Co wynika z analizy? Z jednej strony – nie ufamy twórcom internetowym i uważamy, że zarabiają za dużo. To zresztą częsty wniosek z sondaży, które regularnie obiegają internet. W tym wniosek z ostatniego rankingu zawodów przeprowadzonego przez No Fluff Jobs.
Jednocześnie jednak to właśnie często u influencerów szukamy porad dotyczących życia, a najmłodsze roczniki użytkowników mediów społecznościowych wymieniają wśród swoich wymarzonych sposobów na przyszłe życie wykonywanie zawodu… tiktokera, youtubera, influencera.
Kajabi w raporcie The State of Creators ‘24 przebadało ponad 2 tysiące twórców i dzieli się przepisem na sukces. Według raportu Kajabi aż 96% twórców zarabia mniej niż 100 tysięcy dolarów rocznie. Jednak wizje szybkiego wzbogacenia się na działaniach influencerskich pobudzają wyobraźnię kolejnych osób szukających swojej drogi zawodowej i życiowej. Poznajcie sekrety sześciocyfrowych twórców!
Na czym zarabiają najbogatsi influencerzy?
Według raportu tajemnicą najbogatszych twórców internetowych jest dywersyfikacja przychodów. Twórcy stają się przedsiębiorcami. Szukają różnych opcji na ustabilizowanie i poprawienie swojej sytuacji finansowej. Mają świadomość, że platformy społecznościowe są świetnym miejscem, by budować społeczność. Jednocześnie uważają, że opieranie się tylko na takim modelu aktywności utrudnia budowanie biznesu.
Ok. 50% twórców uważa, że social media są kluczowe dla ich działań biznesowych. Kolejna połowa im jednak nie ufa. A liczby nie kłamią – twórcy cyfrowi o zarobkach powyżej 100 tys. dolarów czerpią zysk z pięciu i więcej źródeł.
Jakie są najpopularniejsze źródła dochodów wśród takich influencerów? Jeśli chcesz dołączyć do tego grona, skup się na produkcji cyfrowych produktów (ebooków, kursów itd.), korzystaj z platform payouts (wypłat za wyświetlenia, streamy, reklamy), twórz produkty fizyczne i zajmij się konsultacjami lub coachingiem – zarówno osobistym, jak i online. Także w Polsce rośnie moda na produkty cyfrowe.
„Trzecim, aktualnie największym źródłem zarobku, są produkty własne. By wypuścić kurs czy e-booka nie trzeba mieć wcale dużej społeczności, bo wystarczy nam kilka tysięcy fajnych zaangażowanych osób” To opinia influencerki Zuzy Ledworowskiej z jej wywiadu dla HomoDigital. Zapłacił za milion, dostał 200 tysięcy! Rozmowa z Zuzą Ledworowską o influencer marketingu (homodigital.pl).
Które źródła przychodów dają największy zarobek?
Inwestowanie czasu w tworzenie produktów cyfrowych jest jednym z najlepszych sposobów na trwały przychód. Co mówi na ten temat raport? Najlepszym produktem cyfrowym są kursy online (zarabia na nich 70% przebadanych twórców zarabiających minimum 100 tys. dolarów), następnie produkty do pobrania, np. e-booki (63%), subskrypcje i członkostwo (57%) oraz konsultacje online (57%). O tym, jak zrobić dobry kurs online, pisaliśmy w artykule: Rekordzista zarobił 95 tysięcy w jednym! Dlaczego kursy online… (homodigital.pl).
Twórcy cyfrowi nie ignorują też wypłat od platform. Ten model biznesowy daje im regularny, stały przychód. Najważniejszy jest dla nich YouTube. Aż 42% twórców mówi wprost, że gdyby nagle stracili dostęp do swoich kanałów, ich roczne zyski spadłyby o 50 tysięcy dolarów. Podobne niebezpieczeństwo wiąże się z utratą dostępu do Instagrama – 38% twórców straciłoby wtedy 50 tysięcy dolarów, TikToka (36%) i Facebooka (36%).
Gdzie budować społeczność? Najlepsze sm dla influencera
Poszczególnym mediom społecznościowym przyglądaliśmy się w artykule Social media dla polityków – jakie platformy wybrać? (homodigital.pl). A jakie platformy społecznościowe są najlepsze dla influencerów? Raport osobno wyróżnia platformy do budowania społeczności, a osobno do generowania leadów.
I tak, najlepsze do zbierania zaangażowania i kontaktu z odbiorcami są YouTube (22% ankietowanych), TikTok (22%), Facebook (18%). Natomiast najlepsze media społecznościowe do generowania leadów to Instagram (22%), YouTube (21%) i TikTok (19%).
Jak zostać influencerem i zarabiać jako content creator?
Prowadzenie działalności jako twórca cyfrowy wymaga zaangażowania na pełen etat… Ale zdaniem ankietowanych osiągnięcie sukcesu jest możliwe już w dwa lata! Tak twierdzi 40% ankietowanych! Najlepsze nisze, w których udało się twórcom osiągnąć zysk na poziomie 100 tys. dolarów w poniżej dwa lata, to branże beauty (42%), fitness (40%) i gaming (36%).
Co ciekawe, te nisze nie pokrywają się z kategoriami, w których działają najbogatsi spośród ankietowanych. Najbardziej dochodowe nisze to biznes i marketing, finanse i nieruchomości.
Ciężka praca i dywersyfikacja przychodów to klucz do sukcesu. I, wbrew stereotypom, zasięgi nie mają aż tak dużego znaczenia. Aż 25% twórców, których można określić skrótowo jako „twórcy 100k+$” ma mniej niż 10 tysięcy obserwujących. To dowód, że liczy się pomysł, jakość i dotarcie ze swoją treścią do grupy odbiorców gotowej zainwestować w Twoje produkty.
Twórca internetowy – zawód przyszłości czy smród przeszłości?
Nie możemy oczekiwać, że zaufanie do twórców internetowych będzie rosło. Z drugiej strony wiele osób działających w sieci nie chce być kojarzonych z łatką influencera – wolą być specjalistami albo twórcami treści. Niezależnie od tego, którą drogą pójdziesz – z danych wynika, że masz szansę osiągnąć wymarzone zarobki w mniej niż dwa lata. Spróbujesz?
Źródło zdjęcia: Adem AY/Unsplash