Po boomie na inwestycje w startupy i firmy zajmujące się technologiami wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR, XR) zapał inwestorów venture i equity capital znacznie osłabł. W latach 2020-2022 inwestorzy wysokiego ryzyka przeznaczyli więcej środków na rozwiązania mające zastosowanie w metaverse. Było to, według danych S&P, odpowiednio: 2,3 mld dolarów, 3,6 mld dolarów i 4,1 mld dolarów.
W 2023 r. inwestycje gwałtownie spadły do zaledwie 0,5 mld dolarów. Zmniejsza się też od dwóch lat podaż środków z innych źródeł, jak choćby finansowanych z kapitału dłużnego. Łącznie całkowita wartość inwestycji w 2023 r. spadła o 35% rok do roku. Wyniosła tylko 9,7 mld dolarów. Proporcje widać na poniższej infografice:
Gasnący entuzjazm konsumentów?
Ta sytuacja to w znacznym stopniu reakcja na rosnący pesymizm indywidualnych konsumentów wobec kupowania w trójwymiarowym metaświecie. Z badań przeprowadzonych przez McKinsey wynika, że konsumenci nie są zachwyceni wirtualnymi, futurystycznymi ofertami.
Bardziej też są skłonni płacić za produkty, które w jakiś sposób nawiązują do świata fizycznego, a nie za produkty w całości wirtualne jak choćby skórki dla awatarów. Dlatego w kategorii moda i uroda konsumenci umieścili wirtualne wydarzenia jako najmniej dla nich interesujące spośród kilkunastu innych kategorii produktów i usług.
Takie podejście to rozczarowanie dla wielu marek, które zainwestowały w tworzenie – wydawałoby się – wciągających, wyłącznie cyfrowych projektów i doświadczeń. Jednak konsumenci są mniej podekscytowani spacerami i wydarzeniami w sklepach cyfrowych. Wolą aplikacje zwiększające ich doświadczenie zakupowe w świecie fizycznym.
Tak samo ok. 30% konsumentów przypisało swój brak zainteresowania wirtualną aktywnością fitness temu, że nie ma możliwości jej zastosowania w „prawdziwym życiu”. Takie postawy występują także w odniesieniu do innych segmentów metaverse.
Rozwiązanie? Metaverse dla projektów przemysłowych
Jednak zainteresowanie światowego biznesu możliwościami trójwymiarowego, cyfrowego świata nie spada. Przenosi się bardziej na rozwiązania przemysłowe. Według analizy Światowego Forum Ekonomicznego i firmy konsultingowej Accenture całkowite przychody z działalności w metaverse do roku 2030 mają wynieść 900 mld dolarów.
Z tego prawie dwie trzecie przypada na technologie wirtualne. Spora część 50 mld dolarów ma pochodzić z metaświata konsumenckiego. Dotychczas skupiał się on na aspektach rozrywkowych (gry koncerty itp.), edukacyjnych i relacjach społecznych. Kolejna kwota 30 mld dol. może być wygenerowana z rozwiązań dla przedsiębiorstw. Przychody z zastosowań przemysłowych od testowania maszyn i urządzeń po rozwiązania dla miast mają wygenerować przynajmniej 100 mld dolarów.
Metaświat przemysłowy koncentruje się na tym, jak informacje cyfrowe i sztuczna inteligencja są wykorzystywane do optymalizacji wielu ważnych interakcji. Chodzi o interakcje między ludźmi, dobrami fizycznymi, aktywami i procesami produkcyjnymi, łańcuchami dostaw, usługami terenowymi oraz środowiskami przemysłowymi. Technologie stosowane w metaverse umożliwiają dwukierunkowy przepływ wiedzy pomiędzy światem fizycznym i wirtualnym.
Metaverse dla projektów przemysłowych może przekształcić analizy przeszłych działań i prognozy na poziomie strategicznym i operacyjnym w całej produkcji. W licznych branżach, relacjach z rządami i w odniesieniu do procesów, w których ważne jest powiązanie między tym, co fizyczne i wirtualne. Przemysłowy meta świat odzwierciedla rzeczywiste maszyny, fabryki, miasta, sieci transportowe i inne bardzo złożone systemy w cyfrowym świecie. Jakie są tego pozytywne efekty?
Jakie korzyści przemysłowych interakcji metaversum?
Według Massachusetts Institute of Technology i firmy Siemens, metaverse może zaoferować zaangażowanym uczestnikom „w pełni wciągające, interaktywne, przestrzenne, trwałe i synchroniczne reprezentacje i symulacje świata rzeczywistego”. To umożliwi wielu branżom gospodarki, od motoryzacji po opiekę zdrowotną, cyfrowe rozwiązywanie złożonych problemów w świecie rzeczywistym.
To już się dzieje, bo analizy Accenture pokazują znaczny wzrost liczby aktywacji meta światów przemysłowych od 2018 r. Odnotowują one średnią roczną stopę wzrostu na poziomie 47% w ciągu 5 lat.
Zeszłoroczne badania Deloitte wśród menedżerów branży przetwórczej wykazały, że ich firmy w przytłaczającej większości eksperymentują lub wdrażają co najmniej jeden przypadek rozwiązań opartych na cyfrowych bliźniakach, a średnio było ich więcej niż sześć.
Ponad 70% wszystkich ankietowanych menedżerów uważało, że w ciągu najbliższych pięciu lat metaświat przemysłowy będzie miał wysoki wskaźnik adopcji w branży produkcyjnej. Prawie 80% jest przekonanych, że meta świat zmieni działalność badawczo-rozwojową, projektowanie, podejście do innowacji oraz umożliwi nowe strategie produktowe.
Za kluczową korzyść we wszystkich przypadkach zastosowania metaverse dla projektów przemysłowych uznano obniżone koszty. Jako najczęstszą korzyść respondenci wskazali zwiększone przychody w przypadku zastosowań skierowanych do klienta, takich jak wirtualne usługi posprzedażowe.
Co wykazała analiza Accenture ponad 600 doświadczeń przestrzennych, które zostały zrealizowane przez 100 największych firm z 10 branż? Motoryzacja, energia, oprogramowanie i platformy, a także przemysł lotniczy i obronny przodują obecnie w inwestycjach w przemysłowy metaświat. Industrialne zastosowania metaverse dotyczą każdego etapu produkcji od jej projektowania poprzez wytwarzanie po usługi poprodukcyjne.
Testowanie w metaświecie
Przykładem takich zastosowań jest Amazon Robotics, który buduje bliźniaki swoich magazynów. Dzięki wdrożeniu technologii NVIDIA Omniverse cyfrowe bliźniaki zostały wykorzystane do przeprowadzania symulacji optymalizacji projektu magazynów, szkolenia inteligentnych robotów oraz lepszej konfiguracji stacji roboczych dla ludzi i robotów.
Z kolei technologie NVIDIA Omniverse i NVIDIA AI dały BMW szansę na symulację 31 fabryk w ich łańcuchu produkcyjnym. Wszystkie elementy kompletnego modelu fabryki, w tym współpracownicy, roboty, budynki i części montażowe, można symulować w celu obsługi szerokiego zakresu zastosowań opartych na sztucznej inteligencji, takich jak wirtualne planowanie fabryki, roboty autonomiczne, konserwacja predykcyjna i analiza dużych zbiorów danych.
Nowe możliwości skracają czas planowania, poprawią elastyczność i precyzję, a ostatecznie pozwolą zwiększyć efektywność produkcji nawet o jedną trzecią. W przyszłości metaświat przemysłowy i korporacyjny będzie ostatecznie zbiorem wzajemnie połączonych cyfrowych bliźniaków umożliwiających cyfrową replikację praktycznie wszystkiego. Od aktywów fizycznych (takich jak produkty, hale produkcyjne i budynki biurowe), przez ludzi (takich jak klienci i pracownicy), po podstawowe procesy biznesowe i łańcuchy dostaw.
Gracze przemysłowi będą mogli tworzyć cyfrowe bliźniaki do przeprowadzania symulacji na żywo obiektów fizycznych i infrastruktury w świecie rzeczywistym. Od fabryk, przez sieci energetyczne, po opony samochodowe. Obecnie wykorzystanie technologii cyfrowych bliźniaków można zaobserwować już w rozwoju 85% pojazdów elektrycznych na świecie i w rozwoju przełomowych prototypów, takich jak pierwszy na świecie samolot zasilany energią słoneczną i nowe biomateriały.
Miasta w metaverse
Cyfrowe bliźniaki okazują się niezwykle przydatne w procesie ewolucji miast.
Helsinki uruchomiły trójwymiarowego cyfrowego bliźniaka swojego środowiska miejskiego w celu symulacji, wizualizacji i planowania urbanistycznego. Jednak to koreański Seul stał się pierwszą światową stolicą, która w zeszłym roku poszerzyła dostęp do usług publicznych o trzeci wymiar. To wynik realizacji pięcioletniej strategii metropolii, która stworzyła dedykowaną platformę metaverse.
Umożliwia ona korzystanie z wielu usług i wydarzeń we wcieleniu awatara. Platforma jest płynnie zintegrowana z aplikacją na smartfony. Dzięki niej osoby fizyczne mogą łatwo założyć konto, wprowadzając swoje dane i przesyłając niezbędne dokumenty. Można przesłać dowód tożsamości, dowód opłacenia ubezpieczenia zdrowotnego, dokumentację medyczną i inne istotne informacje. Proces ten zapewnia ochronę prywatnych informacji przed potencjalnymi hakerami.
Na platformie dostępny jest wirtualny Plac Seulski, z zieloną przestrzenią przed ratuszem wraz z 10 najważniejszymi atrakcjami turystycznymi miasta. W metaverse odbywają się także wirtualne wydarzenia społecznościowe, w które mogą angażować się użytkownicy. Działa biblioteka książek elektronicznych i specjalna przestrzeń dla startupów. Wydzielone są też miejsca do dyskusji i wymiany doświadczeń.
Zrównoważone rozwiązania
Metaświat może służyć zrównoważonemu rozwojowi, przyczyniając się do oszczędnego wykorzystania wielu materiałów. Szacuje się na przykład, że rocznie generowane jest 92 mln ton odpadów tekstylnych i 350 mln ton metrycznych odpadów z tworzyw sztucznych.
Metaświat wspomagany sztuczną inteligencją może ułatwić wirtualne projektowanie i symulacje wytwarzania wielu różnych opcji produktów. To będzie skutkować bardziej efektywnym wykorzystaniem materiałów i zmniejszeniem ilości odpadów fizycznych.
Co więcej, metaverse jako platforma może obsługiwać niestandardowe modele produkcji na żądanie, umożliwiając firmom bardziej efektywne i zrównoważone zarządzanie popytem i podażą. Zarządzanie bez kompromisów w zakresie szybkości i skali. To wszystko zapowiada nadejście kolejnej, piątej fali rewolucji przemysłowej.
Czytaj też: Wyzwania klimatycznych inwestycji. Europa liderem finansowania VC
Czytaj też: Trade-tech, czyli handel międzynarodowy przed wyzwaniem cyfryzacji
Źródło zdjęcia: Richard Horvath/Unsplash