Partner serwisu

Black Friday i Cyber Monday. Święto zakupów i okazja dla cyberprzestępców

Jeśli udało się Wam nie stracić, a przeciwnie, zaoszczędzić pieniądze w Black Friday to możecie uznać to za sukces. Znaczy to, że potraficie uchronić się przed oszustwem tym samym macie dobry nos do interesów.

Black Friday to jedna z najważniejszych akcji zakupowych roku. Konsumenci przygotowują się do niej z kilkutygodniowym wyprzedzeniem, w oczekiwaniu na przyszłe oferty i promocje. Wyjątkowy dzień, w którym sprzedawcy głównie stacjonarni przedstawiają swoim klientom bardzo kuszące oferty. To szaleństwo wydatków jest również szczytem sezonu dla oszustów i cyberprzestępców.

Zobacz również:

Jest też okazją dla nierzetelnych sprzedawców do oferowania towaru, który tak naprawdę nie jest wart tak zwanych „promocyjnych cen”. Często chodzi o pozbycie się zalegającego półki towaru. Dlatego ważne jest, aby zachować ostrożność, uniknąć wpadnięcia w zastawioną przez nich pułapkę nie stając się zarazem stratnym finansowo. Zachować należy podwójną ostrożność – po Czarnym Piątku następuje bowiem Cyber Poniedziałek.

Okazje dla klientów i… oszustów

„Czarny Piątek” początkowo dotyczył zakupów dokonywanych w sklepach fizycznych, a „Cyber Monday” zakupów online. Według raportu Adobe Analytics Cyber Monday ma być największym dniem zakupów w roku w USA w tym roku, co przyniesie imponujące wydatki w wysokości 11,2 miliarda dolarów.  Stanowi to wzrost o 5,1% w porównaniu z rokiem ubiegłym, podczas gdy sprzedaż w Czarny piątek wzrosła tylko o 1%. 

Obecnie oba wydarzenia nie różnią się między sobą, zarówno pod względem zakupów, jak i cyberataków, których są ofiarami. Oczekuje się, że sprzedaż i udziały w Cyber Monday wzrosną wykładniczo, ponieważ kupujący coraz częściej spieszą się online, aby wyszukać interesujące ich okazje. Sklepy internetowe już od jakiegoś czasu zaczęły reklamować oferty Cyber Monday.

Raport Webloyalty z okazji Czarnego Piątku 2022 szacuje, że w tym roku średnie wydatki będą się kształtować w wysokości 155 euro (o 5% więcej niż w 2021 r.). Doskonała okazja dla cyberprzestępców do zagarnięcia części z nich.

Po Black Friday, Cyber Monday jest najważniejszym wydarzeniem promocyjnym dla amerykańskich (i nie tylko) konsumentów, które wygenerowało prawie 10 miliardów dolarów sprzedaży w Stanach Zjednoczonych w 2019 roku.

Czym różni się Black Friday od Cyber Monday

Co odróżnia je od Black Friday? Termin marketingowy „Cyber Monday” został po raz pierwszy ukuty w 2005 roku na platformie Shop.org, oddziale amerykańskiej National Retail Federation. W tym czasie sprzedawcy internetowi szukali sposobu na konkurowanie ze sklepami stacjonarnymi. Historycznie, Czarny Piątek odbywał się tylko w sklepach fizycznych.

Aby nie odstawiać na bok serwisów e-commerce, wprowadzono dzień 100% wirtualnych promocji – Cyber Monday. Dziś konsumenci łatwo mylą te dwa wydarzenia w tym sensie, że można skorzystać z promocji zarówno w sklepie, jak i w Internecie. W Stanach Zjednoczonych, skąd pochodzi Czarny Piątek, tradycją jest nadal chodzenie do sklepu. Zjawisko to generuje prawdziwe szaleństwo. Szaleństwo jest takie, że pracownik Walmart w Nowym Jorku zmarł w 2008 roku po tym, jak został stratowany przez hordę konsumentów podczas otwierania swojego sklepu (obrazek nie obcy i naszym sklepom, na szczęście bez tak dramatycznego finału). 

Cyber Monday to doskonała okazja do robienia dobrych transakcji online za rozsądną cenę szczególnie w świecie zaawansowanych technologii, o ile mamy rozeznanie jak do tej pory one się kształtowały. Dla tych, dla których Czarny Piątek minął zbyt szybko, pozostawiając smak niezrealizowanych do końca zakupów kolejny dzień promocji wydaje się idealnym pretekstem do kontynuowania zakupów. Nie czekamy na to wydarzenie, aby kupić wymarzony telewizor w cenie promocyjnej, która w tak zwanej promocji de facto jest tożsama z ceną, za która można go było nabyć w ostatnich kilku miesiącach. Takie oferty się zdarzają, ale są one na ogół ofertami nieuczciwym sprzedawców. Świat wszak pieniądzem stoi a dla niektórych jest to podstawowy warunek ich działalności.

Z założenia, Cyber Monday ma być okazją do zrobienia bardzo dobrych transakcji w tym sensie, że wydarzenie zamyka okres promocyjny. Sklepy wyprzedają pozostałe zapasy po niższych cenach. Dotyczy to smartfonów, telewizorów, sprzętu AGD, etc. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie i w każdym wieku.

Co kupujemy podczas Cyber Monday?

Wśród sektorów najbardziej popularnych wśród konsumentów są i-tech i AGD, cała gama produktów, które są drogie i na które niekoniecznie możemy sobie pozwolić na co dzień. Dzień ze zniżką wyłącznie w Internecie. Zakup tylko onlinei w ciągu 24 godzin. Gotowi do biegu? Start! Niektóre marki ogłaszają otwarcie „uroczystości” w swoim sklepie internetowym o północy, aby najbardziej zmotywowani mogli cieszyć się najlepszymi ofertami. Wtedy można „złapać” głównie dobre oferty do 80% w destockingu. Wszystko co dobre kiedyś się kończy. Tak jest też z Cyber Monday. Ten bardzo atrakcyjny okres promocyjny nie trwa długo. Jego data zakończenia jest równa dacie rozpoczęcia, tj. poniedziałek, 28 listopada 2022 roku ogodz. 23:59. Zdarza się niekiedy, że niektórzy e-handlowcy zostawiająswoje oferty przeciągając promiocję do wtorku, ale oficjalna.

Black Friday. Jak nie dać się złowić?

Około 2,14 miliarda ludzi robi zakupy online (Online Shopping Statistics: Ecommerce Trends for 2022, Tidio). Oczywiście zakupy online są wygodne: pozwalają znaleźć najlepsze ceny i otrzymać towar bezpośrednio do domu. Ale w okresie takim jak Czarny Piątek, Cyber Poniedziałek należy upewnić się, że dokonujemy bezpiecznych zakupów online.   Jak się zabezpieczyć?

Przede wszystkim monitorując to, co się kupuje. Rośnie liczba oszustw phishingowych, które nakłaniają konsumentów do kliknięcia złośliwych linków.

Należy pamiętać, że korzystanie z karty kredytowej lub PayPal ogranicza odpowiedzialność kupującego. Zachowujmy swoje dane osobowe dla siebie. Media społecznościowe są niewyczerpanym źródłem danych osobowych, co zwiększa prawdopodobieństwo oszustwa phishingowego.

Przed zakupem od sprzedawców, którzy reklamują swoje produkty w Internecie, na Facebooku, Instagramie lub TikToku, wskazane jest uprzednie poznanie ich profilu i zaufania klientów. Co oczywiste, należy unikać ofert, które wydają się „zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe”. Jeśli cena wydaje się zbyt niska lub coś nie wydaje się właściwe, są szanse, że jest to oszustwo. Przedmioty mogą być złej jakości lub nigdy nie dotrzeć do adresata. Check Point® Software Technologies Ltd. Zachęca potencjalnych kupujących do zachowania ostrożności podczas zakupów w Cyber Poniedziałek.

Najnowsze dane Check Point Software dotyczące Amazon Prime Day wskazują, że wzrosła liczba stron powiązanych z terminem „amazon” i atakami phishingowymi. Stworzono prawie 1 900 stron internetowych związanych z Amazonem, a 10% z nich było nielegalnych. W ubiegłym roku, w dniach poprzedzających Czarny Piątek, odnotowano 178% wzrost liczby szkodliwych stron internetowych na całym świecie. 

„Cyber Monday to świetna okazja, aby nabyć produkty i przedmioty, których potrzebujemy, w bardzo obniżonej cenie. Musimy jednak być bardzo czujni w przypadku oszustw cybernetycznych, a zwłaszcza phishingu” – mówi Xavier Duros, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w Check Point Software.

„Wielu cyberprzestępców próbuje podszywać się pod firmy stojące za tymi specjalnymi ofertami, takie jak firmy kurierskie lub sklepy internetowe. Dla wszystkich miłośników zakupów online konieczne jest zatem zachowanie czujności, aby nie wpaść w te pułapki” – wyjaśnia Xavier Duros.

Zachowując zasady bezpieczeństwa możemy być pewni otrzymania towaru, który zamówiliśmy. Ostrożność wskazana jest w każdej domenie życia. W wirtualnym świecie przede wszystkim. Black Friday nie powinien przerodzić się w mroczny piątek.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Najnowsze wpisy naszych autorów Wszyscy autorzy
Przyszłość jest tutaj

Podaj swój adres email i odbieraj najświeższe informacje o nowych technologiach i nie tylko.

email-iconfacebooktwitteryoutubelinkedin instagram whatsup
Skip to content