Partner serwisu

Jak przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?

Chociaż do Black Friday jeszcze trochę czasu, to początek września to tak naprawdę ostatni moment na przygotowanie do tego wielkiego święta zakupów. W czasach przyśpieszonej transformacji cyfrowej, gdy zakupy online stały się standardem, warto postawić na sprawdzone, pewne rozwiązania. Niewydolny lub źle przygotowany sklep w Black Friday może być przyczyną naprawdę czarnego humoru dla sprzedawcy.

Termin Black Friday znany jest od lat 80. i wcale nie dotyczyło bezpośrednio zakupów. Określenie to zostało użyte przez policję w Stanach Zjednoczonych w celu określenia korków ulicznych spowodowanych otwarciem sezonu. W ostatnich latach Black Friday zyskał popularność na całym świecie, szczególnie w Chinach, ale także Europie, Polsce rośnie znaczenie tego święta zakupów.

Zobacz również:
Teraz rozszerza się ten czarny piątek już na cały weekend - czyli BLACK WEEKEND, albo wręcz w hardcorowej wersji BLACKWEEK!

Dziś na Black Friday czekają klienci i sprzedawcy. Ci pierwsi liczą na promocje i okazje, ci drudzy na ogromne zyski. Faktycznie w przypadku mniejszych firm wydarzenia takie jak czarnopiątkowa wyprzedaż mogą wygenerować nawet 30 proc. rocznego przychodu. Wszystko jest pięknie i przyjemnie, póki nie pojawią się problemy. Niestety wciąż zdarzają się awarie infrastruktury, które w efekcie mogą prowadzić do strat, które zniwelują cały zysk. Podpowiadamy jak skutecznie przygotować swoją stronę internetową na Black Friday.

Jak przygotować swój sklep na Black Friday?

Przygotuj swoją stronę główną

Strona główna to twoja wizytówka, dlatego też twoja strategia marketingowa na Black Friday powinna obejmować w dużej mierze stronę główną. To właśnie ona jest pierwszym miejscem, jakie widzi użytkownik po wejściu na daną witrynę. Dlatego warto ją w odpowiedni sposób dostosować do ofert proponowanych na Blach Friday. Bardzo dobrze sprawdzi się wyskakujący baner, który będzie informował klientów o promocjach z okazji tego wydarzenia. Oprócz tego na stronie można również ustawić czarne tło, które będzie w bezpośredni sposób związane z Czarnym Piątkiem.

Warto pamiętać o timingu czyli wszystko w odpowiednim czasie. Banery i inne komunikaty wizualne powinny pojawiać się już w październiku. Im bliżej sławnego piątku tym komunikacja powinna być intensywniejsza. Odpowiednie zaplanowanie kampanii reklamowej zajmuje trochę czasu, dlatego zajmij się tym, jak najszybciej. Pamiętaj także, ze na na Black Friday sprzedaż się nie kończy. Zaraz po Czarnym Piątku mamy Mikołajki (6 grudnia), dalej Dzień Darmowej Dostawy (10 grudnia), no i cała gorączka świątecznych zakupów. Część nowych klientów, których przyciągniesz do siebie w czarny piątek, może wrócić do Ciebie w poszukiwaniu kolejnych promocji.

Wysyłaj newslettery

Podczas planowania strategii marketingowej na Black Friday warto również wykorzystać newsletter. Możliwe jest wysłanie aktualnym klientom maila z informacjami, jakie promocje są oferowane podczas Blach Friday, a także jakie są dla nich dostępne rabaty. Maile w newsletterze można w odpowiedni sposób dopasowywać do konkretnych grup odbiorców, co sprawi, że będą one jeszcze bardziej skuteczne.

Co powinno się znajdować w takim newsletterze? Na pewno narracja powinna być stonowana. Nie można już a październiku zaczynać z najgorętszą ofertą, tę zostawmy na czas bliższy Black Friday. W newsletterach nie powinny być tylko treści reklamowe, ale również interesujący content. Niech nie będzie to kolejna ulotka, ale także wartość dodana dla klienta.

Zadbaj o media społecznościowe

Kluczowa kwestia. Właściwa kampania w mediach społecznościowych. Dziś to media społecznościowe są najczęściej pierwszym miejscem, z którego czerpiemy wiedzę o świecie. To w mediach społecznościowych szukamy informacji o świecie, tam szukamy opinii – znajomych i influencerów. Dziś w mediach społecznościowych są wszyscy, od trochę już starego Facebooka po modny TikTok.

