26 lutego 2024

W Polsce tylko 18% firm prowadzi sprzedaż online, w UE średnio 22,9%

W Polsce tylko 18% wszystkich firm prowadzi sprzedaż online, nieco poniżej średniej dla całej Unii Europejskiej. Unijna średnia to 22,9%, jednak są kraje, i to sąsiadujące z Polską, zdecydowanie bardziej zaawansowane pod względem handlu przez internet, np. Litwa czy Szwecja. Pocieszające jest to, że udział polskich firm prowadzących sprzedaż online odbił w 2023 r. i jest obecnie z powrotem na pandemicznych szczytach.

Jak podaje Eurostat, urząd statystyczny Unii Europejskiej w swoim najnowszym raporcie, liderem w Europie jest nasz sąsiad, Litwa, gdzie aż 38,9% firm prowadzi sprzedaż przez internet. Niewiele gorsza jest Szwecja z udziałem sprzedaży online 38,1%.

Udział firm sprzedających przez internet w Europie wzrasta systematycznie, ale raczej powoli. Po pewnym przyspieszeniu w latach 2020-2021, kiedy ten udział wzrósł z 19,7% w 2019 do 22,3% w 2021 r., następne dwa lata przyniosły już tylko niewielki postęp.

W Polsce w ostatnich 2 latach wskaźnik był gorszy niż średnia unijna. W 2022 r. nastąpił spadek udziału firm sprzedających online z 18% do 17% i dopiero w zeszłym roku udało nam się ponownie osiągnąć (niewysokie) pandemiczne szczyty.

Polskie dane ciągną giganty sprzedaży online

W sprzedaży online w ogóle Polska jest raczej w ogonie. I niewiele zmieniają kolejne lata. Jednak w danych z naszego kraju widać silną pozycję wielkich platform sprzedażowych, takich jak Allegro czy Amazon.

Ile firm korzysta z tych największych platform? Spośród wszystkich firm sprzedających w internecie – aż około 60%. Jednocześnie niecałe 80% korzysta z własnych stron internetowych. W UE proporcje są inne. Średnio przeszło 80% firm sprzedaje przez swoją stronę internetową, a tylko nieco ponad 40% korzysta z platform e-commerce.

Niedawno pisaliśmy o tym, co się w Polsce kupuje przez internet.

Zaangażowanie w e-commerce w Europie w dużej mierze zależy od wielkości firmy. Sprzedaż internetową prowadzi niemal 46% dużych firm. Z kolei firmy działające w mniejszej skali automatycznie mają ten udział niższy. Dla średnich firm wskaźnik ten spada do 30,2%, a dla firm małych do 20,8%. Mikrofirmy (a więc firmy zatrudniające do 10 osób) nie zostały ujęte w raporcie Eurostatu.

W przypadku mniejszych firm sprzedaż odbywa się głównie przez strony webowe i aplikacje mobilne. Jednak większe firmy bardziej korzystają z systemów EDI (electronic data interchange). Są to specjalne systemy sprzedażowe służące przede wszystkim do realizowania transakcji B2B.

Źródło grafiki: Sztuczna inteligencja, model Dall-E 3

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon