Co ma wspólnego COVID-19 i GTA5?

Jak wygląda marketing przeciw COVID-19 i co mają z nimi wspólnego gry komputerowe, w tym jedna z najbardziej znanych na świecie GTA5?

Szczepienia mają jedno zadanie – chronić zdrowie nasze i bliskich. W trakcie pandemii COVID-19 ich znaczenie wzrasta. Tylko szczepiąc się mamy szansę wrócić do świata bez ograniczeń covidowych i unoszącego się w powietrzu zapachu płynu do dezynfekcji. Niestety, na tę chwilę w Polsce zaszczepionych dwiema dawkami jest zaledwie 47,02 procent społeczeństwa. To za mało, by mówić o wygranej z pandemią. Na całym świecie trwa walka o jak najwyższy odsetek szczepień, a technologia po raz kolejny służy edukacji.

Zobacz również:

W czasach pandemii COVID-19 wielokrotnie udowodniliśmy sobie, że dzięki technologii z łatwością może rozprzestrzeniać się dezinformacja. Fakt, że każdy może napisać w mediach społecznościowych to, co mu ślina na język przyniesie, nie służy promocji dobrych wzorców. Żyjemy w świecie pełnym hejtu (o czym pisaliśmy ostatnio w tekście „Hejt nasz powszedni”), a pandemia dodatkowo nas od siebie izoluje. Przez COVID-19 drugi człowiek dla wielu stał się symbolem zagrożenia. Gdy już sądziliśmy, że stopniowo to wszystko zbliża się do końca, nadszedł nowy wróg – Omikron. I liczba informacji na jego temat jest przytłaczająca, a każde kolejne coraz bardziej nieprawdopodobne.

Go Viral!

Jak możemy walczyć z dezinformacją? Edukując – to jedyna i najszybsza metoda, by ludzie „włączyli myślenie”. Dlatego powstała gra internetowa „Go Viral”. Wystarczy 5 minut, byś dowiedział się w jaki sposób powstaje plotka i jakie techniki manipulacyjne służą szerzeniu dezinformacji. Gra powstała dzięki współpracy SOCIAL DECISION-MAKING LAB (Laboratorium Społecznych Procesów Decyzyjnych) Uniwersytetu w Cambridge, agencji medialnej DROG i brytyjskiej Kancelarii Rady Ministrów. Taki zespół gwarantuje rzetelność przedstawianych informacji.

Na czym polega gra „Go Viral” i jak przeciwdziała epidemii COVID-19? Rozgrywka jest naprawdę nieskomplikowana, dlatego możesz polecić ją rodzicom czy dziadkom, a także nastolatkom (zalecana jest od 15 roku życia). Rozgrywka polega na rozmowie z czatem, a konkretniej na wybieraniu jednej z proponowanych odpowiedzi. Celem gry jest osiągnięcie jak najwyższych zasięgów i wypuszczenie do Internetu (tego w grze, oczywiście) jak najbardziej pikantnych fake-newsów dotyczących pandemii COVID-19. Zostając królem antyszczepionkowców poznajesz techniki manipulacyjne, by móc się przed nimi chronić w prawdziwym Internecie.

Zaszczep się w grze

Sianie dezinformacji to jeden z problemów dotyczących pandemii COVID-19, ale nie jedyny. Wciąż zbyt mało osób jest zaszczepionych i dotyczy to nie tylko Polski, ale całego świata. Dlatego powstają rozszerzenia do znanych gier mające zachęcić do szczepień. Prosta forma przekazania informacji trafia w szczególności do pokolenia Z, ale tak naprawdę korzysta na niej każdy z graczy.

VacinaInGame

GTA5 to jedna z najpopularniejszych gier z otwartym światem na świecie. Gracz może wykonywać misje, ale też przemierzać miasto kontaktując się z wirtualnymi postaciami i – po prostu – eksplorując fascynujący świat. Wśród rozrywek znajdą się nawet te tylko dla dorosłych, a ogromna grywalność doprawiona komiksową przemocą sprawiają, że od lat po serię GTA sięgają gracze w każdym wieku.

Obok świata GTA5 istnieje równoległy świat gry GTA RP (RolePlay). Jest to rodzaj gry online, w której też należy wykonywać misje, ale za innymi postaciami kryją się prawdziwi gracze, a zabawa w wirtualny teatr – odgrywanie scenek na czacie głosowym i wymyślanie charakteru swojej postaci – wciąga bez reszty.

Na brazylijskim serwerze gry – Cidade Alta – pojawił się nowy rodzaj misji: zaszczep się. Pfizer skontaktował się z Ogilvy Brazil i studiem Druid Creative Gaming, proponując rozwiązanie jednego z trapiących Brazylię problemów: pandemia COVID-19. W ten sposób w grze powstały Wirtualne Studia Szczepień, a połączona z nimi akcja marketingowa zachęciła wielu graczy do szczepień w świecie rzeczywistym.

