6 maja 2024

Jak utrzymać uwagę odbiorcy w Reels? Analizujemy poradnik od Meta!

Dobrze przygotowana Rolka na Instagramie musi zatrzymać uwagę odbiorcy. Jest to aspekt istotny zarówno z perspektywy sprzedaży (w końcu celem Rolki jest sprzedać produkt), jak i algorytmu, który ocenia zainteresowanie odbiorców i na tej podstawie zwiększa szansę, by Rolka stała się viralem.

W HomoDigital chcemy, by każdy mógł jak najlepiej realizować swoje cele sprzedażowe w mediach społecznościowych, dlatego przeczytałam ponad 80-stronicowy poradnik „Krótkie fakty” od Mety, byś Ty nie musiał. Cykl artykułów „Jak robić Rolki” wyjaśnia, jak tworzyć Rolki (Reels), które sprzedają. W poprzednim odcinku opowiadałam, jak przykuć uwagę widza. Dziś przyglądam się sposobom na zatrzymanie uwagi i jej nagrodzenie.

Brawo! Po lekturze poprzedniej części cyklu wiesz już, jak przykuć uwagę odbiorcy we wstępie do Rolki. Pora na kolejny etap: rozwinięcie, w którym opowiadasz o produkcie lub usłudze. Jak to zrobić, by zaciekawić odbiorcę? W poradniku od Mety zaprezentowano pięć sposobów na zatrzymanie uwagi. Przyglądamy się każdemu z nich.

Pamiętaj o perspektywie odbiorcy!

Nim skupimy się na omówieniu sposobów na zatrzymanie uwagi w Reels zaprezentowanych w poradniku, chciałabym zwrócić jeszcze uwagę na perspektywę, z której będziemy tworzyć scenariusz Rolki. Moje doświadczenie w rozwijaniu Instagrama jest takie, że ludzie często zapominają o perspektywie odbiorcy… i zamiast pokazywać to, co odbiorca chciałby wiedzieć, skupiają się na tym, co sami chcą przekazać. Te cele mogą być zbieżne, ale wcale nie muszą!

Prawidłowo zbudowana Rolka jest odpowiedzią na potrzeby odbiorcy (czyli Twojego potencjalnego klienta). Pokazuje produkt lub usługę w taki sposób, by osoba oglądająca od razu czuła, że tego potrzebuje.

Dobrze skonstruowana Rolka sprzedażowa paradoksalnie nie skupia się na sprzedaży, a na prezentacji użyteczności. Zamiast wymieniania zalet produktu dużo lepiej w mediach społecznościowych zadziała pokazywanie jego funkcjonalności, skupienie się na tym, jak dana rzecz sprawdza się w użyciu.

Koncentrując się na perspektywie odbiorcy, powinniśmy pamiętać o jeszcze jednej rzeczy: to może być pierwszy kontakt widza z naszą marką! Zapominanie o tym i stosowanie skrótów myślowych albo nieprecyzyjne wyjaśnienie, co film właściwie prezentuje, jest zmorą osób, które dopiero zaczynają przygodę z Rolkami – takie są moje doświadczenia.

Pięć sposobów na zatrzymanie uwagi w Reels

Poradnik od Mety jasno opisuje sposoby, które mają jedno zadanie – zatrzymać uwagę odbiorcy. Twórcy poradnika podkreślają, że celem Rolki jest zaprezentowanie odbiorcy tego, co on chciałby wiedzieć. Jak to zrobić? Wybierz jeden z opisanych poniżej sposobów lub… zastosuj kilka z nich.

Pokaż, jak ktoś korzysta z produktu lub usługi

Prezentacja produktu lub usługi to najbardziej oczywisty z formatów, jakie możesz zastosować. Pokazanie użycia produktu w codziennych, życiowych sytuacjach pozwala odbiorcy wczuć się w sytuację. Warto ten format często powtarzać, z różnymi aktorami i w różnych sytuacjach życiowych po to, by dotrzeć do jak najbardziej różnorodnej grupy odbiorców potencjalnie zainteresowanych naszym produktem.

Pokaż produkt lub usługę w użyciu

Druga porada od Mety na pierwszy rzut oka jest podobna do pierwszej, ale różni się celem. Pokazanie, jak ktoś używa produktu, może pomóc widzowi wczuć się w sytuację i sprawić, że widz uzna, że to jest coś, czego potrzebuje. Natomiast pokazanie produktu w użyciu bardziej się skupia już na prezentacji faktycznego działania produktu, jego funkcjonalności.

Ten format aż się prosi o zastosowanie zbliżeń na detale, slow motion, gdy chcemy podkreślić jakiś etap usługi, szczegółowy opis, jak dana rzecz działa. To sprawia, że klient, który jeszcze się wahał, czy warto, może obejrzeć produkt tak, jakby trzymał go w ręce.

Wymień funkcje i zalety

Kolejna porada od Mety daje widzowi szansę jeszcze dokładniejszego obejrzenia produktu. Tym razem skupiamy się jednak na jego głównych, najważniejszych funkcjach i zaletach z nich płynących. Możemy stworzyć listę zalet i umieścić ją w formie naklejki tekstowej na wideo albo pokazać kilka najciekawszych funkcji wraz z opisem zalet płynących z ich użycia.

Zachwyć przekazem!

Przekaz płynący z materiału reklamowego powinien być jasny, ale zachwycający. Tworząc materiał wideo, za każdym razem zadaj sobie pytanie, co on przekazuje. Czy jest jedna, konkretna rzecz, o której mówisz?

Jeśli przekaz się rozmywa, to może być znak, że zamiast jednej Rolki, warto zmontować kilka, bardziej precyzyjnych. Zachwycający, emocjonalny przekaz to sposób na zatrzymanie uwagi klienta, ale też większe szanse na to, że klient zdecyduje się wspomóc Cię marketingowo i udostępni Rolkę dalej.

Wykaż się humorem

Media społecznościowe nie lubią nudnych treści. Nawet najpoważniejszy produkt można sprzedawać z humorem – oczywiście pamiętając o zasadach dobrego smaku. Nie bój się stosować żartu, elementu zaskoczenia, odwoływać do memów i przetwarzać życiowe, śmieszne sytuacje tak, by utrzymać uwagę widza.

Duża grupa ludzi na mediach społecznościowych szuka humoru, nawet gdy ten humor coś sprzedaje. Szkoda by było stracić potencjalnych klientów, próbując zachować nadmierną powagę.

Jak nagrodzić uwagę odbiorcy Rolki?

Tak jak wspomniałam w poprzedniej części cyklu i jak uczą nas w szkole, po wstępie i rozwinięciu następuje zakończenie. Ta reguła ma zastosowanie także w materiałach wideo. Zakończenie w Rolce ma na celu nagrodzić uwagę odbiorcy. Jak? Meta poleca konkretne sposoby, czyli:

  • zakończ pokazując markę – zbuduje to emocjonalny związek widza z marką i zadziała marketingowo;
  • na koniec pokaż swój produkt lub usługę – to działanie ma wzmocnić przekaz materiału wideo;
  • wykorzystaj animację, aby skierować uwagę na przycisk wezwania do działania – pod tym przyciskiem ukryj kontakt z Tobą, kalendarz z zapisami na usługę, link do zakupu produktu;
  • użyj ścieżki lektora, aby utrwalić nazwę marki albo wyartykułować wezwanie do działania;
  • zachęć odbiorców do podzielenia się opinią, zadając konkretne łatwe pytanie, by zwiększyć zaangażowanie widzów i zbudować zasięg dla materiału wideo.

Oczywiście to, którą formę nagrodzenia uwagi wybierzesz, zależy od wybranych sposobów na przykucie i utrzymanie uwagi. Materiał reklamowy, który tworzysz, musi być przede wszystkim spójny wizualnie i tematycznie. Nic też nie stoi na przeszkodzie, byś wykorzystał kilka technik nagradzania uwagi.

Jak nagrywać dobre Rolki?

Pamiętaj, nagrywanie dobrych Rolek to sztuka, ale też zabawa. Jeśli pozwolisz sobie na próby i eksperymenty, zamiast dążyć do doskonałości, w końcu znajdziesz język i format, który trafia do Twojej grupy docelowej. Choć poradnik od Mety jest bardzo precyzyjny, to najważniejsze, by tworzone przez Ciebie treści trafiały do Twoich przyszłych klientów, dlatego nie bój się prób i eksperymentów. I, koniecznie, śledź statystyki, by wiedzieć, co u Ciebie zadziałało, a która z technik jest stratą czasu. Powodzenia!

Przeczytaj też: Czas to pieniądz, a media społecznościowe to… czas. Ile pieniędzy tracimy w życiu przez siedzenie na Facebooku, przeglądanie Instagrama i TikToka? Policzyłem!

Autor grafiki: sztuczna inteligencja DALL-E 3

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon