Według listu do akcjonariuszy, który towarzyszył wynikom spółki za IV kwartał, podstawowymi czynnikami dwucyfrowego wzrostu przychodów w 2024 roku będą nowi subskrybenci netto (czyli po odliczeniu rezygnacji) oraz wzrost średniego przychodu na klienta (ARM). Jak wyjaśnia spółka, cały czas inwestuje ona w poprawienie serwisu „i od czasu do czasu możemy poprosić członków o zapłacenie trochę więcej za te ulepszenia”…
Netflix już w IV kwartale 2023 roku wprowadził podwyżki cen w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Francji.
Baza subskrybentów Netfliksa urosła o 13 milionów w IV kwartale, w zdecydowanie szybszym tempie niż 8-9 milionów oczekiwanych przez analityków na Wall Street. Całkowita liczba subskrybentów przekroczyła 260 milionów i była wyższa o 12.8% rok do roku.
O tym, co czeka rynek streamingu w najbliższym czasie, pisaliśmy niedawno tu.
Będzie więcej reklam?
Netflix zwiększy przychody również dzięki reklamom. Spółka odnotowała szybki wzrost w liczbie klientów z planami opartymi na reklamach (a nie na abonamencie). W IV kwartale 2023 r. na rynkach, gdzie takie plany zostały wprowadzone, klienci wybierający ten model korzystania z platformy stanowili 40% wszystkich nowych klientów.
Sprzedawanie reklam i oferowanie klientom bezpłatnych usług z reklamami – przynajmniej na niektórych rynkach – Netfliksowi się po prostu opłaca. W II kwartale 2024 zacznie rezygnować na niektórych rynkach, począwszy od Kanady i Wielkiej Brytanii, z najtańszego planu taryfowego Basic, by zastąpić go planem z reklamami.
Nie wiadomo na razie, czy takie plany ma Netflix wobec Polski, ale jeśli tak, to być może będziemy musieli jeszcze więcej zapłacić za oglądanie ulubionych seriali bez reklam.
A jak wyglądały wyniki finansowe Netfliksa w IV kwartale? Przychody wzrosły o 12.5% rok do roku do 8,8 miliarda dolarów, a więc w tempie podobnym do wzrostu bazy klientów. Zysk operacyjny rósł szybciej, o 16,9% rok do roku do 1,5 miliarda dolarów. Zysk na akcje osiągnął 2,11 dolarów wobec 0,12 dolara rok wcześniej. Widać więc dynamiczny wzrost.
Plany na I kwartał 2024 są jeszcze lepsze. Spółka przewiduje, że przychody wzrosną 13,2% rok do roku do 9,2 miliarda dolarów, a zysk operacyjny poszybuje o ponad jedną czwartą do 2,4 miliarda dolarów. Zysk na akcję ma wzrosnąć ponad dwukrotnie w stosunku do IV kwartału do 4,49 dolarów. Jest moc! Jak w niektórych netfliksowych produkcjach…
Źródło grafiki: Sztuczna inteligencja, model Dall-E 3