Wirtualne Centra Szczepień w GTA5

Przygotowując Wirtualne Centra Szczepień, zadbano o wiele szczegółów. Awatary graczy noszą maseczki, a z głośników w całym mieście rozbrzmiewa spot promujący szczepienia. Co więcej, akcja #VacinaInGame to nie tylko promocja szczepień w świecie wirtualnym – to także zachęcanie do zaszczepienia się w „realu”. Każdy z graczy, który najpierw zaszczepi swoją postać, a potem uda się do prawdziwego punktu szczepień i opublikuje dowód na Instagramie lub Twitterze z odpowiednim hashtagiem, otrzyma prezenty dla swojej postaci w grze. Wśród nich: 100% punktów życia i paska ochrony, specjalny opatrunek na ramię i skórkę na bluzę Pfizer.

Do promocji akcji szczepień zarówno online, jak i offline, zachęcono też znanych lokalnych influencerów gamingowych: Gabepeixe, Piuzinho i Taspio.

– Akcja #InGameVaccine komunikuje się bezpośrednio z pokoleniem Z, zachęcając ich do korzystania ze szczepień. Jesteśmy dumni, że możemy opracować bezprecedensową kampanię w zakresie zdrowia publicznego we współpracy z Pfizerem, wiodącą marką w walce z pandemią – powiedział cytowany na portalu NowyMarketing Félix Del Valle, dyrektor kreatywny Ogilvy Brazil.

Antidote Covid-19

Wolisz gry mobilne? „Antidote Covid-19” to gra od studia Psyon Game promująca szczepienia przeciwko koronawirusowi. Gra z gatunku „tower defence” polega na pomocy ludzkiemu systemowi immunologicznemu w pokonaniu SARS-COV-2. Ma nie tylko znaczenie rozrywkowe, ale też edukacyjne, co podkreśla choćby współpraca twórców ze Światową Organizacją Zdrowia (WHO). Dostępna jest na Androida i iOS.

Wraz z premierą gry zorganizowana została cała kampania #IAmTheShield. Jej zadaniem jest szerzenie prawdziwych informacji dotyczących pandemii na świecie i walki z COVID-19.

W cytowanym na oficjalnym portalu promocji szczepień wywiadzie z Olli Rundgrenem, twórcą gry, zauważa on, że gry to znacznie tańszy sposób na zwrócenie uwagi ludzi na tematy dotyczące zdrowia.

– Ponadto gra angażuje gracza przez ponad godzinę w sposób, który jest wysoce interaktywny w porównaniu do tradycyjnych reklam o zdrowiu. Grę poprzedzają krótkie samouczki, z którymi trzeba się zapoznać aby odnieść zwycięstwo w grze. Dodatkowo gracz chętniej uczestniczy w grze, przyswajając przy okazji edukacyjne treści, niż zrobiłby to oglądając zwykłe kampanie o zdrowiu. Czas 72 minut, który przeciętny użytkownik poświęca jednej sesji, jest porównywalny z czasem spędzonym na oglądaniu filmu lub na grze w inną grę komputerową – dodał Olli Rundgren.

COVID-19 w Twoim drugim życiu

„Second Life” to znana od lat gra w życie. Przypomina trochę opisane powyżej GTA RP, ale w „Second Life” celem jest życie samo w sobie. Gracze eksplorują wirtualny świat, przemoc nie jest silnikiem napędowym rozgrywki. Przypomina to trochę połączenie czatu z grą w „The Sims”. Przyciąga wielu zwolenników, którzy chcą przez chwilę żyć życiem swojego awatara. Nic dziwnego, że i tam pojawiły się wzmianki dotyczące COVID-19, a konkretniej całe centrum badań nad szczepionką. Gracze mogą założyć maseczki, podzielić się swoimi historiami dotyczącymi COVID-19, poznać zasady dotyczące dystansu społecznego… Na wirtualnych ekranach umieszczono informacje dotyczące liczby przypadków na świecie, a informacje dostępne są w dwóch językach: angielskim i hiszpańskim.

Jeśli spędzasz popołudnia w świecie „Second Life” warto wybrać się do lokacji Healthcare PRO Brielle MacXaris i odkryć, jak pandemia z realnego świata wpływa na ten wirtualny.

COVID-19 w grach komputerowych

Gry komputerowe są fantastycznym nośnikiem informacji. Mogą służyć edukacji, a gatunek gier zaangażowanych społecznie wpływa na różne aspekty naszego funkcjonowania. Nic więc dziwnego, że w niektórych krajach promocja szczepień przeniosła się do światów wirtualnych. W Polsce słyszeliśmy już o miliardach wydanych na kampanie billboardowe i zachęcanie do szczepień w Kołach Gospodyń Wiejskich. Czy też zdecydujemy się na zdecydowanie tańszy, a bardziej skuteczny wśród młodych pokoleń nośnik informacji? Tylko czas pokaże. Jedno jest pewne: jeśli teraz nie zaczniemy działać, coraz trudniej będzie zapanować nad sytuacją, która nie sprzyja zdrowym relacjom międzyludzkim.

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
rob
rob
16 dni temu

„Szczepienia mają jedno zadanie – chronić zdrowie nasze i bliskich. W trakcie pandemii COVID-19 ich znaczenie wzrasta. Tylko szczepiąc się mamy szansę wrócić do świata bez ograniczeń covidowych ” -nie ma to jak dobry żart na początek…

Najnowsze wpisy naszych autorów Wszyscy autorzy
Przyszłość jest tutaj

Podaj swój adres email i odbieraj najświeższe informacje o nowych technologiach i nie tylko.

email-iconfacebooktwitteryoutubelinkedin instagram whatsup
Skip to content