22 kwietnia 2024

Idealne Rolki na Instagramie? Analizujemy oficjalny przewodnik po Reels dla przedsiębiorców!

Kocha się je albo nienawidzi. Rolki na Instagramie to najpopularniejszy sposób na zwiększenie zasięgów konta, a co za tym idzie – sprzedaży produktów. Czy idealne Rolki na Instagramie istnieją? Stworzenie idealnej rolki przypomina polowanie na mitycznego jednorożca. Podobno się da, ale próbując, plączemy się w siatce własnych oczekiwań. Na szczęście Meta postanowiła trochę odczarować ten format i przygotowała poradnik dla małych firm. Przeczytaliśmy 84-stronicowy dokument, byś Ty nie musiał tego robić. Zdradzamy, jak tworzyć rolki, które sprzedają.

Czytasz pierwszą część cyklu: „Jak robić rolki?”. Dowiesz się, jakie są najpopularniejsze sposoby tworzenia rolek. Ale przede wszystkim – jak można na nich zarobić. Podsuwamy Ci gotowe pomysły, czytamy dla Ciebie przewodniki, żebyś mógł zaoszczędzić czas i od razu przystąpić do wdrażania pomysłów.

Rolki (ang. Reels) to krótkie nagrania wideo, które szturmem podbiły internet. Zwykle są to kilkusekundowe klipy mające konkretne zadanie marketingowe: sprzedaż produktu albo zwiększenie widoczności marki (firmy lub osobistej). Rolki mogą być zabawne lub poważne, pełne tekstu lub oparte na krótkich hasłach, nagrywane w dopracowanej scenerii albo spontanicznie. Jedno, co łączy wszystkie Reels, które odniosły sukces, to hipnotyzujące wykonanie i finał nagradzający uwagę odbiorcy.

Rolki naprawdę sprzedają – analizujemy poradnik „Krótkie fakty” od firmy Meta

Już na samym początku ich pojawienia się Rolki zmieniły rozkład sił w internecie. Każdy, kto podjął się nagrywania materiałów wideo, zamiast kręcić nosem na nową formę ekspresji, znacząco zwiększył zasięgi swojego profilu. Niestety, bańka pękła. Po kilku latach istnienia Rolek stały się one na Instagramie normą. Mówiąc krótko: nie nagrywasz Rolek – Twój profil nie ma szans na rozwój.

Przewodnik Mety „Krótkie fakty” pod wcale niekrótkim tytułem: „Przewodnik Meta dotyczący materiałów reklamowych dla małych firm – krótkie fakty – jak zachęcić odbiorców do działania przy użyciu adekwatnych i przystępnych materiałów rozrywkowych”, dokładnie wyjaśnia znaczenie Rolek dla rozwoju marki i sprzedaży produktów. Czego dowiadujemy się z lektury?

Najważniejsza informacja dla przedsiębiorców? Rolki naprawdę sprzedają! Według cytowanych przez Metę danych, aż 2/3 ankietowanych kupiło produkt lub usługę po obejrzeniu Rolek. Dodanie Rolek do standardowych materiałów reklamowych w ramach kampanii ukierunkowanych na bezpośrednie reakcje pozwoliło obniżyć koszt działań marketingowych o 16%.

To nie wszystko! Wykorzystanie Rolek w marketingu dało o 11% większy zasięg, o 13% wyższy zwrot z wydatków reklamowych i o 29% wyższy współczynnik konwersji – w porównaniu z tradycyjnym postem na Instagramie. Dane są jasne: Reels mają moc sprzedaży. Jednak jak się przebić i osiągnąć sukces, skoro powstają ich 2 miliardy dziennie (dane za I kw. 2023 r.)? Tego właśnie uczymy się z przewodnika „Krótkie fakty” od Mety.

Język Reels to coś więcej niż puste słowa

Samo nagranie filmu wideo przedstawiającego produkt to za mało. Zdaniem Mety każda Rolka, która potencjalnie ma odnieść sukces, powinna składać się z kilku cech. Pierwszym elementem zbliżającym nas do celu zasięgowego lub sprzedażowego jest język Rolki. Język Rolki musi spełniać trzy główne cele: dostarczać rozrywki, być łatwy do przyswojenia i trafiać do odbiorców. Mówiąc „język”, Meta ma na myśli nie tylko wybrane przez nas słowa, ale też sposób, w jaki się nimi posługujemy.

Język Rolki ma dostarczać rozrywkę!

Aż 22 punkty – o tyle wzrasta średnia pozytywna reakcja na Reels, gdy zawiera on materiał dźwiękowy identyfikujący markę. Każdy materiał wideo powinien zawierać dźwięk, a używanie „trendującej” (czyli takiej, która jest aktualnie popularna) muzyki zwiększa szansę na dotarcie z Rolką do większego grona użytkowników – to ogólnie znana na Instagramie prawda o algorytmie.

Jednak Meta zwraca uwagę też na własne, autorskie materiały audio. Im bardziej zaskakujący, fascynujący, efektowny materiał, tym lepiej. Ważne, by wpadał w ucho, ale też, by inni autorzy mogli go z łatwością wykorzystać na swoich kanałach, sprawiając, że stanie się „trendujący”.

Doskonały przykład znajdziesz w poście Aysha.show: Ok yall, so this might be my new makeup routine, airbrushed flawless foundation with @ctilburymakeup is sooo good! Get a Free AFF when you… | Instagram

Idealny Reels jest łatwy do przyswojenia!

Dobrze stworzona Rolka – tak jak praktycznie każdy materiał reklamowy robiony z myślą o danej grupie odbiorców – musi być dla tej grupy zrozumiały. Precyzja i prostota komunikatu powinna iść w parze z łatwością przyswojenia – tak mówi poradnik. Co Meta ma na myśli?

Chodzi tu między innymi o napisy – zarówno te zrobione w formie naklejek wideo (za pomocą wbudowanego w aplikację Instagram edytora wideo), jak i te dodane w zewnętrznym programie (np. CapCut). Na korzyść tych pierwszych przemawia fakt, że Instagram potrafi już tłumaczyć napisy w Reels na różne języki – pod warunkiem że powstały właśnie za pomocą natywnych narzędzi.

Jeśli korzystasz z zewnętrznych aplikacji do dodawania napisów z głosu w nagraniu wideo (np. Voicella), zwróć uwagę, by wyeliminować wszystkie błędy przed publikacją. Przykład perfekcyjnego wykorzystania łatwego do zrozumienia języka znajdziesz na profilu Science_mission promującym naukę (przeczytaj też nasz wywiad z Kasią o promocji nauki w mediach społecznościowych Zrozumieć naukę – wywiad z Kasią Siuzdak – Science Mission (homodigital.pl)): profesorka Kasia (@science_mission) • Zdjęcia i filmy na Instagramie

Co zyskasz, stosując przyswajalny język? Według poradnika od Mety – aż 11 punktów wyższy średni wskaźnik pozytywnej reklamy w porównaniu do reklam w Rolkach bez tekstu lub naklejek tekstowych.

Język Rolki musi trafiać do odbiorców!

Ostatni aspekt dotyczący języka w Rolkach mówi o tym, że nasz przekaz musi… trafiać do odbiorców. To dość oczywista informacja, ale jak uzyskać pożądany efekt?! Meta dzieli się wskazówkami i statystykami.

Rolki trafiające do odbiorców przede wszystkim są… autentyczne. Aż 84% młodych konsumentów w cytowanych w poradniku badaniach stwierdziło, że preferuje Reels marek, które… nie są idealne. Koniec z wybielaniem zębów i powtarzaniem ujęcia aż do uzyskania perfekcji. Młodzi ludzie szukają w sieci autentyczności. Nawet wtedy, gdy mowa o reklamach!

Co jeszcze ma znaczenie w kontekście elementów Rolki trafiających do odbiorcy? Jest to… człowiek. A konkretniej – obecność człowieka na nagraniu. Według dokumentu „Krótkie fakty” w wyniku analizy 1,2 mln reklam w Rolkach stwierdzono, że materiały reklamowe obejmujące ludzi (twarz, postać, dziecko) miały o 27% wyższy współczynnik kliknięć niż te, które ich nie zawierały!

Doskonała Rolka na Instagramie nie istnieje?

Stworzenie „Reelsa”, który stanie się viralem, nie jest łatwe. Jednak pracując nad marketingiem firmy i walcząc o sprzedaż, nie zawsze powinniśmy skupiać się na budowaniu zasięgów. Czasami dużo ważniejsza od liczby wyświetleń jest sprzedaż.

To oczywista prawda, ale w gonitwie za wymarzonymi liczbami często o tym zapominamy. Przedsiębiorcy walczący na Instagramie o uwagę odbiorców powinni stosować się przede wszystkim do oficjalnych wskazówek od Mety. Cała reszta sukcesu zależy od naszego uporu, fantazji i chęci samorozwoju.

W kolejnej części cyklu wyjaśnimy, jak przygotować scenariusz idealnego Reel według wskazówek od Mety.

Czytaj też: Słowo „marketing” jest… brudne? Jakich narzędzi używają instytucje kultury?

Źródło zdjęcia: Markus Spiske/Unsplash

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon