25 lutego 2024

Co kupujemy przez internet? Najnowsze dane na jednej infografice

Konsumpcja prywatna w Polsce stale rośnie. A wraz z nią – sektor e-commerce. Są na ten temat najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego. Pokazują one, że udział handlu internetowego w sprzedaży detalicznej na początku 2024 r. jest większy niż w zeszłym roku. Nie wszystkie segmenty rynku są jednak równie popularne. Sprawdzamy, czego najwięcej kupujemy przez internet.

W styczniu 2024 r. handel online odpowiadał za 8,8% całej sprzedaży detalicznej towarów w Polsce – podał GUS. Nie jest to mało, ale jednak nieco mniej niż miesiąc wcześniej, kiedy ten udział wyniósł 9,4%. To był jednak okres świąteczny. Porównania mogą nie być miarodajne, ze względu na sezonowość. W styczniu 2023 r., a więc w analogicznym okresie zeszłego roku, e-commerce odpowiadał za 8,3% sprzedaży.

Rok do roku widać zatem wzrost. Kiedy spojrzymy na trendy w zeszłym roku, widzimy, że Polacy najmniej kupili przez internet w czerwcu i lipcu (było to poniżej 8%). Najwięcej kupują pod koniec roku, co ma prawdopodobnie związek z przedświątecznymi zakupami prezentów (w listopadzie 11,7%, w grudniu 9,4%).

Przeciętny udział handlu online w sprzedaży detalicznej w całym 2023 r. wynosił 8,3%. Muszę jednak zaznaczyć, że użyłem zwykłej średniej arytmetycznej, która nie jest ważona wolumenem sprzedaży.

Czego kupujemy przez internet najwięcej?

Liderem zakupów internetowych w styczniu 2024 r. była kategoria tekstyliów, odzieży i obuwia. Ponad 27% handlu ubraniami odbywa się online. Równie wysoki udział ma prasa, książki i pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach. Kupujemy przez internet 26% tego typu towarów.

Na drugim końcu tej statystyki znajdują się towary szybkozbywalne. Mniej niż 1% żywności i napojów kupujemy przez internet. Choć niektóre sieci handlowe oferują możliwość zakupów spożywczych z dowozem do domu. Widać jednak, że nadal jest to dość niewielka nisza. Ale i – potencjalnie – spory rynek do zagospodarowania dla innowacyjnych przedsiębiorców, którzy chcieliby wejść w ten segment.

Równie niewielki udział sprzedaży online notuje segment motoryzacyjny. Może się to wydawać dziwne, jeśli spojrzymy na popularność internetowych sklepów z oponami czy częściami samochodowymi. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że ta kategoria obejmuje także auta i inne pojazdy. A te kupujemy zawsze osobiście, nawet jeśli ogłoszenia znajdujemy w sieci.

Kupujemy przez internet, cyfryzacja postępuję. Czterech na pięciu Polaków kupuje w internecie. Jakie są najnowsze trendy w e-commerce? Wybrałem pięć!

Źródło zdjęcia: justynafaliszek/Pixabay

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon