Jak podaje McKinsey w swym najnowszym raporcie o stanie sztucznej inteligencji w firmach, upowszechnienie stosowania GenAI przyłożyło się do przyspieszenia implementacji szerzej pojętej sztucznej inteligencji w firmach: tu w latach 2019-2023 widzieliśmy stagnację na poziomie 50-60%, ale w 2024 roku już 72% firm twierdziło, że stosuje sztuczną inteligencję.
Zastosowania GenAI w marketingu najpopularniejsze
Gdzie firmy najchętniej używają generatywnej sztucznej inteligencji? Aż 34% firm, a więc połowa z tych, które używają GenAI, stosuje ją do marketingu. Już od pewnego czasu popularyzatorzy GenAI, tacy jak Andrew Ng, chwalili użycie tej technologii do burzy mózgów. Najwyraźniej zostało to szybko podchwycone przez marketingowców – w co szóstej firmie GenAI wspomaga proces tworzenia treści marketingowych.
Niemal równie częste jest użycie tej technologii do personalizacji przekazu marketingowego. Nieco rzadziej (8% firm) – do identyfikacji i priorytetyzacji możliwości sprzedażowych.
Skąd ta popularność generatywnej sztucznej inteligencji w marketingu? Dużą rolę odegrali sami twórcy i popularyzatorzy tej technologii, którzy właśnie marketing wskazywali jako naturalne pole do zagospodarowania. Innym powodem jest łatwość zastosowania: 44% firm, które wprowadziły GenAI do marketingu zrobiło to w czasie nie dłuższym niż 4 miesiące. Użycie ChatGPT do burzy mózgów raczej nie wymaga miesięcy implementacji.
Niedawno Sylwia Błach pisała o tym, jak wykorzystać AI w marketingu lojalnościowym.
Drugim najczęstszym zastosowaniem GenAI jest jest rozwój produktów i usług – niemal co czwarta badana firma stosuje ją w tym obszarze. Technologia jest tu używana do rozwoju projektów oraz do generowania podsumowań literatury naukowej.
Może nieco dziwić dopiero trzecie miejsce jakie w zastosowaniach generatywnej sztucznej inteligencji dzierży obszar IT. Tylko co szósta firma zdecydowała się na użycie tej technologii w działach informatycznych. Często – do zastosowań helpdeskowych.
Ile firm stosuje AI? Europa znowu z tyłu…
Raport McKinsey nie prezentuje, ile firm stosuje AI w podziale geograficznym. Można się z niego jednak dowiedizeć, w jakim stopniu z tej technologii korzystają menadżerowie w różnych regionach świata. Niestety Europa jest z tyłu jeśli chodzi o zastosowania GenAI w pracy. Tylko 32% menadżerów w Europie używa tej technologii wyłącznie w pracy lub w pracy i poza nią. W Ameryce Północnej jest to 39%, na rynkach rozwijających się 42% a w Chinach (włącznie z Hongkongiem i Tajwanem) – 46%.
Tak więc pomimo poważnych ambicji w zakresie sztucznej inteligencji, Europa pozostaje w tyle za resztą ( nie tylko rozwiniętego) świata.
Czy faktycznie 72% firm na świecie używa AI?
W Waszej firmie jeszcze nie wprowadzono AI i zastanawiacie się, czy faktycznie jest ona tak bardzo w tyle za konkurentami, jeśli już 72% korporacji stosuje AI? Cóż, raport McKinsey jest oparty na ankiecie wysyłanej do firm. Firm, które McKinsey zna. Próba wynosząca przeszło 1300 przedsiębiorstw z niemal całego świata, choć niemała, niekoniecznie musi być reprezentatywna. Pamiętajmy, że wśród klientów globalnej firmy konsultingowej będą dominować duże podmioty, które stać na implementację technologicznych nowinek.
O tym, że dane niekoniecznie są reprezentatywne, świadczą chociażby statystyki Komisji Europejskiej. Według komisji, w 2021 r. tylko 8% europejskich firm używało AI. Według McKinsey w tym samym czasie było to około 56% firm na świecie. Trudno jest uwierzyć, że różnica między globalną średnią a Europą była aż tak duża.
Nie zmienia to jednak faktu, że raport jest dobrym źródłem informacji, gdzie w Waszej firmie można AI zacząć stosować. Czy jednak zawsze warto to robić? Chcesz w swojej firmie inwestować w AI? Sprawdź, czy to na pewno dla Ciebie
Źródło zdjęcia: Campaign Creators/Unsplash