25 maja 2024

Chcesz tworzyć wideo i filmy w social mediach lub content marketingu? Pomoże Ci AI

Działasz już w branży filmowej i chcesz usprawnić proces realizacji filmów? A może tworzysz już swoje pierwsze filmy w social mediach. Albo przygotowujesz się do szkoły filmowej? Albo chcesz zabłysnąć przed szefem marketingu i tworzyć świetne kreatywne wideo? Ten tekst jest dla Ciebie. Pokażemy Ci, jak do tej pracy wdrożyć generatywną sztuczną inteligencję.

Czytasz drugą część cyklu „AI w filmie”, w którym wyjaśniam po kolei, jakie są zakresy obecności sztucznej inteligencji w produkcji filmowej. W cyklu odkryjesz, jakie efekty można osiągnąć dzięki AI w produkcji filmów fabularnych, reklamowych i krótkich wideo, a w kolejnych artykułach, jakie narzędzia możesz wykorzystać do produkcji filmów. Zapoznasz się z przykładami zastosowania AI na różnych etapach produkcji oraz poznasz opinie ekspertów z polskiej branży.

Sztuczna inteligencja wkroczyła do kinematografii już dawno. Zmieniła zasady gry i otworzyła przed kinem nowe, fascynujące możliwości. To, co dawniej było uznawane za futurystyczną wizję, teraz staje się rzeczywistością. Zatem bez względu na to, czy już działasz w branży filmowej czy dopiero chcesz do niej wkroczyć, warto do pracy przy produkcji zatrudnić… AI. Oszczędzisz czas, pieniądze, a efekty mogą być – jakkolwiek to niepokojąco zabrzmi – nawet lepsze niż Twojej własnej produkcji.

Bez względu na to, czy chcesz tworzyć krótkie formy wideo do social mediów lub content marketingu czy raczej filmy pełnometrażowe, możliwości wykorzystania AI to obecnie chyba najgorętszy temat. Wiedza, o tym, jak na każdym etapie produkcji filmów można wykorzystać AI, będzie więc dla Ciebie nieoceniona. A więc – zaczynamy kolejny odcinek cyklu:

Wpływ mediów i filmu na gospodarkę doświadczeń

„Media dążą do przyciągnięcia naszej uwagi w celu generowania zysku” – tak pisze Nicholas Mirzoeff, amerykańsko-brytyjski teoretyk kultury wizualnej („Nicholas Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna? Fotospołeczeństwo”). Współczesna kinematografia inwestuje ogromne środki finansowe, by zainteresować widzów i osiągnąć sukces komercyjny. W erze gospodarki doświadczeń, jak zauważyli Joe Pine i Jim Gilmor, marki stawiają na kreowanie unikatowych doświadczeń za pomocą filmów i krótkich wideo.

Co więcej, dane statystyczne wyraźnie wskazują na wzrost oglądalności treści wideo w internecie. Według danych ze Statista.com w 2022 r. ludzie na całym świecie poświęcali średnio 19 godzin tygodniowo na oglądanie wideo online. Ten trend świadczy o coraz większym znaczeniu filmów i materiałów wideo w przyciąganiu uwagi odbiorców oraz generowaniu zysków.

Sprawdź możliwości wykorzystania AI w produkcji filmowej

Jeżeli interesujesz się kinematografią lub rozważasz wejście do tej branży, musisz zrozumieć działanie AI. Generatywna sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w procesie tworzenia treści kreatywnych i w całym procesie powstawania filmu. Technologia otwiera nowe możliwości na każdym etapie tworzenia filmu – od preprodukcji, przez produkcję, aż po postprodukcję.

Przeprowadzę Cię przez różne etapy produkcji filmowej. Pokażę Ci, jak AI może wspierać i ulepszać proces twórczy. Odkryj, jak sztuczna inteligencja może pomóc w realizacji Twoich dużych projektów filmowych lub krótkich form wideo, czyniąc je bardziej innowacyjnymi i przyciągającymi uwagę widzów.

Etap 1 – preprodukcja

Jak AI może wspomóc tworzenie scenariusza, planowanie procesu i przygotowanie ekipy do produkcji filmowej?

Zacznijmy od początku, czyli od omówienia procesu przygotowań do realizacji filmu. Jest to etap, który obejmuje całościowe planowanie filmu. To po kolei – opracowanie scenariusza i jego podział na sceny, analiza ryzyka wraz z przygotowaniem strategii reagowania, a także organizacja procesu współpracy dla uzyskania lepszej wydajności. To świetnie przedstawił Dmitry Vakhtin.

W tych istotnych przygotowaniach do rozpoczęcia właściwej produkcji AI może okazać się nieocenionym wsparciem.

