Partner serwisu

Jak zarabiać online? Stwórz swój pierwszy produkt cyfrowy! [PORADNIK]

Nie zawsze dostaniesz pracę marzeń, ale zawsze możesz znaleźć w sobie zasoby, które pozwolą ci zarobić pieniądze! I to niemałe. Mistrzostwo w tej kategorii osiągają influencerzy, pokazując, że dochód pasywny online potrafi stać się ekwiwalentem najlepszej pensji. Jak się zarabia w sieci? I czym właściwie jest produkt cyfrowy?

Polska blogosfera znów zatrzęsła się w posadach – Eliza Wydrych, znana pod pseudonimem Fashionelka, wydała kolejnego e-booka. I to nie byle jakiego, bo ebooka o… zarabianiu. Temat okazał się na tyle chwytliwy, że influencerka już w pierwszym tygodniu sprzedała kilka tysięcy egzemplarzy, sama zarabiając około 300 tysięcy złotych!

Zobacz również:

O jej sukcesie zadecydowało kilka czynników. Przede wszystkim Eliza jest marką osobistą, gromadzącą wokół siebie potężną publiczność (126 tysięcy obserwujących na Instagramie). Ponadto swoimi poprzednimi publikacjami pokazała, że tworzy jakościowe treści, celowane w konkretną grupę odbiorców. Otwarcie mówi o swoich doświadczeniach w psychoterapii i dzieli się wiedzą dotyczącą zarabiania w Internecie (choćby wydając inne e-booki, na przykład katalogi… hashtagów). Ma zasoby, które świadomie wykorzystuje, sprzedając produkt cyfrowy jeden za drugim. I choć nie każdy musi być fanem jej stylu prowadzenia biznesu i mediów społecznościowych, to jedno jest pewne: jest polskim dowodem na to, że na produktach cyfrowych zarabia się prawdziwe pieniądze!

Czym jest produkt cyfrowy?

Produkt cyfrowy, jak sama nazwa wskazuje, to produkt, który istnieje w cyfrowej wersji. Z produktów cyfrowych korzystamy codziennie, nie zawsze zdając sobie z tego sprawę: czytamy e-booki, słuchamy podcastów, używamy oprogramowania… W Polsce można odnieść wrażenie, że wśród blogerów i influencerów zarabiających na produktach cyfrowych prym wiodą wspomniane już e-booki, ale nie jest to jedyna kategoria, na której można zarabiać.

W Internecie sprzedaje się wszystko! Ostatnio pisaliśmy o camgirls, które zarabiają choćby na sprzedaży swoich zdjęć czy filmików. Nie musisz jednak wchodzić do branży erotycznej, by zarabiać online! W zależności od swoich zasobów możesz zarabiać na:

  • e-bookach,
  • audiobookach,
  • kartach pracy,
  • planerach do druku,
  • kalendarzach do druku,
  • presetach do Lightrooma,
  • szkoleniach online,
  • mikrowarsztatach,
  • zdjęciach…

… i wszystkim innym, co przyjdzie ci do głowy. Influencerzy, którzy odnieśli największy sukces na produktach cyfrowych, często trafiali w nisze lub wymyślali bardzo nowatorski produkt – jak na przykład Eliza, tworząc katalogi hashtagów, czyli e-booki zawierające listy hashtagów pogrupowane tematycznie i według rozmiaru (rozmiar hashtagu to liczba jego użyć na danej platformie, na przykład Instagramie).

Ja, zainspirowana jednym z webinarów, w którym brałam udział, z kolei zdecydowałam się na sprzedaż mikroszkolenia z pisania – jako dziennikarka i pisarka trafiłam w swoją niszę, bez większych trudności gromadząc grupę odbiorców. To, co zachęciło ludzi do zapisów na mikrowarsztaty, to ich zwarta forma. W przeciwieństwie do szkoleń czy bootcampów wymagających czasu i pieniądzy mikrowarsztat trwa około 2-3 godzin i kosztuje tyle, co wyjście do kina, czy kawa z przyjaciółką.

Dlaczego ludzie płacą za rzeczy, które mogą znaleźć za darmo?

Ludzie są gotowi zapłacić za wiedzę, nawet tę, która jest powszechnie dostępna w Internecie, jeśli zyskają w ten sposób najważniejszy w ich życiu zasób: czas. A to charakteryzuje wiele gotowych produktów cyfrowych: presety do Lightrooma to gotowe ustawienia oświetlenia, kolorów, czy krzywych w jednej z najpopularniejszych aplikacji do zdjęć. Kupując taki preset, oszczędzają czas niezbędny na zrozumienie aplikacji. Otrzymują gotowy pomysł na obróbkę zdjęcia, który ewentualnie potem dopasowują do swoich potrzeb. W czasach, w których żonglujemy codziennymi obowiązkami, próbując sprostać różnym rolom społecznym i jeszcze w tym wszystkim znaleźć czas na pasję, coraz chętniej korzystamy z gotowych narzędzi lub szkoleń przyspieszających nasz rozwój. I to jest nisza, w której każdy może zarobić pieniądze.

Jak znaleźć pomysł na swój produkt cyfrowy?

Zastanów się, co potrafisz! Jeśli robisz przepiękne zdjęcia, możesz sprzedawać je na stockach, czyli internetowych bazach fotografii.

Masz specjalistyczną wiedzę z jakiejś dziedziny? Podcast albo e-book to idealne rozwiązanie.

I nie mów, że nie masz pomysłu na siebie, bo naprawdę każdy może znaleźć swoją niszę! Niektórzy ludzie prowadzą grupy na Facebooku z płatnym dostępem i publikują na nich konkretne treści. Jeśli uwielbiasz wyszukiwać informacje w Internecie, możesz zastanowić się nad stworzeniem płatnego newslettera. A może wymyślisz coś na miarę katalogu hashtagów? Zarabiać można na każdym produkcie cyfrowym, na przykład na miniwarsztacie z zakładania profilu na Facebooku. Tak, na takie umiejętności też jest zapotrzebowanie! A jeśli nie wiesz jak się zabrać do organizacji miniwarsztatu – na ten temat też znajdziesz szkolenie, specjalizuje się w nich między innymi Michał Gutkowski, specjalista od rozwoju osobistego i marketingu.

Mam produkt cyfrowy, gdzie są moi klienci?

Produkt cyfrowy nigdy nie istnieje w próżni. Możesz go tworzyć dla swojej satysfakcji, ale raczej chcesz na nim zarobić prawdziwe pieniądze. A bez klientów – nie ma dochodów.

Pamiętaj, że nawet nie będąc znaną osobistością z Internetu, posiadasz społeczność!

Blogerzy i influencerzy większość swoich produktów sprzedają zgromadzonej wokół siebie grupie osób, czyli obserwatorom. Prawda jest jednak taka, że każdy z nas ma społeczność – przy swoim pierwszym miniwarsztacie zrozumiałam, jak wielu z moich bliższych i dalszych znajomych docenia moją wiedzę. Znajomi to świetny początek budowania społeczności – nie dość, że nie musisz ich przekonywać o swojej wartości, to mogą też być uczciwymi testerami. Ponadto pamiętaj, że jeśli nie masz pomysłu na produkt cyfrowy, zawsze warto zbadać rynek – choćby pytając ludzi na Facebooku, czy kumpli w trakcie wypadu na miasto: jakiej wiedzy im brakuje? Czego z chęcią by się nauczyli? Ile są gotowi zapłacić za zdjęcie z ich barków jakiejś nudnej czynności? A może czego potrzebują, by ruszyć ze swoim biznesem dalej?

Codzienność offline jest pełna inspiracji na sprzedaż online!

Siła marketingu

Sprzedając produkt cyfrowy, nie tylko badasz potrzeby i następnie go tworzysz. W idealnym świecie wrzucamy produkt cyfrowy do sieci, on staje się hitem i nie musimy już nic robić. Ale nie żyjemy w idealnym świecie. Na wysoką sprzedaż zawsze wpływa nasze zaangażowanie w promocję. Pamiętajmy, że działania dopasowujemy do naszego produktu: inne techniki zastosujemy dla niewielkiego warsztatu stworzonego z myślą o naszej społeczności, a inne dla e-booka na chwytliwy temat, który im dalej pójdzie w świat, tym więcej zysków nam przyniesie.

Oczywiście jeśli marketing nie jest naszą mocną stroną, zawsze możemy skorzystać z czyjegoś produktu cyfrowego, by rozwinąć te umiejętności.

Gdzie sprzedawać produkt cyfrowy?

To zależy. Posiadacze własnych stron www prawdopodobnie pokuszą się na najprostszą opcję. Założą sklep na swojej platformie. Osoby niemające własnego serwera muszą skorzystać z innych opcji. Na przykład, sprzedając fotografie lub grafiki, możesz wrzucić je do którejś z ogólnodostępnych baz typu pexels.com. Nagrane wideo ze szkoleniami online sprzedasz na udemy.com. Sprzedaż przez platformę zewnętrzną zwykle wiąże się z prowizją, ale czasem warto poświęcić procent z zysku, by ktoś zdjął nam z barków trudności związane z obsługą sklepu czy aspektami prawnymi. Bo choć to produkt cyfrowy, jego sprzedaż reguluje prawo. Pamiętaj tylko, że w polskim prawie istnieje coś takiego jak nierejestrowana działalność gospodarcza. Pozwala na zysk do tysiąca złotych miesięcznie. Pensji nie zastąpi, ale jeśli produkt cyfrowy ma być dodatkiem do zarobków – użycie nierejestrowanej działalności odejmie nam trudności związane z prowadzeniem firmy.

Pora sprzedać pierwszy produkt cyfrowy!

Sprzedaż online to temat rzeka, który obejmuje różne typy produktów, ale też formy ich publikowania, aspekty prawne, marketing, czy pozyskiwanie klientów. Po lekturze tego poradnika masz podstawową wiedzę, z czym to się je i jak zacząć. Pora działać i sprzedać swój pierwszy produkt! Na co się zdecydujesz?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Najnowsze wpisy naszych autorów Wszyscy autorzy
Przyszłość jest tutaj

Podaj swój adres email i odbieraj najświeższe informacje o nowych technologiach i nie tylko.

email-iconfacebooktwitteryoutubelinkedin instagram whatsup
Skip to content