Jak podała spółka w komunikacie giełdowym, celem „zaawansowanego ataku phishingowego” było wyłudzenie pieniędzy z jej węgierskiego oddziału.
Kwota 15 milionów euro robi wrażenie. Jeszcze więcej, bo 20 milionów dolarów straciła niedawna pewna firma międzynarodowa w wyniku jeszcze bardziej zaawansowanego ataku przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji.
Na czym to polega, być ofiarą phishingu?
Zaczyna się zwykle od e-maila namawiającego nas do wejścia na platformę bankową przy pomocy zawartego w treści wiadomości linku. Link kieruje nas na stworzoną przez przestępców stronę łudząco podobną do strony banku. Jeśli spróbujemy zalogować się na takiej stronie, to cyberprzestępcy uzyskają login i hasło, którymi się posługujemy. Dzięki tym danym mogą zalogować się na nasze konto i przelać sobie z niego pieniądze.
Jak odnotowuje Pepco, firma nie ma na razie jasności, czy uda jej się odzyskać pieniądze, choć spółka podejmuje działania we współpracy z bankami i policją.
Klienci detaliczni zwykle mogą liczyć na – przynajmniej tymczasowy – zwrot ukradzionych pieniędzy z kasy swojego banku. Jednak podobna ochrona nie przysługuje klientom korporacyjnym. O tym, że klientom detalicznym przysługuje specjalna ochrona, boleśnie przekonały się banki zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w Polsce. Regulatorzy i organy ścigania uznały, że obowiązkiem banku jest wprowadzenie takich zabezpieczeń, by wyłudzenia phishingowe były w praktyce niemożliwe.
Chcesz wiedzieć więcej o cyberzagrożeniach? KNF przygotowało przewodnik o tym, na czym one polegają.
Czy to zachwieje sytuacją finansową firmy?
Prawdopodobnie nie. Jak zapewnia firma, ma ona obecnie dostęp do przeszło 400 milionów euro w postaci gotówki i linii kredytowych.
Pepco aktualnie przeprowadza przegląd wszystkich systemów i procesów, by lepiej zabezpieczyć swój biznes w przyszłości.
Pepco to sieć dyskontowych sklepów z artykułami przemysłowymi oraz spożywczymi obecna w 21 krajach. Grupa Pepco, oprócz sklepów o tej samej nazwie, jest również właścicielem sklepów Dealz i Poundland.
W sumie spółka ma 4832 sklepy, w tym przeszło 1500 w Polsce. Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Źródło grafiki: Sztuczna inteligencja, model Dall-E 3