Scenariusz

Napisanie lub dopracowanie scenariusza to pierwszy krok. Filmowcy coraz częściej wspierają się AI w tym procesie, co stało się już niemalże standardem. Dzięki AI, chcąc efektywnie tworzyć przyciągające historie, możesz korzystać z wielu dostępnych narzędzi. Sztuczna inteligencja była już wykorzystywana do tworzenia scenariuszy poprzez specjalnie tworzone algorytmy lub narzędzia do generowania tekstów.

W rezultacie AI rewolucjonizuje pisanie scenariuszy, analizując setki tysięcy wcześniej stworzonych dzieł, by identyfikować wzorce i następnie dostarczać wartościowe sugestie. Chociaż sama sztuczna inteligencja nie tworzy scenariusza od zera, daje twórcom cenne wskazówki. Jakie? Np. sugeruje modyfikacje dialogów czy tempa akcji, co może podnieść atrakcyjność filmu.

Choć pierwszy scenariusz napisany przez AI do „Sunspring” w 2016 r. nie spotkał się z entuzjazmem, to reklama samochodu Lexus z 2018 roku już znacząco wpłynęła na percepcję widzów. Piszę o tym szerzej w poprzednim artykule na temat roli AI w branży filmowej.

Źródło: Lexus ES – Driven by Intuition www.youtube.com

Bartosz Nalazek, operator filmowy z Los Angeles, współpracował z takimi wybitnymi postaciami branży filmowej jak Janusz Kamiński czy Steven Spielberg. Co sądzi nt. wykorzystania sztucznej inteligencji w produkcji filmowej, głównie w fazie preprodukcji? „W preprodukcji, wiem, że bardzo duże zainteresowanie modelami językowymi istnieje przy tworzeniu scenariuszy, co sprowokowało ostatnie strajki scenarzystów” – skomentował Bartosz Nalazek.

Ważny etap – podział scenariusza

Napisanie scenariusza stanowi dopiero wstęp do bardziej złożonego procesu. Następnym etapem jest dokładne rozbicie tekstu na poszczególne sceny oraz szczegółowe zaplanowanie wszystkich niezbędnych elementów. Od wyboru lokalizacji, przez aranżację przestrzeni, kostiumy, aż po rekwizyty i obsadę. Ten etap wymaga nie tylko znacznych nakładów pracy, ale także sporo czasu. W tym miejscu z pomocą przychodzi AI. Oferuje narzędzia, które mogą w dużym stopniu usprawnić proces przygotowania do produkcji filmowej na tym etapie.

Programy takie jak StudioBinder czy Filmustage, wykorzystując AI, mogą w krótkim czasie dokonać podziału scenariusza na dziesiątki scen. Nie tylko przyspiesza to pracę, ale również pozwala na lepsze zarządzanie budżetem całej produkcji.

Ponadto AI może wesprzeć zespół filmowy w analizie tekstu scenariusza i dialogów, zapewniając ich zgodność z zamierzonym tonem narracji. Umożliwia także planowanie scen i ujęć, a także kreowanie tzw. moodboardów, które wizualizują każdą scenę, pomagając reżyserom w efektywnym organizowaniu pracy na planie.

Planowanie, analiza i łagodzenie ryzyka

AI może być także wykorzystane do przeanalizowania scenariusza pod kątem potencjalnego ryzyka, co pozwala na przygotowanie adekwatnych środków zapobiegawczych. Zabiegi takie mogą być bardzo potrzebne, co było widać np. w czasie pandemii. AI dostarcza także istotnych informacji dotyczących organizacji niezbędnych zezwoleń. Chodzi np. o zezwolenia dotyczące wyboru lokalizacji czy też związane z innymi wymaganiami specyficznymi dla danej sceny. Może chodzić m.in. o angażowanie kaskaderów czy statystów. W tym zakresie pomocne będzie narzędzie AI Labs Analysis firmy Filmustage.

AI pomoże Ci również zaplanować cały proces produkcji, rozpisać harmonogram działań oraz zarządzać budżetem i procesem castingu. Możesz to zrealizować m.in. z narzędziem Wrapbook. Co więcej, sztuczna inteligencja jest w stanie wskazywać potencjalne problemy w trakcie realizacji projektu, co przyczynia się do zwiększenia efektywności pracy zespołu. Może usprawnić również proces castingu. Sprawnie przeanalizuje profile aktorów i dopasuje je do ról w scenariuszu na podstawie charakterystyki postaci.

Etap 2 – produkcja

Jak AI zmienia proces produkcji filmowej?

AI znajduje zastosowanie także w bezpośrednim procesie produkcji filmu, wspierając systemy kamer i tym samym ułatwiając operatorom pracę twórczą. Szczególnie jest pomocna we wsparciu innowacyjnych metod pracy nad filmem, np. w zakresie obsługi kamery. Sztuczna inteligencja dostarcza w czasie rzeczywistym kluczowych informacji zwrotnych dotyczących kadrowania, ostrości i oświetlenia. Ponadto, niektóre zaawansowane systemy AI mają zdolność autonomicznego śledzenia ruchomych obiektów, co znacząco ułatwia realizację skomplikowanych ujęć.

AI na planie filmowym

Coraz częściej widzimy już w reklamie lub w filmie świetne ujęcia z dronów sterowanych przy wsparciu AI. Zatem, jeśli jesteś operatorem lub zarządzasz produkcją filmową, możesz wykorzystać w swojej pracy roboty-drony wspomagane przez AI. Ten nowoczesny sprzęt pomaga operatorom w realizacji zadań, które mogą być wyzwaniem – przykładowo rejestrują ujęcia lotnicze. Dodatkowo, dzięki oprogramowaniu do rozpoznawania twarzy, sztuczna inteligencja umożliwia operatorom rozpoznawanie poszczególnych aktorów. To ułatwia tworzenie ujęć, pozwalając lepiej pokazać interakcje między realnymi i wirtualnymi postaciami.

AI jest też w stanie dokonywać analizy elementów scenicznych, interpretować emocje postaci oraz dynamikę akcji. Dzięki temu łatwiejsze będzie generowanie zautomatyzowanych, płynnych i dopasowanych do narracji ruchów kamery. Ta technologia nie tylko pomoże Ci uatrakcyjnić wizualną stronę produkcji, ale również zwiększyć efektywność procesów produkcyjnych. A przy okazji może Cię zainspirować do twórczych eksperymentów oraz zapewni jednolitość realizacji wizualnej całego dzieła.

Co możemy zrobić dzięki algorytmom?

Jak podaje Matt Sheils, dzięki algorytmom AI w systemie DeepTrack, który został opracowany przez firmę Arraiy, będziesz mógł na bieżąco dostosowywać ustawienia kamery do dynamicznie zmieniających się warunków na planie. Co więcej, Marvel Studios również wykorzystał zaawansowane rozwiązania AI w procesie tworzenia efektownych scen akcji w produkcji „Avengers: Endgame”, gdzie AI wspierała sterowanie ruchami kamery. Pozwoliło to na osiągnięcie spektakularnego efektu wizualnego przez wykreowanie dynamicznych sekwencji ruchów kamery podczas kolejnych scen akcji i z pewnością wpłynęło na większe zaangażowanie emocjonalne widzów.

Do wykorzystania sztucznej inteligencji w działaniu kamery sceptycznie odniósł się jednak operator Bartosz Nalazek: „Co do zastosowania w technice kamerowej, to nie spotkałem się jeszcze z nowymi produktami AI. W postprodukcji wiem, że są algorytmy pomagające przy korekcji obrazu podczas tworzenia masek pozwalających na bardzo szczegółowe manipulacje, zmianę tła czy faktury ludzkiej skóry. Jest to jeszcze bardzo świeża technologia i nie widziałem jeszcze, żeby tacy giganci jak Spielberg czy Kamiński wykorzystywali ją przy swoich produkcjach na szerszą skalę. Jednak jako jedni z najbardziej innowacyjnych twórców filmowych do tej pory bardzo polegali na własnej intuicji przy opowiadaniu kamerą”. 

AI do tworzenia prezentacji wizji scen filmowych

Bartosz Nalazek potwierdził, że stosuje AI w swojej roli operatora filmowego: „Tak, ja wykorzystuję ją – najczęściej podczas przygotowywania do filmu. Przy mojej ostatniej produkcji (przyp. red. – „Here After”) mieliśmy do stworzenia obraz umownego świata śmierci klinicznej, zaświatów, do których nasza bohaterka musiała się udać, żeby rozprawić się z nękającymi ją duchami z przeszłości. Użyłem popularnego algorytmu do wygenerowania przykładowych obrazów pokazujących, jak mógłby ten świat wyglądać i zaproponowałem to reżyserowi. W końcu stworzyliśmy coś bardzo podobnego w rzeczywistości. Myślę, że jest to bardzo pomocne narzędzie przy rozwijaniu kreatywnych rozwiązań wizualnych”.

Etap 3 – postprodukcja

Jak AI może Ci pomóc w postprodukcji?

