Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
10 czerwca 2021

Jak powstają gry komputerowe?

Gry komputerowe to dochodowy biznes, a za największymi hitami stoją wieloosobowe zespoły. Co sprawia, że stworzenie kilkunastogodzinnej, cyfrowej rozrywki pochłania tak wiele pieniędzy? I jakim cudem powstają też hity od kilkuosobowych zespołów pasjonatów? Właściwie to jak powstają gry komputerowe?!

Gry komputerowe to dochodowy biznes, a za największymi hitami stoją wieloosobowe zespoły. Co sprawia, że stworzenie kilkunastogodzinnej, cyfrowej rozrywki pochłania tak wiele pieniędzy? I jakim cudem powstają też hity od kilkuosobowych zespołów pasjonatów? Właściwie to jak powstają gry komputerowe?!

315 milionów dolarów – to nie koszt wysłania rakiety na Marsa ani cena najdroższego dzieła sztuki na świecie. Dokładnie tyle kosztował „Cyberpunk 2077” – gra komputerowa, która wzbudziła więcej emocji niż niejedno naukowe osiągnięcie.

Choć budżet na grę „Cyberpunk2077” zaprezentowany przez CD Projekt Red obejmuje też koszt marketingu i promocji, to wcale nie była to najdroższa gra świata…

„Cyberpunk 2077” w wersji dla kompletnego laika. Przeczytaj, żeby nie być ignorantem!

Na pierwszym miejscu wciąż plasuje się „Red Dead Redemption 2”, a w pierwszej piątce najwyższych budżetów w historii gier znajdziemy także „Call of Duty: Modern Warfare 2”, „Star Citizen” i „Grand Theft Auto V”. Każda z tych gier pochłonęła setki milionów dolarów. A przecież mogłoby się wydawać, że wystarczy komputer i trochę umiejętności programistycznych – i gra gotowa!

Udowodnił to choćby Nguyen Ha Dong, twórca „Flappy bird”, banalnie prostej (zarówno do stworzenia, jak i do zagrania) gry zręcznościowej na smartfony z 2013 roku. Napisanie takiej zręcznościówki profesjonalnemu programiście zajmie maksymalnie kilka wieczorów. Gra stała się hitem, a sam twórca w wywiadzie dla „The Verge” wyznał, że w 2014 roku dzięki reklamom zarabiał 50 tysięcy dolarów dziennie.

Dlaczego zatem duże produkcje tworzone są przez tak potężne zespoły?

Kto tworzy gry komputerowe?

Rozmiar zespołu tworzącego grę zależy tak naprawdę od skali projektu. Inaczej będzie się kształtował zespół pracujący nad prostą grą zręcznościową na smartfony, a inaczej produkcją triple-a.

Triple-a, zwane też AAA, to gry o najwyższym budżecie na promocję i produkcję (jak wspomniany „Cyberpunk 2077”), które powinny charakteryzować się wysoką jakością grafiki i dobrą sprzedażą.

W zależności od typu gry, różni specjaliści znajdą się w zespole, ale można wyróżnić kilka podstawowych ról. Mówiąc o rolach przy tworzeniu gry komputerowej, należy mieć na uwadze, że czasami za jedną rolę odpowiada wieloosobowa grupa, a czasami jedna osoba przyjmuje kilka ról. Wszystko rozbija się o budżet i złożoność projektu. Ogólnie można jednak uznać, że gry tworzą: programiści, graficy, animatorzy, dźwiękowcy, pisarze, projektanci, testerzy…

Zadaniem programisty może być pisanie gameplay’u, czyli rozgrywki, ale też pisanie silnika gry. Grafik może specjalizować się w grafice 2D albo 3D, rysować układ przycisków i plansze lub tworzyć zaawansowane modele postaci. Dźwiękowcy oczywiście zajmują się dźwiękiem – nie tylko muzyką, ale też dialogami. Jeśli mowa o dialogach, to żadna gra z fabułą nie będzie istniała bez pisarza – osoby, która fabułę wymyśli i włoży słowa w usta postaci.

And last, but not least są testerzy, czyli osoby, które weryfikują jakość. Testerem zarówno nazwiemy osobę, która pisze automatyczne testy sprawdzające kod (taki tester najczęściej ma umiejętności programistyczne), jak i specjalistę od rzucania sprzętem i wciskania wielu klawiszy jednocześnie, by mieć pewność, że nic w grze nie wybuchnie.

Jak powstają gry?

Zebrać zespół to jedno, ale stworzyć grę to zupełnie inna bajka. Jak powstają gry komputerowe? Najprostsza odpowiedź, która się nasuwa, to „są programowane”, ale znowu idealnie byłoby powiedzieć „to zależy”. Grę bowiem można stworzyć zupełnie od zera, jak i za pomocą gotowego silnika lub „makera”. Zaraz, ale co to znaczy?

Pierwsze gry w historii pisane były od podstaw za pomocą wybranego języka programowania. Ponieważ w tamtych czasach języki były bardziej niskopoziomowe niż teraz (na przykład nie korzystały z bibliotek – zbiorów gotowych poleceń ułatwiających pracę programiście) – kod gry zajmował tysiące linii kodu.

Dziś jest prościej, choćby dzięki rozwojowi języków programistycznych i powstawaniu wspomnianych bibliotek, ale nie tylko.

Silnik, to znaczy serce, gry

Programista silnika to osoba, która tworzy serce gry. Główną część kodu, dzięki której nastąpi interakcja pomiędzy poszczególnymi elementami gry. Silniki często posiadają środowisko graficzne, dzięki którym tworzenie gier jest łatwiejsze. Te najbardziej zaawansowane silniki gier mają wbudowane moduły do obsługi fizyki, grafiki 3D i tak dalej.

W zależności od szczegółów projektu, w procesie tworzenia gry może zostać uwzględniony etap stworzenia silnika lub zespół może zdecydować się na użycie gotowego silnika. Przykładowo znana wszystkim graczom strzelanka pierwszoosobowa „Doom” z 1993 roku powstała na stworzonym specjalnie na jej potrzeby silniku „Doom engine”. Można więc w uproszczeniu powiedzieć, że była to gra od podstaw napisana przez jej twórców.

Inaczej sytuacja wygląda współcześnie, gdy coraz więcej studiów gier decyduje się na korzystanie z gotowych silników. Najpopularniejsze z nich to Unity i Unreal Engine. Ten drugi wykorzystano między innymi przy takich produkcjach, jak „STALKER 2”, „Assasin’s Creed Chronicles”, „Might and Magic: Heroes VII” czy „Mass Effect 3”.

Istnieją też silniki dużo prostsze, potocznie nazywane „makerami”. Najczęściej wymieniane przez twórców nazwy to „Game maker” i „RPG Maker”. Są to bardzo proste narzędzia, które wbrew pozorom dają bardzo dużo możliwości. Za ich pomocą można tak naprawdę stworzyć grę bez znajomości choćby podstaw programowania – umożliwiają „wyklikanie” wielu elementów. Niektórzy z powodu ich prostoty uważają korzystanie z „makerów” za niepoważne. Inni doceniają szybkość prototypowania i testowania pomysłów, a także tworzenia najprostszych gier.

Czysty kod kontra silnik

Dlaczego właściwie niektórzy twórcy korzystają z gotowych narzędzi, a inni wolą pisać własne?

Gotowy, profesjonalny silnik gry upraszcza pisanie kodu – dostarcza szereg bibliotek i narzędzi, dzięki którym tworzenie gry jest po prostu przyjemniejsze. Co więcej wiele silników posiada moduły na przykład do tworzenia animacji czy efektów cząsteczkowych, co wpływa też na przepływ prac w zespole, integrując większość ich działań w jednym oprogramowaniu. Profesjonalne silniki do gier są dobrze zoptymalizowane i dostarczają takie możliwości, dzięki którym nawet laik może rozpocząć przygodę z tworzeniem gier komputerowych.

Z drugiej jednak strony gotowy silnik do gry nie zawsze odpowiada potrzebom naszej rozgrywki. Bywa zbyt powolny lub źle zoptymalizowany, gdy mamy specyficzny pomysł na świat lub fizykę. Czasem daje aż za dużo możliwości na prostotę planowanego projektu. Wiąże się też z licencją, a ta z kosztami, co w przypadku produkcji AAA nie zawsze jest opłacalne.

Wyboru technologii zawsze należy dokonywać na podstawie szczegółów projektu i czasu, który możemy na niego poświęcić. Wybranie zbyt złożonego silnika do zbyt prostego projektu przypomina strzelanie do muchy z armaty – można, ale po co?

Chcę tworzyć gry!

Wiele osób, gdy już wie jak powstają gry, chce stworzyć swoją własną. Kto z nas, graczy od dziecka, nigdy nie marzył, że wymyśli nową Larę Croft albo wykreuje świat godny „Civilization”? Tworzenie gier może przynieść naprawdę dużo satysfakcji, a w branży jest miejsce dla każdego, nie tylko dla umysłów ścisłych! Ale jak się przekonać czy się do tego nadajemy, bez poświęcania kilku lat życia na studia informatyczne?

Game Jam to odpowiedź na wszystkie wątpliwości! Jest to spotkanie twórców gier – tych profesjonalnych, jak i tych aspirujących – w trakcie którego tworzy się prototypy przyszłych hitów. Uczestnicy tworzą niewielkie zespoły, często z dopiero poznanymi ludźmi i wymyślają, prototypują i programują. Czy w trakcie game jamu może w ogóle powstać komercyjny przebój? Tak i świetnym przykładem na to jest polska produkcja „Superhot”!

Większość game jamów ma określony temat i przedział czasowy – zwykle między 24, a 72 godzinami, choć w Polsce znany był też „0h game jam”. Jak można stworzyć grę w ciągu zera godzin? Na ten pomysł wpadł Sos O. Sosowski, polski twórca gier niezależnych, wymyślając game jam trwający dokładnie wtedy, gdy w Polsce następuje cofnięcie zegarów (czyli od 2 do 3 w nocy).

Każdy może tworzyć gry!

Teraz już wiesz jak powstają gry komputerowe, choć przedstawione tu informacje to dopiero wierzchołek góry lodowej. To bardzo zróżnicowana branża, w której największe produkcje przypominają prace przy filmowym superhicie. Jednak rozpoczęcie przygody z tworzeniem gier nie należy do trudnych – dzięki silnikom i spotkaniom dla twórców każdy może spróbować swoich sił. Kto wie, może to właśnie ty wymyślisz nowe GTA?

Euro 2020 tuż tuż. Poznaj technologie wspierające piłkarzy!

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon