Młodzież wykorzystuje AI do nauki…
Aż dwie trzecie młodych ludzi używa tej technologii jako pomocy w nauce. Wynika to z badania przeprowadzonego przez IT Girls wśród starszych nastolatków (od 16 do 20 roku życia), spośród tych 64% uczniów, którzy korzystają z AI.
Tak wysoki odsetek korzystających nie dziwi – zarówno znajomość AI jak i korzystanie z niej jest wysoka wśród młodych, ale jest istotnie słabsza w starszej części społeczeństwa.
Tu oczywiście dreszcz niepokoju pojawia się wśród nauczycieli i rodziców – czy przypadkiem nasza młodzież nie wykorzystuje AI do nauki „na skróty”. Odpowiedź, jak to zwykle, nie jest jednoznaczna. 63% młodych osób korzystających z AI w nauce chwali „szybkie znalezienie odpowiedzi”, a 44% chwali „oszczędność czasu przy pisaniu prac”. Jednak aż 50% jest zadowolonych z tego, że AI ułatwia zrozumienia trudnych tematów. A więc, nie jest to raczej droga na skróty, tylko… kompensowanie niedociągnięć nauczyciela.
I nawet ci młodzi ludzie, którzy korzystają z AI przy pisaniu prac pisemnych, nie powierzają w większości przypadków tej pracy wyłącznie chatbotowi. Tak naprawdę odsetek uczniów przyznających się do korzystania z AI w pisania całej pracy to raptem 29%. O wiele więcej z nich wykorzystuje AI do burzy mózgów, poprawiania błędów czy pisaniu konspektu pracy.
Istotnym zastosowaniem jest wykorzystywanie AI do nauki języków obcych. I słusznie – w końcu leżąca u podstaw dużych modeli językowych architektura transformerów została stworzona do tłumaczeń.
… ale oczywiście nie tylko
Oczywiście nie samą nauką uczeń żyje. Aż 45% przyznaje się do wykorzystywania AI po prostu do prowadzenia pogaduszek, 26% do tworzenia obrazów a 18% do generowania dźwięków i muzyki.
Występują pewne różnice między dziewczynami a chłopakami – płeć piękna częściej poszukuje konkretnych informacji, ta nieco brzydsza chętniej eksperymentuje.
Z jakich źródeł dowiaduje się o sposobach korzystania z AI nasza młodzież? Nie, raczej nie ze szkoły. Stamtąd bierze taką wiedzę zaledwie 29% uczniów. Zwykle jest to internet (77%) lub media społecznościowe (66%)
Źródło grafiki: Sztuczna inteligencja, model Dall-E 3