Sztuczną inteligencję wykorzystasz również w postprodukcji. Obecnie z pewnością coraz częściej spotykasz się z przykładami wykorzystania AI, zarówno w bieżących wielkich produkcjach filmowych, jak i w dawnych klasykach. Chodzi o wykorzystanie generowanych komputerowo obrazów. Mogłeś doświadczyć ich już w głośnym filmie „Jurasic Park” z 1993 r. jak i we „Wszystko wszędzie naraz” z 2022 r., który w 2023 r. zdobył 7 Oscarów. Sprawa dotyczy też reklamy, np. „Coca Cola Masterpiece” z 2023 r.

Obecnie sztuczna inteligencja, czyli algorytmy głębokiego uczenia się oraz generatywne sieci przeciwstawne (z ang. generative adversarial network – GAN), pomogą Ci stworzyć nadzwyczajne efekty wizualne.

Dzięki AI dostarczysz również tłumaczenie w czasie rzeczywistym w postaci napisów, ale też zredukujesz szumy i poprawisz jakość dźwięku filmowanych ujęć.

Źródło: Everything Everywhere All At Once – Rocks scene, www.youtube.com

Efekty wizualne w postprodukcji

Wizualne efekty w kreacji postaci. Idąc dalej, czy wiesz, że AI potrafi również pomagać w tworzeniu animacji niesamowitych postaci z realistycznymi efektami wizualnymi? Wspominałam już o tym w poprzednim artykule. Możliwości tworzenia efektów wizualnych są bardzo szerokie. Przykładowo w filmie „The Irishman” Martina Scorsese filmowcy wykorzystali AI do odmłodzenia aktorów, Roberta De Niro i Ala Pacino. Dzięki temu mogliśmy zobaczyć ich w młodszych wersjach przez całą produkcję.

Koloryzowanie

AI wykorzystasz również w koloryzacji starych filmów. Zabieg ten jest już dosyć często stosowany. Dzięki algorytmom możesz odświeżyć i przekształcić czarno-białe klasyki w pełnokolorowe produkcje. W ten sposób nie tylko nadasz im rys nowoczesności, ale także przyciągniesz nowe pokolenia widzów. Taki zabieg został już zastosowany między innymi w filmach „Psychoza” Alfreda Hitchcocka czy „Śniadanie u Tiffany’ego” Blake’a Edwardsa.

Etap 4 – promocja i dystrybucja

Sztuczną inteligencję możesz zastosować również w tworzeniu materiałów potrzebnych do promocji filmu, tj. do przygotowania trailera lub krótkich treści do publikacji na mediach społecznościowych. W 2016 r. producenci filmu „Morgan” po raz pierwszy wykorzystali AI w ramach systemu IBM Watson do stworzenia zwiastuna filmu.

Innowacje te otwierają przed twórcami filmowymi nowe możliwości i pozwalają realizować pomysły, które dotychczas były trudne lub niemożliwe do wykonania. Dzięki AI reżyserzy, operatorzy oraz zespoły produkcyjne mogą skupić się na twórczym aspekcie pracy. Mogą swobodnie korzystać z narzędzi usprawniających realizację techniczną projektów filmowych i ich wizji.

Jak łatwo możesz wywnioskować z powyższych przykładów, istnieje już wiele narzędzi i rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Można je szybko i efektywnie zastosować w produkcji filmowej lub tworzeniu krótkich materiałów wideo. Ten artykuł nie wyczerpuje wszystkich możliwości, ponieważ jest ich bardzo dużo i kolejne rozwiązania zależą tylko od kreatywności człowieka, a dodatkowo cały czas nowe narzędzia pojawiają się na rynku.

Co dalej?

To, o czym warto pamiętać, to fakt, że sztuczna inteligencja już teraz odgrywa znaczącą rolę w przemyśle filmowym. W spektakularny sposób przyczynia się do tworzenia niezapomnianych dzieł sztuki czy też komercyjnych produkcji reklamowych. Wspiera pracę filmowców od tworzenia preprodukcji, czyli planowania procesu tworzenia filmu, tworzenia scenariusza, poprzez produkcję, aż po postprodukcję. Obejmuje więc wszystkie etapy pracy nad filmem, włączając w to tworzenie wizualnych efektów i przygotowanie zwiastunów. Pomaga w wygenerowaniu kreatywności ekspertów z branży filmowej. Dlatego warto obserwować, czy i jakie pojawiają się coraz to nowe możliwości.

Artykuł ten potwierdza wykorzystanie AI na każdym etapie produkcji filmów i materiałów wideo. Nasuwa się jednak pytanie, czy AI stała się już standardem w codziennej pracy w branży filmowej. Na to pytanie odpowiem w kolejnym artykule.

Czytaj teżEwolucja sztucznej inteligencji – nowe horyzonty dla branży kreatywnej (WYWIAD)

Źródło: Jon Tyson/Unsplash

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon