Jaką odpowiedź daje najnowszy raport Marketer+ „Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcie sprzedaży 2024”? Dokument wskazuje, że wykorzystywanie marketingu lojalnościowego to skuteczny sposób na budowanie relacji z klientami i zwiększanie sprzedaży. A w Polsce ponad połowa konsumentów należy do przynajmniej jednego programu lojalnościowego.
By stworzyć wysokiej jakości personalizowane doświadczenie, firmy marketingowe muszą przyzwyczajać się do korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji. Aleksandra Mikołajczak-Tomczak, head of e-commerce & digital marketing w firmie Ania Kruk prognozuje, że intensywność wykorzystywania narzędzi sztucznej inteligencji w marketingu będzie rosła w nadchodzących miesiącach.
Jak sztuczna inteligencja pomaga personalizować marketing?
Przeciętny reprezentant grupy wiekowej 24-35 lat kupuje online nawet cztery razy w tygodniu i korzysta z mediów online od czterech do pięciu godzin dziennie. W świecie nadmiaru informacji i wszechobecnych reklam, użytkownicy coraz bardziej oczekują, że oferta sklepów, a co za tym idzie programy lojalnościowe, będą „pod nich” spersonalizowane.
Klubowicze programów lojalnościowych chcą czuć, że marka zwraca uwagę na ich potrzeby, uwzględnia ich zainteresowania i poprzednie wybory zakupowe. Tego dowodzą cytowane w raporcie dane – aż 61% ankietowanych popiera personalizację napędzaną sztuczną inteligencją!
Programy lojalnościowe szyte na miarę
Okazuje się, że dobrze spersonalizowane doświadczenia mogą tworzyć silniejsze więzi z konsumentem i pozytywne emocje. Jest to widoczne na wielu poziomach. Np. korzystanie z mechanizmów sztucznej inteligencji i personalizacji, które znamy już z mediów społecznościowych, zwiększa poziom dopaminy w mózgu. Firmy, które chcą dostosować się do dynamiki życia ich klientów, muszą zdecydować się na zastosowanie zaskakujących impulsów. Inaczej pozyskanie uwagi odbiorców może być utrudnione.
Do czego można wykorzystywać narzędzia AI w marketingu? W projektowaniu programów lojalnościowych narzędzia AI okazują się przydatne m.in. w personalizacji doświadczeń i segmentacji klientów. Co jeszcze? Projektowanie komunikatów, interfejsów, ofert i rekomendacji.
Marketing lojalnościowy napędzany sztuczną inteligencją
Nie istnieje możliwość, by marka ręcznie przygotowała indywidualne doświadczenia dla każdego klienta programu lojalnościowego. Dlatego tak ważnym rozwiązaniem jest korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji. Składają się na nie m.in. algorytmy uczenia maszynowego, analizy przewidywań zachowań i modele przetwarzania języka naturalnego.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji i mechanizmów personalizacji pozwala zamienić lojalność transakcyjną w lojalność emocjonalną. Co więcej, dzięki narzędziom AI, łatwiejsze staje się projektowanie elementów grywalizacji i gamifikacji. Według cytowanego raportu, aż 31% badanych wskazuje gamifikację jako skuteczny katalizator zaangażowania.
Pozyskiwanie nowych klientów dzięki AI
Dzięki narzędziom AI marka może poprawić pozyskiwanie i utrzymywanie zaufania klientów.
„Podstawowa różnica między pozyskiwaniem nowego klienta a zmienianiem go w nabywcę powracającego tkwi w wiedzy. Jeśli zdobywasz nowego kupującego i wykorzystujesz do tego kampanie bazujące na AI, opierasz się w dużej mierze na wzorcach zachowań i przypuszczeniach […]. Z kolei w trakcie projektowania procesu lojalizacji Twoja znajomość klienta jest już na zupełnie innym poziomie. Wiesz, co kupił, za ile i kiedy. Wiesz, skąd do Ciebie przyszedł i czy jest otwarty na komunikację z Twoją firmą. Dzięki narzędziom do zbierania opinii możesz poznać zdanie swoich odbiorców. Ogromnym błędem byłoby niewykorzystywanie tej wiedzy w trakcie projektowania programów lojalnościowych”.
Tak tłumaczy zasadność korzystania z danych i przetwarzania ich za pomocą technologii AI w projektowaniu programów lojalnościowych Mikołajczak-Tomczak.
Czytaj też: Czy e-mail marketing odchodzi do lamusa? Jeszcze nie!
Autor zdjęcia: LALAKA