Witryna GPSJam.org, prowadzona przez informatyka Johna Wisemana, zbiera dane na temat jakości sygnału GPS i prezentuje ewentualne nieregularności na mapie. W dniu 26 grudnia nad północną Polską, Morzem Bałtyckim i częścią Szwecji zaobserwowano zakłócenia.

Od razu w mediach społecznościowych zaczęły pojawiać się spekulacje na temat potencjalnych przyczyn takiego stanu rzeczy. Czy jednak sama informacja była prawdziwa?
Potwierdzeniem, że zakłócenia GPS nad Polską rzeczywiście wystąpiło, był komunikat Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. PAŻP odnotowała, ale zapewniła, że ruch powietrzny odbywa się bez zakłóceń dzięki wykorzystaniu systemów agencji oraz infrastruktury radarowej.
Jak odnotował John Wiseman, twórca GPSJam, tego rodzaju zakłócenia są nietypowe dla naszego regionu, przynajmniej w ciągu ostatnich 22 miesięcy, dla których zbierał dane.
Co mogło spowodować tego zakłócenia sygnału GPS nad Polską? Teorie pojawiają się różne, od zakłóceń z kosmosu przez działania Rosji po ćwiczenia NATO. Pierwsze dwie wydają się mało prawdopodobna ze względu na pewien fakt: zakłócenia sygnału GPS zostały zapowiedziane przez jedną z depesz NOTAM, czyli powiadomień dla statków powietrznych. Trudno zakładać, że Władimir Putin lub wiatr słoneczny powiadomią pilotów o chęci utrudnienia im życia.
Według depeszy NOTAM zakłócenia miały potrwać na obszarze na północ od linii łączącej południowe lubuskie ze środkowym lubelskim od 25 do 27 grudnia o 8:00 rano. Faktyczne zakłócenia zaczęły się 25 grudnia, choć ich kulminacja nastąpiła dzień później.
Mapa GPSJam na dzień 27 grudnia 2023 r. pokazuje już, że zakres zakłóceń znacząco się zmniejszył.

Jakie mogą być konsekwencje tego, że odnotowano silne zakłócenia GPS nad Polską? W najbardziej newralgicznym sektorze, czyli lotnictwie obeszło się bez większych incydentów. Poza tym, że media szeroko informowały o tej sprawie, od użytkowników nie napływały masowo zgłoszenia problemów.
Może to wynikać z tego, że systemy nawigacji, takie jak Google Maps, oprócz sygnału GPS korzystają z wielu innych danych, które pozwalają na lokalizowanie urządzenia, jak odległość od nadajników czy wykrywane sieci Wi-Fi w pobliżu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak kupić bilet tanich linii lotniczych i nie dać się naciągnąć, spójrz na ten poradnik.
Źródło zdjęcia: Henry Perks/Unsplash