Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
27 czerwca 2024

Dostępne Finanse

Światowy Dzień Świadomości Dostępności obchodzimy co roku 16 maja. HomoDigital oraz Subiektywnie o Finansach rozpoczynają z tej okazji akcję edukacyjną „Dostępne Finanse”. Wraz z Polskim Związkiem Niewidomych, największą w Polsce organizacją działającą na rzecz osób niewidomych i słabowidzących oraz naszymi Partnerami, czyli operatorem płatności BLIK, Bankiem Millennium oraz BNP Paribas Bank Polska chcemy promować rozwiązania i narzędzia, które usuwają bariery do dostępie do usług i produktów finansów osobistych. Patronatem honorowym inicjatywę objęli: Rzecznik Finansowy, Związek Banków Polskich oraz Polska Izba Ubezpieczeń.

„Cieszymy się z tej inicjatywy i bardzo liczymy na to, że przyniesie ona konkretne rozwiązania, dzięki którym wszyscy bez wyjątków będą mogli korzystać samodzielnie i bezpiecznie z usług i produktów finansowych. Wyzwań jest wiele, ale wierzymy, że publiczna debata, poznanie potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz edukacja finansowa przyczynią się do podniesienia jakości życia wielu osób, które do tej pory z oferty finansowej korzystały rzadko lub wcale” – mówi Elżbieta OleksiakPolskiego Związku Niewidomych.

Partnerzy akcji Dostępne Finanse

Partnerzy akcji Dostępne Finanse wieloma rozwiązaniami mogą się pochwalić już teraz.

Warto wspomnieć, że na przykład Bank BNP Paribas umożliwia m.in. zapoznanie się ze wzorami dokumentów w formie: nagrań audio, w polskim języku migowym, wydruku powiększonego oraz wydruku w alfabecie Braille’a. Wszystkie jego oddziały oraz Infolinia umożliwiają obsługę Klienta Głuchego przy pomocy usługi online tłumacza migowego, a w 195 placówkach sieci oddziałów znajdują się pętle indukcyjne ułatwiające obsługę Klientów z aparatami słuchowymi. Wszystkie placówki Banku BNP Paribas są także wyposażone w specjalne ramki ułatwiające złożenie podpisu pod umową oraz lupy powiększające.

Kredytowe i debetowe Banku Millenium posiadają specjalne charakterystyczne wycięcie, które pozwala – bez konieczności oglądania karty – prawidłowo włożyć ją do terminalu. Bank zapewnia także kompatybilność z usługami ułatwień dostępu, takimi jak Google TalkBack (na urządzenia z Androidem) czy VoiceOver (na iOS).

Popularny system płatności BLIK współpracuje z Polskim Związkiem Głuchych i dla tej grupy osób stworzył kampanię informacyjną oraz wprowadził w treściach reklamowych udogodnienia w formie napisów i tłumaczenia na język migowy. Jednak działania marki nie kończą się na dostosowanej komunikacji – BLIK stara się być metodą płatności dostępną dla wszystkich.

Przez swoją uniwersalność ułatwia codzienne transakcje również osobom z niepełnosprawnościami. Dzięki temu, że rozwiązanie zostało stworzone w duchu projektowania uniwersalnego każdy użytkownik, niezależnie od swojego wieku czy sprawności może nie tylko wygodnie, ale i bezpiecznie płacić za jego pośrednictwem.

Dostępność standardem a nie dodatkiem

„Wymogi dotyczące dostępności usług są realizacją idei solidaryzmu, uosabiają marzenie o cywilizacji nie pozostawiającej nikogo samemu sobie. Każdy z nas na jakimś etapie życia stanie się beneficjentem dostępności. Ograniczenie dostępu do usług finansowych z powodu braku zainteresowania inkluzywnością odbierze przewagę konkurencyjną podmiotom, które nie zauważą zmieniających się trendów konsumenckich” – powiedział dr Bohdan Pretkiel, Rzecznik Finansowy.

W ramach akcji Dostępne Finanse z pomocą organizacji zrzeszających osoby z niepełnosprawnościami oraz Partnerów z branży finansowej powstaną treści edukacyjne wskazujące rozwiązania, które kryteria dostępności spełniają i warto je nagłaśniać, ale przede wszystkim głównym celem jest zidentyfikowanie potrzeb, które jeszcze nie zostały dostrzeżone i mogłyby zaowocować nowymi funkcjonalnościami oraz przygotowaniem  odpowiednich, spełniających kryteria postrzegalności, informacji dla klientów.

Jeśli chcecie włączyć się do akcji i podzielić swoimi obserwacjami, pomysłami piszcie na adres: dostepnefinanse@subiektywnieofinansach.pl.

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon