4 kwietnia 2024

Sześć najważniejszych trendów na rynku pracy według Pracuj.pl

Trwały niedobór kandydatów do pracy i niechęć pracowników do powrotu do biur na cały tydzień roboczy to widoczne od jakiegoś czasu trendy na rynku pracy. Jakie jeszcze tendencje będą kształtować ten rynek? Odpowiedzi poszukaliśmy w raporcie rocznym Pracuj.pl, największego polskiego serwisu rekrutacyjnego. Trendy na rynku pracy mogą zaskoczyć? Sprawdźmy.

Trend 1. Niedobór kandydatów do pracy: Najważniejszym trendem – i to takim, który zapewne nie zniknie w najbliższych latach – jest niedobór kandydatów do pracy. Z czego on wynika? Głównie z sytuacji demograficznej. Dzietność w Polsce i Europie spadała od dekad i obecnie znajduje się w większości krajów Europy na niskich poziomach niezapewniających zastępowalności pokoleń. Według raportu Pracuj.pl jest to coraz bardziej odczuwalne na rynku pracy.

Trend 2. Elastyczność pracy, czyli praca hybrydowa: Zmiany, jakie zaszły na rynku pracy w czasie pandemii, są, według największego polskiego rekrutera, nieodwracalne. Pracownicy wolą pracę hybrydową. Jest to wręcz dla nich jedno z podstawowych kryteriów wyboru oferty pracy. A wobec wspomnianego wyżej niedoboru kandydatów do pracy to raczej pracodawca będzie musiał ustąpić.

Trend 3. Globalizacja rynku pracy: W związku z tym, że praca jest często zdalna, miejsce jej wykonywania nie ma aż takiego znaczenia jak kiedyś. Otwiera to możliwości szukania pracodawcy (i pracowników) w innych krajach. Pracownikom z kolei daje to dodatkowo możliwość pracy w kilku firmach.

Już jakiś czas temu pisaliśmy, jak mieć 2 etaty i pracować tylko 40 godzin.

Wynagrodzenia mogą być przejrzyste?

Trend 4. Przejrzystość wynagrodzeń: Niedobory na rynku specjalistów wymuszają również większą transparentność wynagrodzeń. Kandydaci po prostu chcą wiedzieć, na jaką płacę mogą liczyć. To dla nich jedno z podstawowych kryteriów wyboru. Niedawno przyjęte przepisy europejskie też wymuszają większą transparentność płac. Dyrektywę uchwalono rok temu, a państwa członkowskie mają 3 lata na jej implementację.

Trend 5. Automatyzacja i sztuczna inteligencja: Rozwiązania oparte na AI umożliwią prowadzenie bardziej zniuansowanych procesów rekrutacyjnych. Ułatwią segmentację kandydatów czy dostosowanie procesu rekrutacji do danego rynku lokalnego. Dodatkowo AI ułatwi wybór właściwego kanału rekrutacji i przyspieszy procesy rekrutacyjne.

O automatyzacji i AI w procesie rekrutacji pisaliśmy w tym artykule.

Trend 6. Budowanie zaangażowania kandydatów: Wyżej wspomniana automatyzacja pomoże w budowaniu trwałych relacji rekruterów z potencjalnymi kandydatami. I to nawet wtedy, gdy nie szukają oni aktywnie pracy – a więc są tak zwanymi „kandydatami biernymi”.

Źródło zdjęcia: sztuczna inteligencja, model Dall-E 3

Tagi:
Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon