„Zamierzamy na przestrzeni najbliższych dwóch lat uruchomić nasze platformy we wszystkich pięciu krajach, w których działała Grupa MALL, i doprowadzić każdą z nich do rentowności w ciągu czterech lat od uruchomienia” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym firmy, jej dyrektor finansowy Jon Eastick.
Do ruchu niewątpliwie zachęcił sukces allegro.cz, platformy uruchomionej w zeszłym roku, która już teraz jest drugim co do wielkości graczem na rynku e-commerce w Czechach. W czwartym kwartale 2023 roku platforma podwoiła zarówno liczbę klientów, jak i wartość sprzedanych produktów (tzw. GMV) w stosunku do poprzedniego kwartału.
Innym czynnikiem stojącym za planami ekspansji marki i modelu biznesowego Allegro są niewątpliwie słabe wyniki czeskich marek grupy, zwłaszcza MALL, przejętych w 2022 roku, „które w dalszym ciągu osiągają wyniki poniżej naszych oczekiwań”, jak powiedział prezes grupy Roy Perticucci.
Wartość sprzedaży segmentu MALL w IV kwartale 2023 spadła o 36% w stosunku do analogicznego samego kwartału poprzedniego roku. Segment ten odnotował stratę nawet na poziomie EBITDA, co oznacza, że jest głęboko niedochodowy. Nic dziwnego, że Allegro woli wprowadzać na rynki MALL-a własny sprawdzony model biznesowy, zamiast skupiać się na ratowaniu niesprawdzającego się modelu przejętej grupy.
A w Polsce platformie Allegro idzie wciąż bardzo dobrze. W całym 2023 roku spółka odnotowała wzrost wartości sprzedaży GMV platformy na poziomie 11% pomimo słabnących nastrojów konsumenckich. Przychody spółki w kraju wzrosły o 18%, częściowo dzięki wyższym prowizjom, a częściowo dzięki rosnącym przychodom reklamowym.
Potencjał rozwojowy wciąż jest. Jak pisaliśmy, w Polsce tylko 18% firm prowadzi sprzedaż online, to wynik poniżej średniej UE na poziomie 22%.
W I kwartale 2024 r. Allegro spodziewa się wzrostu wolumenu sprzedaży GMV w Polsce o 9-10% w stosunku do I kwartału 2023 r. Przychody grupy w Polsce powinny wzrosnąć o 18-20%. Na poziomie grupy wzrosty będą niższe ze względu na oczekiwane słabe wyniki większości spółek zagranicznych.
W 2023 roku sprzedaż na platformie Allegro w Polsce wyniosła niemal 55 mld złotych. Na koniec roku firma miała 14,6 mln aktywnych kupujących w naszym kraju, najwięcej w historii.
Allegro to nie tylko największa platforma e-commerce w Polsce, ale również, jak pisaliśmy niedawno, gracz wyznaczający trendy na tym rynku.
Źródło zdjęcia: Allegro