Strategia marketingowa w mediach społecznościowych powinna być w dużej mierze zależna od wybranego medium. Wynika to nie tylko z infrastruktury samego medium – na Facebooku może być mix treści, obrazu i dzwięku, na TikTok liczy się ruchomy obraz i dźwięk, zaś Instagram to świat pięknych zdjęć. W przypadku kampanii w mediach społecznościowych warto skorzystać z usługi doświadczonej i sprawdzonej agencji marketingowej, bowiem w bardzo łatwo – w dynamicznych i zmiennych, nastawionych na real-time marketing – w mediach społecznościowych wyjść na „głupka”.

Miej plan awaryjny. Zawsze!

Nic tak nie niszczy wielkiego święta zakupów jak awaria. Już teraz trzeba zadbać o odpowiednie zabezpieczenie witryny, zwłaszcza że w ostatnim czasie coraz częściej słyszy się o wyciekach wrażliwych danych ze stron sklepów internetowych. Usuń wszelkie techniczne problemy przed Black Friday. W końcu z problemami technicznymi jest jak z grypą, lepiej im zapobiegać niż leczyć.

Sprawdź czy serwery twojej strony wytrzymają wzmożony ruch. I sprawdź to „na sucho”, a nie w praktyce, podczas wielkich wyprzedaży. W sytuacjach tego typu do strat z tytułu niezrealizowanych transakcji bardzo często dołączają także te wizerunkowe. Złość spowodowaną problemami w trakcie zakupów klienci wyładowują bowiem na profilach firm w mediach społecznościowych, zniechęcając tym samym innych potencjalnych klientów do danej marki.

Dobrą praktyką jest analizowanie i stopniowanie awarii – od tych, które są dopuszczalne- usterki, poprzez te, które można naprawić przy najbliżej okazji, po te, które są pilne- krytyczne, bowiem mogą rujnować nasz biznes.

Przy analizie szkodliwości warto postawić na współpracę i komunikację w różnych zespołach. Inaczej na problemy infrastruktury patrzy zespół IT, inaczej – marketing. Ocenianie poziomu awarii/usterki, czy to w planie zapobiegawczym, czy ad hoc, powinno odbywać się przy współpracy różnych zespołów, przy wzięciu pod uwagę różnych, niekiedy rozbieżnych, czynników.

Zrób sobie wielką fetę, czyli odliczanie czasu

To porada na sam finał. Wśród najlepszych pomysłów w kampaniach marketingowych związanych z Black Friday można również wymienić ustawienie odliczania czasu. Zegar będzie przypominał klientom o kończącej się promocji, dlatego chętniej będą oni dokonywali zakupów. Stworzone zostanie poczucie pilności, co sprawi, że konsumenci będą bardziej skłonni do robienia zakupów podczas promocji, a nie poza nią. Warto na ten aspekt zwrócić uwagę, ponieważ jest to bardzo korzystne działanie pod względem sprzedażowym.

Pamiętaj o ofertach dla stałych klientów

Warto wprowadzić do swojego sklepu internetowego promocje dla stałych klientów. Dzięki temu będą oni bardziej skłonni do zrobienia zakupów, a także powrotu do sklepu po czasie promocji z okazji Black Friday. Promocje dla stałych klientów mogą na przykład występować w formie kart podarunkowych lub innych rabatów na następne zakupy.

Last but not least: nie zapomnij o opiece posprzedażowej

Pamiętaj, że Czarny Piątek to nie koniec. W końcu sprzedajesz cały rok. I o klientów musisz także dbać cały rok. Najbardziej tuż po zakupach. Pamiętaj, że właściwa obsługa posprzedażowa to ostatni krok w procesie sprzedaży. Na stronie sklepu nie powinno zabraknąć informacji o dostawie, płatności i sposobach ewentualnej reklamacji. Dobrym rozwiązaniem jest również możliwość monitorowania zamówienia. Właściwa logistyka – czyli współpraca z firmą kurierską to wisienka na e-commercowym torcie.

Właściwe przygotowanie się na Black Friday sprawia, że po Czarnym Piątku, będziesz cieszył się ty, a nie tylko twoja konkurencja.

Zastanawiasz się nad tym, jak wdrożyć powyższe elementy do swojej branży e-commerce? Sprawdź ofertę Fabryki e-biznesu  i przygotuj się na wielkie wyprzedaże!

Artykuł powstał we współpracy z firmą Fabryka e-biznesu.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Najnowsze wpisy naszych autorów Wszyscy autorzy
Przyszłość jest tutaj

Podaj swój adres email i odbieraj najświeższe informacje o nowych technologiach i nie tylko.

email-iconfacebooktwitteryoutubelinkedin instagram whatsup
Skip to content