Asystent AI Klarna powstał we współpracy z OpenAI, by poprawić doświadczenia zakupowe klientów na całym świecie. Jakie są te doświadczenia? Powstała w 2005 roku w Sztokholmie firma Klarna aktualnie chwali się 150 milionami aktywnych konsumentów w 45 krajach.
To skala nie do pominięcia. Systemy odroczonych płatności, pozwalające między innymi sprawdzić jakość towaru kupionego online jeszcze przed zapłaceniem, pokochali konsumenci na całym świecie. Tylko w naszym kraju w listopadzie 2023 roku Polacy „wydali” w odroczonych płatnościach 412,5 mln złotych, przeprowadzając 1,21 mln transakcji.
Nowy Asystent AI od Klarny ma za zadanie usprawnić zarządzanie zwrotami, poprawić jakość obsługi w różnych językach i wspierać zdrowe nawyki finansowe klientów. A w dłuższym terminie – umożliwić Klarnie realizację wizji pierwszego na świecie w pełni opartego na sztucznej inteligencji asystenta finansowego!
„Ten przełom w interakcji z klientami w sztucznej inteligencji oznacza lepsze doświadczenia dla naszych klientów w lepszych cenach. To też ciekawsze wyzwania dla naszych pracowników i lepsze zwroty dla naszych inwestorów”. To zacytowana w komunikacie na stronie firmy wypowiedź Sebastiana Siemiątkowskiego, współzałożyciela i CEO Klarny.
Na czym właściwie polega przełom i co już teraz potrafi Asystent AI Klarna?
Asystent AI Klarna lepszy od prawdziwych pracowników
Wyniki, którymi Klarna pochwaliła się w najnowszym komunikacie, są imponujące. W trakcie miesięcznych testów asystent AI wykonał pracę równoważną 700 pełnoetatowym agentom! Do jego obowiązków należało przeprowadzanie rozmów z klientami. Przejął 2,3 miliona rozmów, czyli 2/3 czatów obsługi klienta Klarny. Byłby to istotny postęp.
Takie przejęcie rozmów przez AI może budzić nasze wątpliwości. Zwłaszcza jeśli ktoś ma jeszcze w pamięci wszelkich automatycznych konsultantów, z którymi zdecydowanie nie sposób było się dogadać (dzwoniące w sprawie fotowoltaiki voiceboty itd.).
Jednak statystyki są po stronie Klarny. Według oficjalnych informacji satysfakcja klientów wynikająca z rozmów z AI jest identyczna z poziomem satysfakcji z rozmów z prawdziwym człowiekiem. Co więcej, czas rozwiązywania spraw spadł do średnio dwóch minut (wcześniej zajmowało to 11 minut!). Asystent AI zyskuje też na tym, że jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i mówi w 35 językach. Czy to koniec pracy prawdziwych asystentów?
Asystenci online – czy jest dla nich przyszłość?
Klarna nie wspomina o potencjalnych zwolnieniach w sektorach związanych z telefoniczną obsługą klientów, ale każdy, kto potrafi liczyć, wie, że tak dobre wyniki AI oznaczają mniej miejsca pracy dla ludzi. Przewidywane zyski na 2024 rok – wzrost o 40 milionów dolarów – też pobudza wyobraźnię. Na razie jednak Klarna podkreśla, że użytkownik, który z jakichś przyczyn woli rozmawiać z człowiekiem, nadal ma taką możliwość.
AI zmieni nasze życie – szybciej, niż myślimy
CEO Klarny, Sebastian Siemiątkowski, nie pozostawia złudzeń. AI zmieni nasze życie i sposób pracy w sposób, który wymaga szybkiego (ale mądrego) wprowadzania regulacji.
„Jesteśmy niezwykle podekscytowani tą premierą, ale podkreśla ona również głęboki wpływ, jaki sztuczna inteligencja będzie miała na społeczeństwo. Chcemy ponownie podkreślić i zachęcić społeczeństwo i polityków do uważnego rozważenia tej kwestii i przekonania, że przemyślane, świadome i stałe zarządzanie będzie miało kluczowe znaczenie dla przejścia przez tę transformację naszych społeczeństw”— podkreśla Siemiątkowski.
Autor zdjęcia: Feodora