Partner serwisu

Nowy rok, nowy ja. Czy postanowienia noworoczne mają sens? Poznaj pomocne aplikacje

Okazuje się, że tak, o ile zamiast tylko i wyłącznie ufać własnej woli, wesprzemy się technologią. Aplikacje mogą pomóc walczyć ze złymi nawykami.

Wirtualna rzeczywistość przewyższy realną rzeczywistość?

Zobacz również:

Jeżeli na serio myślimy, aby coś zmienić w swoim życiu i wraz z nowym rokiem rozpocząć nowy etap, nie powinniśmy nadmiernie ufać w swoją silną wolę. Liczne badania pokazują, że łamanie postanowień noworocznych to kwestia czasu. Jednym wystarczy kilka tygodni, innym zaledwie kilka dni. Wszystko zależy od rodzaju i skali postanowień. Niezależnie jednak, czy myślimy o czymś spektakularnym, czy raczej drobnej, dobrej zmianie, to kluczową kwestią stają się bodźce i metody wsparcia. Bez zewnętrznego motywatora czy inicjatora zmiana bardzo trudno o realizacje postanowień. Najlepszymi stymulatorami dziś są, co nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, technologie.

Cel: chcę schudnąć. Stymulator: aplikacja treningowa i dietetyczna

Zrzucenie kilku zbędnych kilogramów to jedno z najczęściej spotykanych postanowień noworocznych. Zaczyna się zazwyczaj od kupienia karnetu na siłownię i… to by było na tyle. Fakt, że mamy w szufladzie karnet jeszcze nikogo nie zmotywował do ćwiczeń. Pomóc w tym może natomiast aplikacja. Na rynku jest dostępnych wiele, także darmowych, aplikacji, które nie tylko przypominają o treningu, ale także pomagają dobrać ćwiczenia i tryb ich wykonania, odpowiedni do naszego zdrowia i możliwości. Przykładem jest aplikacja MapMyFitness. Posiada ona zróżnicowane funkcje i zbiera wszystkie podstawowe parametry. Uruchamiając program, należy wybrać aktywność fizyczną, która będzie realizowana w czasie treningu. Na liście można znaleźć jazdę na rowerze, jogę, fitness, pilates, lub bieganie. Wśród danych zapisywanych przez aplikację znajdują się m.in. odległość, czas trwania treningu, przemierzone kroki i zrealizowana trasa. MapMyFitness korzysta z systemu GPS, dlatego umożliwia zapisywanie oraz kontrolowanie pokonywanej drogi.

Sam trening to nie wszystko. Poza ćwiczeniami ważna jest dieta. Dostępnych jest wiele aplikacji dietetycznych, które mogą pomóc stworzyć zbilansowaną dietę. Przykładową znaną i powszechnie używaną apką jest deita.pl. Ta aplikacja zawiera wiele sprawdzonych przepisów na posiłki dla kilku typów diet: 1000 kcal, wolumetrycznej, tygodniowej, restrykcyjnej, wegańskiej, lekkostrawnej i bezglutenowej. Każda z nich jest szczegółowo opisana oraz zawiera dodatkowe zalecenia. Wszystkie posiadają tygodniowy rozkład dań, z jadłospisem i gotowymi przepisami na każdy dzień. Każdy posiłek ma wyszczególnione składniki, sposób przygotowania, zdjęcia oraz informacje o wartości kalorycznej. Ponadto aplikacja przypomina o spożywaniu posiłków we wskazanych porach.

Cel: chcę rzucić palenie. Stymulator: aplikacja i „zamiennik”

Rzucenie palenia to też modne i częste postanowienie noworoczne. Jest również bardzo trudne w realizacji. Tutaj także z pomocą może przyjść technologia. Dobrym rozwiązaniem może być aplikacja EasyQuit, która m.in. wyświetla palaczowi, ile już zaoszczędził dzięki rzuceniu nałogu, jak również dostarczać informacje o tym, o ile wydajniejsze stały się już jego płuca i utlenienie krwi. Aplikacja obsługuje także tryb „stopniowego rzucenia palenia”, w którym osoba paląca może ustalić swój własny plan rzucania nałogu. EasyQuit wyróżnia się schludną i nowoczesną szatą graficzną oraz mechanizmem „grywalizacji” – premiuje kolejne zrealizowane cele informacjami o osiągnięcia ciach.

Dobrym wsparciem, jeśli nie jesteśmy w stanie rozstać się z nałogiem, co jest najlepsze, mogą być też alternatywy dla tradycyjnych papierosów. Najdokładniej przebadanymi medycznie produktami nikotynowymi z obszaru redukcji szkód spowodowanych paleniem papierosów są obecnie systemy podgrzewania tytoniu THS.

Jedną z zalet przejścia z papierosów na takie urządzenia palacz może dosłownie poczuć, ponieważ aerozole z tych urządzeń nie cuchną. Idealnie byłoby oczywiście, gdyby świat całkowicie pozbył się tego uzależnienia, ale realistycznie patrząc – już samo pozbycie się papierosowego dymu jest mimo wszystko sukcesem – dla zdrowia, ale też dla systemu opieki zdrowotnej, bo zmniejsza medyczny koszt leczenia chorób u palaczy, który ponosi całe społeczeństwo.

Cel: chcę mniej pić. Stymulator: aplikacje i modne piwo zero

Dużo osób wśród postanowień noworocznych wymienia także ograniczenie picia. Aplikacja, która pomoże w tym wyzwaniu może być aplikacja I am sober. To narzędzie ma za zadanie nie tylko monitorować przebieg abstynencji, lecz także motywować do pozostania w trzeźwości. Dodatkową jej zaletą jest pomoc w odnalezieniu drogi do budowania nowych i zdrowych nawyków. Zapewnia nie tylko motywację, lecz także możliwość komunikacji z innymi użytkownikami. Łatwiej jest wytrwać w trzeźwości, jeśli masz wsparcie osób, które zmagają się z takim samym problemem. Otrzymujesz wtedy zrozumienie, którego możesz nie doświadczyć od osoby nieposiadającej nałogów. Aplikacja I am sober stawia codzienne wyzwania, z których trzeba zdać recenzje każdego dnia. Pozwala to na wyrobienie rutyny poprzez wykonywanie najprostszych czynności.

Wiadomo też, że picie to ważny aspekt towarzyski. Jeśli nie chcemy rezygnować z imprez i spotkań ze znajomymi to dobrym zamiennikiem dla alkoholu są modne ostatnio piwa bezalkoholowe. Dziś paleta tych „trunków” jest naprawdę szeroka i każdy znajdzie swój ulubiony smak. Bardzo często takie piwa smakują podobnie do tradycyjnych, ale nie zawierają procentów.

Internet to dar Boga?

Aplikacje to nie wszystko. Daj sobie czas na pracę nad sobą

Nie ma co ukrywać, że dotrzymanie postanowień wymaga od nas zwykle zmiany nawyków. Nawyków nie da się tak po prostu zmienić, trzeba zastąpić. A do utrwalania wszystkich nawyków, jak już wspomniałem, potrzebne są stymulatory. Pomocne mogą tu być, znów, aplikacje. Organizery, aplikacje pomagające zarządzać zadaniami, projektami mogą być tutaj cennym rozwiązaniem, bowiem dzięki nim zyskamy poczucie kontroli nad życiem. Wśród wielu aplikacji tego typu wymienić można m.in. Evernote, Nozbe, Any.do. Każda z nich aplikacji pomoże lepiej zarządzać czasem, co przełoży się na wzmacnianie dobrych nawyków. Na zmianę też potrzeba czasu.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Najnowsze wpisy naszych autorów Wszyscy autorzy
Przyszłość jest tutaj

Podaj swój adres email i odbieraj najświeższe informacje o nowych technologiach i nie tylko.

email-iconfacebooktwitteryoutubelinkedin instagram whatsup
Skip to content