Czytasz drugą część cyklu „Jak robić Rolki”. W poprzednim odcinku pt.: „Idealne Rolki na Instagramie? Analizujemy oficjalny przewodnik po Reels dla przedsiębiorców” wyjaśnialiśmy, dlaczego warto nagrywać Rolki na Instagramie oraz jaki język należy stosować w Rolkach, by trafiać do odbiorców. Dziś omawiamy prosty i uniwersalny schemat idealnej Rolki na Instagramie oraz sposoby na przyciąganie uwagi.
Stworzenie doskonałej Rolki sprzedażowej jest łatwiejsze, niż myślisz. Według Mety stworzenie dobrej historii w Reels jest pierwszym krokiem do sukcesu. Tak jak w kinematografii, tak i w przypadku krótkiego formatu, istnieje uniwersalny schemat elementów, z których powinien składać się materiał wideo. I o tym pisze Meta.
Jak zrobić idealną Rolkę? Wstęp, rozwinięcie i zakończenie!
Na pewno pamiętasz ten schemat ze szkoły! W powieściach wstęp często służy przykuciu uwagi odbiorców. W rozwinięciu poznajemy historię bohaterów, przeżywamy z nimi przygody, śledzimy ich wzloty i upadki. Zakończenie historii jest natomiast nagrodą za przebrnięcie przez opowieść, elementem, który zostawia w nas uczucie satysfakcji z lektury.
Każdy materiał artystyczny – czyli także materiały wideo na Instagramie – składa się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia. W porównaniu z historią opowiadaną w filmie czy książce przygotowywanie historii do Rolki różni się przede wszystkim czasem, który masz do zagospodarowania. Zamiast kilkuset stron lub minut filmu dysponujesz zaledwie kilkoma sekundami. I musisz zmieścić w nich filary, z których składa się każda opowieść.
Idealny wstęp Rolki
Wstęp dobrze zrobionej Rolki powinien wzbudzić uwagę odbiorcy w ciągu pierwszych sekund i sprawić, że widz będzie chciał obejrzeć materiał do samego końca. We wstępie często się stosuje tzw. „hooks”, czyli elementy, które mają niczym „haczyk rybę” złapać i zatrzymać uwagę. Najczęściej są to zaskakujące, interesujące teksty wyświetlane na ekranie.
Rozwinięcie Rolki
Rozwinięcie powinno zatrzymać uwagę odbiorcy za pomocą adekwatnego lub wartościowego materiału. W rozwinięciu zawierasz najważniejsze informacje, treść, fabułę, najpiękniejsze ujęcia… Szczegóły tworzenia perfekcyjnego rozwinięcia przedstawimy w kolejnej części cyklu.
Zakończenie Rolki
Tak jak w książce, tak i w Rolce, zakończenie jest niejako „wypłaceniem nagrody” dla odbiorcy. Możesz zastosować jedną z wielu technik zakańczania Reels, na przykład wezwać do działania, podzielić się rabatem albo po prostu szczerze podziękować za uwagę. Szczegółowe techniki opiszemy w kolejnej części cyklu.
Nie przegap najważniejszych trendów w technologiach!
Zarejestruj się, by otrzymywać nasz newsletter!
Ile dokładnie powinna trwać Rolka na Instagramie?
Dyskusje o tym, ile powinna trwać idealna Reel, prowadzą tylko do jednego wniosku: Rolka powinna trwać dokładnie tyle, ile potrzeba, by odbiorca zechciał ją obejrzeć od początku do końca. Ważne z perspektywy algorytmu Instagrama jest to, by czas oglądania pojedynczego materiału był jak najdłuższy, ale w kontekście czasu trwania całego materiału (wyobraź to sobie jako procenty: lepszy jest krótki materiał, który ktoś obejrzy dwukrotnie – 200% czasu – niż długi materiał obejrzany do połowy – 50% czasu).
Jak przyciągnąć uwagę w Rolce, czyli 5 sposobów na przyciągnięcie uwagi w Reels
Meta w swoim poradniku wyróżnia pięć sposobów, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców. Pierwsza sekunda jest najistotniejsza. W zalewie informacji w trakcie scrollowania z łatwością omijamy nieinteresujące treści. Często przegapiamy wartościowe materiały, nie dajemy im szansy, bo nie przykuły naszej uwagi w ciągu pierwszych kilku milisekund.
Dobrze przygotowana Rolka potrafi zatrzymać naszą uwagę i sprawić, że zechcemy dowiedzieć się, co się kryje dalej!
Jak sprawić, że widz przestanie przewijać i będzie czekał na dalszą część nagrania? Musisz przyciągnąć jego uwagę czymś zaskakującym, zabawnym lub interesującym.
Atrakcyjny dźwięk w Reels przyciąga uwagę!
Wykorzystanie dźwięku, który wyróżni się spośród wielu podobnych, to niełatwa sztuka, ale warta opanowania. W świecie mediów społecznościowych, w których każdy walczy o uwagę, spróbuj tego:
– zacznij bardzo cicho i następnie stopniowo pogłaśniaj muzykę – taka zabawa dźwiękiem wyróżni Cię wśród konkurencji;
– wyróżnij się autorskim materiałem ze ścieżką lektora zamiast standardowych ogólnodostępnych piosenek;
– stosuj efekty dźwiękowe adekwatne do treści widocznej na nagraniu – dźwięk otwierania drzwi, pisania długopisem po papierze, gotowania, rozmowy itd.
Ruch kamery w Rolkach na przyciągnięcie uwagi!
W pierwszych sekundach warto postawić na dynamikę. Wykorzystaj ruch kamery, by odbiorca miał wrażenie, że bierze udział w akcji, którą przeżywa na ekranie. W tym celu:
– zacznij od zbliżenia na produkt, a następnie szybko się oddal (jeśli w trakcie szybkiego ruchu drży Ci ręka, nagraj to powoli, a następnie wykorzystaj efekt przyspieszenia w aplikacji);
– zastosuj szybkie zmiany widzenia kątów kamery, czyli nagraj obiekt z kilku różnych ujęć, a potem zastosuj montaż; jedno ujęcie może trwać nawet mniej niż pół sekundy, na Instagramie takie szybkie przejścia dają zaskakująco dobre efekty;
– ponownie wykorzystaj efekty dźwiękowe, które podkreślą kontrast pomiędzy ujęciami, na przykład dźwięk klapsa filmowego, okrzyki zachwytów, dynamiczną muzykę z montażem pod konkretne uderzenia w perkusję.
Jak zaangażować odbiorców od pierwszej sekundy?
Zaangażowanie odbiorców jest najlepszym sposobem na przykucie uwagi, ponieważ zwiększa szansę, że osoba oglądająca będzie chciała zobaczyć materiał do samego końca. Jak jednak można zaangażować odbiorców w samym wstępie, który jest przecież bardzo krótki? Meta ma na to swoje sposoby, a konkretniej krótkie hasła (wspomniane wcześniej „hooki”), których wyświetlenie sprawi, że odbiorca zechce udzielić odpowiedzi, a co za tym idzie – zatrzyma się na Twoim materiale. Mogą to być:
– „Jakim typem X jesteś?” (na przykład, jeśli sprzedajesz kosmetyki do włosów, możesz spytać, którym typem „włosomaniaczki” jesteś);
– „Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że podczas X wydarzyło się Y?” (to pytanie, to świetny wstęp do dłuższej historii; im bardziej zaskakujące połączenie faktów, tym lepiej, na przykład: „Czy zdarzyło Ci się, że w trakcie tankowania znalazłeś sto złotych na ulicy?” – reklama promocji cashback na stacji benzynowej);
– „Z kim się utożsamiasz?” (to kreatywny sposób na połechtanie ego odbiorcy; możesz zaprezentować najpopularniejszych superbohaterów i pokazać, który z Twoich produktów, do którego z nich pasuje).
Przydatna wiedza zawsze przyciąga uwagę na Rolkach!
Rolki dzielące się wiedzą są wyjątkowo popularne z dwóch przyczyn. Po pierwsze sprawiają, że odbiorca czuje efekt „wypłaconej nagrody”, ponieważ dowiaduje się czegoś nowego. Po drugie takie Rolki mają duże szanse na bycie udostępnionymi dalej, bo ludzie lubią dzielić się wiedzą. A co za tym idzie, rośnie szansa na zwiększenie zasięgów!
Pamiętaj tylko: nie mów wszystkiego w pierwszej sekundzie, bo Twoim celem jest przykucie i zatrzymanie uwagi. Jak dzielić się wiedzą na start i utrzymać odbiorcę? Meta radzi zacząć od haseł-tekstów, które przykuwają uwagę, ale jeszcze nie zdradzają zbyt wiele. Mogą to być:
– „X rzeczy, których nie wiesz o…” (świetna okazja, by zaprezentować wyjątkowe, wyróżniające się cechy Twojego produktu lub usługi);
– „Oto jak udało mi się zrobić X. Ty też możesz!” (taki pozytywny komunikat buduje w odbiorcy ciekawość i nadzieję; zadbaj o to, by w rozwinięciu pokazać sposoby, które naprawdę są osiągalne dla ludzi, na przykład prostą naprawę komputera, a swoje usługi zareklamować w przypadku bardziej złożonych trudności);
„Chcesz wiedzieć, jak X…” (działa, wygląda, pracuje – Twoim ograniczeniem jest tylko wyobraźnia).
Przystępność reklamy przyciąga uwagę!
Ostatnia z porad dotyczących przyciągania uwagi odbiorców na Reels to tworzenie materiałów pokazujących problemy i trudności, które znane są każdemu z nas. Postawienie odbiorcy w sytuacji, którą zna z codziennego życia, zwiększa szanse, że widz obejrzy materiał do końca, by zrozumieć, jak inni sobie radzą z tą trudnością. Jakie „hooki” Meta poleca? Oto one:
– „Wygląda znajomo? To posłuchaj…”,
– Punkt widzenia (znane też jako POV): „Jeśli spotkała Cię taka sytuacja, to posłuchaj…”,
– „Problem X nie powinien być powodowany przez Y. Wypróbuj…”
Nie przegap najważniejszych trendów w technologiach!
Zarejestruj się, by otrzymywać nasz newsletter!
Jak przyciągnąć uwagę w Reels i co zrobić, by ją zatrzymać?
Już wiesz, jak przyciągać uwagę odbiorców w Rolkach sprzedażowych według poradnika od Mety. W kolejnej części cyklu opowiemy o rozwinięciu i zakończeniu, czyli o tym, jak zatrzymać uwagę i na koniec ją nagrodzić. Wszystko po to, by widz zdecydował się skorzystać z Twojego produktu lub usługi!
Czytaj też: Wszystkie media społecznościowe w jednej aplikacji? Meta wprowadza Threads do Fediwersum!
Autor zdjęcia: Immo Wegmann/Unsplash