Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
28 lutego 2024

Pepco padło ofiarą phishingu, straciło 15 milionów euro

Pepco Group, notowana na warszawskiej giełdzie międzynarodowa sieć handlowa, padło ofiarą phishingu. Kosztowało to spółkę 15 milionów euro. Choć ataki phishingowe są dość powszechne, to skała skutków finansowych jest w tym wypadku znaczna.

Jak podała spółka w komunikacie giełdowym, celem „zaawansowanego ataku phishingowego” było wyłudzenie pieniędzy z jej węgierskiego oddziału.

Kwota 15 milionów euro robi wrażenie. Jeszcze więcej, bo 20 milionów dolarów straciła niedawna pewna firma międzynarodowa w wyniku jeszcze bardziej zaawansowanego ataku przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji.

Na czym to polega, być ofiarą phishingu?

Zaczyna się zwykle od e-maila namawiającego nas do wejścia na platformę bankową przy pomocy zawartego w treści wiadomości linku. Link kieruje nas na stworzoną przez przestępców stronę łudząco podobną do strony banku. Jeśli spróbujemy zalogować się na takiej stronie, to cyberprzestępcy uzyskają login i hasło, którymi się posługujemy. Dzięki tym danym mogą zalogować się na nasze konto i przelać sobie z niego pieniądze.

Jak odnotowuje Pepco, firma nie ma na razie jasności, czy uda jej się odzyskać pieniądze, choć spółka podejmuje działania we współpracy z bankami i policją.

Klienci detaliczni zwykle mogą liczyć na – przynajmniej tymczasowy – zwrot ukradzionych pieniędzy z kasy swojego banku. Jednak podobna ochrona nie przysługuje klientom korporacyjnym. O tym, że klientom detalicznym przysługuje specjalna ochrona, boleśnie przekonały się banki zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w Polsce. Regulatorzy i organy ścigania uznały, że obowiązkiem banku jest wprowadzenie takich zabezpieczeń, by wyłudzenia phishingowe były w praktyce niemożliwe.

Chcesz wiedzieć więcej o cyberzagrożeniach? KNF przygotowało przewodnik o tym, na czym one polegają.

Czy to zachwieje sytuacją finansową firmy?

Prawdopodobnie nie. Jak zapewnia firma, ma ona obecnie dostęp do przeszło 400 milionów euro w postaci gotówki i linii kredytowych.

Pepco aktualnie przeprowadza przegląd wszystkich systemów i procesów, by lepiej zabezpieczyć swój biznes w przyszłości.

Pepco to sieć dyskontowych sklepów z artykułami przemysłowymi oraz spożywczymi obecna w 21 krajach. Grupa Pepco, oprócz sklepów o tej samej nazwie, jest również właścicielem sklepów Dealz i Poundland.

W sumie spółka ma 4832 sklepy, w tym przeszło 1500 w Polsce. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Źródło grafiki: Sztuczna inteligencja, model Dall-E 3

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon