Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
5 lutego 2024

W Polsce może być 45 tysięcy automatów paczkowych na koniec 2024 r.

Polska może mieć 45 tysięcy automatów paczkowych na koniec bieżącego roku, co będzie oznaczać wzrost o około 7 tysięcy wobec końca zeszłego roku.

Jak podaje raport Colliersa, firmy konsultingowej z sektora nieruchomości, nowe automaty paczkowe będą budowane w dużej mierze na obszarach wiejskich ze względu na to, że przestrzeń miejska jest już tymi urządzeniami nasycona. Obecnie 65% automatów znajduje się na obszarach miejskich, co przekłada się na 14 automatów na 10 tysięcy ludności. W gminach wiejskich jest to jedynie 6 automatów na 10 tysięcy mieszkańców.

Należy jednak odnotować, że choć gęstość sieci w terenach wiejskich jest istotnie mniejsza, to w tylko 17 gminach (spośród 2777) nie ma ani jednego automatu paczkowego.

Zagęszczana będzie zapewne sieć w północnej Polsce – tam przypada tylko 8 automatów na 10 tysięcy mieszkańców, podczas gdy w południowej Polsce jest to aż 19.

Kto ma najwięcej automatów paczkowych?

W ostatnich paru latach sieć automatów paczkowych rosła w zawrotnym tempie, w ciągu dwóch lat miedzy – 2021 r. a 2023 r. – zwiększyła się przeszło dwukrotnie. W dużej mierze wiązało się to z pojawieniem się nowych graczy – pod koniec 2021 roku Paczkomaty InPostu stanowiły 92% wszystkich maszyn paczkowych, obecnie ten udział spadł do 57%, podczas gdy DPD posiada 16% takich maszyn, Orlen 11%, Allegro 9%, a DHL 7%. Należy tu jednak odnotować, że automaty paczkowe DPD są średnio istotnie mniejsze od maszyn innych firm i zawierają zaledwie kilkanaście skrytek.

Nawet jeśli InPostowi trochę ubyło udziałów w liczbie automatów paczkowych, to nadal jego paczkomaty są zdecydowanie najpopularniejsze. Według badania firmy Colliers, przeprowadzonego na około 500 osobach, 99% ankietowanych korzystało choć raz z maszyn tej firmy. A z automatów Allegro korzystało 55%, Orlenu – 50%, DPD – 45%, z DHL zaś 31%.

Automaty paczkowe według badania stały się ulubioną formą odbierania przesyłek przez Polaków – aż 39% procent respondentów decyduje się na odbiór z automatu pocztowego, jeśli tylko taka opcja jest dostępna u sprzedającego. Niemal 70% osób deklaruje, że nie korzysta ze standardowych usług kurierskich lub korzysta z nich rzadko.

Niedawno pisaliśmy, że choć zakupy online są bardzo wygodne, to musimy bardzo uważać na fałszywe recenzje.

Źródło zdjęcia: Jan Antonin Kolar/Unsplash

Newsy
Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon