Trend 1. Niedobór kandydatów do pracy: Najważniejszym trendem – i to takim, który zapewne nie zniknie w najbliższych latach – jest niedobór kandydatów do pracy. Z czego on wynika? Głównie z sytuacji demograficznej. Dzietność w Polsce i Europie spadała od dekad i obecnie znajduje się w większości krajów Europy na niskich poziomach niezapewniających zastępowalności pokoleń. Według raportu Pracuj.pl jest to coraz bardziej odczuwalne na rynku pracy.
Trend 2. Elastyczność pracy, czyli praca hybrydowa: Zmiany, jakie zaszły na rynku pracy w czasie pandemii, są, według największego polskiego rekrutera, nieodwracalne. Pracownicy wolą pracę hybrydową. Jest to wręcz dla nich jedno z podstawowych kryteriów wyboru oferty pracy. A wobec wspomnianego wyżej niedoboru kandydatów do pracy to raczej pracodawca będzie musiał ustąpić.
Trend 3. Globalizacja rynku pracy: W związku z tym, że praca jest często zdalna, miejsce jej wykonywania nie ma aż takiego znaczenia jak kiedyś. Otwiera to możliwości szukania pracodawcy (i pracowników) w innych krajach. Pracownikom z kolei daje to dodatkowo możliwość pracy w kilku firmach.
Już jakiś czas temu pisaliśmy, jak mieć 2 etaty i pracować tylko 40 godzin.
Wynagrodzenia mogą być przejrzyste?
Trend 4. Przejrzystość wynagrodzeń: Niedobory na rynku specjalistów wymuszają również większą transparentność wynagrodzeń. Kandydaci po prostu chcą wiedzieć, na jaką płacę mogą liczyć. To dla nich jedno z podstawowych kryteriów wyboru. Niedawno przyjęte przepisy europejskie też wymuszają większą transparentność płac. Dyrektywę uchwalono rok temu, a państwa członkowskie mają 3 lata na jej implementację.
Trend 5. Automatyzacja i sztuczna inteligencja: Rozwiązania oparte na AI umożliwią prowadzenie bardziej zniuansowanych procesów rekrutacyjnych. Ułatwią segmentację kandydatów czy dostosowanie procesu rekrutacji do danego rynku lokalnego. Dodatkowo AI ułatwi wybór właściwego kanału rekrutacji i przyspieszy procesy rekrutacyjne.
O automatyzacji i AI w procesie rekrutacji pisaliśmy w tym artykule.
Trend 6. Budowanie zaangażowania kandydatów: Wyżej wspomniana automatyzacja pomoże w budowaniu trwałych relacji rekruterów z potencjalnymi kandydatami. I to nawet wtedy, gdy nie szukają oni aktywnie pracy – a więc są tak zwanymi „kandydatami biernymi”.
Źródło zdjęcia: sztuczna inteligencja, model Dall-E 3