W kończącym się 2020 r. siłą rzeczy najważniejszą technologią, której używaliśmy niemal non-stop, były wideokonferencje. Pojawiło się też kilka innowacji w zakupach online – np. ich połączenie z działalnością sklepów „na wynos”. A jakie najciekawsze technologie konsumenckie zainspirują nas w 2021 r.?
Postanowiłem zapytać o to przedstawicieli kilku średniej wielkości spółek informatycznych i technologicznych, którzy z technologiami mają do czynienia non-stop i zarabiają na ich rozwijaniu. W 2020 r. mieli pełne ręce roboty, bo cały świat z konieczności zszedł do online’u. Ale czy podobnie będzie w 2021 r.? Co nas czeka w nowych technologiach? Czym będą zachwycali się konsumenci? Jakie technologie przygotowywane z myślą o nas będą się najszybciej rozwijały? Zapraszam do minisondy Homodigital.pl wśród przedstawicieli branży technologicznej.
Michał Kierul: Bujanie w chmurach, wygodne zakupy i Big Data

Nowe wyzwania o charakterze globalnym, które pojawiły się w obecnym roku, będą mieć duży wpływ na wybory konsumenckie w 2021 r. Pandemia i wiążące się z nią ograniczenia spowodowały przeniesienie wielu aspektów życia do świata online.
Zakupy w sieci w wyniku zamknięcia obiektów handlowych nabrały poza wygodą większego znaczenia. Platformy e-commerce stały się ważną przestrzenią usługową, z której chętnie korzysta większa liczba odbiorców niż przed pandemią.
Rozwój tego obszaru wpłynie znacząco na Big Data, czyli informacje o potencjalnych klientach oraz na popularność aplikacji, które oferują w prosty i łatwy sposób realizację zamówienia. Można przypuszczać, że w 2021 r. kanały te będą jeszcze bardziej udoskonalane, a co za tym idzie – ich programowanie zyska na znaczeniu.
Z perspektywy konsumenta wraz ze zmianą nawyków i częstszego korzystania z możliwości wirtualnego świata, ważne staje się bezpieczeństwo danych w sieci. Przejście do online spowodowało, że aspekt ten traktowany jest jako priorytet, zarówno w kontekście konsumentów, jak i pracowników, wypełniających obowiązki zdalnie.
W celu ochrony danych niezbędna stanie się praca nad systemami, przeciwdziałającymi wykradaniu informacji wrażliwych. Praca z domu ma także wpływ na rozwój platform do komunikacji, w tym działań w chmurze – Cloud Computing, do których odbiorcy podchodzą mniej sceptycznie niż wcześniej.
Dzięki temu rozwiązaniu pracownicy mogą szybko i łatwo korzystać z danych, niezależnie od miejsca, w jakim się znajdują. Możemy wnioskować, że w 2021 r. na znaczeniu zyska również wirtualna rzeczywistość oraz sztuczna inteligencja.
Pierwsza ma coraz większe zastosowanie w sektorze rozrywkowym, ale również jako wsparcie pracowników z różnych branż w codziennej pracy. Druga umożliwia gromadzenie, analizowanie i interpretowanie danych. Obecna sytuacja z pewnością utwierdziła nas w przekonaniu, jak ważne z perspektywy życia codziennego są nowe technologie.
Michał Kierul jest prezesem zarządu spółki SoftBlue. Najnowszym rozwiązaniem SoftBlue z dziedziny automatyki przemysłowej będzie system do racjonalnego zarządzania produkcją i energią – Autonomous Data Controler.
Artur Pajtkert: rozpoznają nas po głosie i szybciej dostarczą zakupy

Gdybym miał wymienić pięć najważniejszych technologii, które będą miały w 2021 r. znaczenie dla konsumenta, to wymieniłbym takie:
1. Uczenie maszynowe w kontekście rozpoznawania mowy – rozmowy z automatami, robotami, zautomatyzowana obsługa klienta
2. Zmiany w logistyce – dalszy rozwój paczkomatów, łatwość dostaw z dowolnych punktów świata (Amazon, aliExpress)
3. 5G – jeszcze lepszy dostęp do sieci
4. Ogólna digitalizacja dziedzin życia wcześniej zarezerwowanych tylko do offline (np. dokumenty typu dowód czy prawo jazdy w telefonie, coraz więcej biletów tylko w formie elektronicznej, ogromny rozwój zdalnej edukacji, zdalne nauczanie, zdalne konferencje, webinary)
5. Personalizacja – rozwój sieci i rozwój systemów marketing automation może doprowadzić do jeszcze lepszego dopasowania komunikacji i marketingu do jednego konsumenta, będzie coraz więcej źródeł informacji o wszystkim, co wiąże się z daną osobą, ponieważ digitalizacja powoduje, że zostawiamy coraz więcej cyfrowych śladów, świadczących o tym kim jesteśmy i jak się zachowujemy.
Artur Pajtkert jest szefem marki CyberFolks w grupie R22
Grzegorz Warzecha: upraszczanie przez rekomendowanie i extreme client support

Gdybym miał wymienić pięć najważniejszych technologii, które będą miały w 2021 r. znaczenie dla konsumenta, to wymieniłbym takie:
1. Wideo sprzedaż – z uwagi na walkę o klienta sklepy internetowe będą obsługiwały klientów przez wideo rozmowy, tak jakby klient odwiedzał fizyczną placówkę sklepu
2. Rozwój personalnych asystentów jak Siri czy Alexa, które pomagają w doborze zakupów i rekomendują produkty, mając pełną wiedzę o kliencie, jego upodobaniach oraz wszystkich wcześniejszych zakupach niezależnie od sklepu w którym kupował
3. „Same day delivery” – zamawiam o 10:00 a o 15:15 produkt jest u mnie, ze wsparciem robotów które już działają w USA (https://www.youtube.com/watch?v=rYRLU1b-A2Q&ab_channel=Dezeen)
4. Upraszczanie poprzez rekomendowanie, klient kupuje nie szukając po kategoriach a poprzez „Push to sale”, dostaje maksymalnie spersonalizowane pod niego produkty i kupuje z rekomendacji (ponad 40% zakupów w Chinach jest już realizowanych w ten sposób)
5. Extreme customer support. Z uwagi na rosnącą konkurencję, rosnące koszty pozyskania klienta (głównie koszty marketingowe), sklepy będą coraz bardziej dbały o indywidualną obsługę klienta przez ludzi wszystkimi „ręcznymi” kanałami, np. czat, video, telefon), tylko po to, aby podnieść konwersję. Dla konsumenta przekłada się to na poprawę jakości obsługi. Wielu naszych klientów rok temu obsługiwało przez czat tylko „najlepszych klientów”, „najbardziej dochodowych klientów”, a dziś – w dobie pandemii – obsługują tak każdego, bo widzą że takie działanie pomimo wyższych kosztów generuje jeszcze większe zyski w długim terminie.
Grzegorz Warzecha jest prezesem firmy User.com
Dmitrij Żatuchin: IoB, wideoobsługa i proste programowanie

Gdybym miał wymienić pięć najważniejszych technologii, które będą miały w 2021 r. znaczenie dla konsumenta, to wymieniłbym takie:
1. Conversational commerce. Doradztwo, negocjacje, i sprzedaż online poprzez video.
2. IoB, czy inaczej internet zachowań. Polega to zbieraniu i procesowaniu danych zarówno komercyjnych, jak i z sektora publicznego, mediów społecznościowych, lokalizacji, itp. aby na końcu spełnić oczekiwania konsumentów co do produktów i usług, którymi są zainteresowani. W drugą stronę implikuje to istotny rozwój kontroli zarządzania tymi danymi oraz stawia wyzwanie przed etycznością ingerowania nawet nieświadomie w życie ludzi.
3. Mądra automatyzacja przedsiębiorstw, w rozumieniu zmniejszania ryzyka funkcjonowania firm i zapewnienia im kontynuacji istnienia.
4. Cyfryzacja low-code lub no-code, czyli rozwiązania technologicznie prawie-gotowe, które wystarczy „wyklikać”, dostroić, i zintegrować z procesami przedsiębiorstwa.
5. Data-quality, czyli praca nad jakością danych (w tym danych o klientach) posiadanych przez firmy
Dmitrij Żatuchin jest prezesem firmy DO OK
zdjęcie tytułowe: Moritz Kroninger/Unsplash