Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
17 grudnia 2020

Jak technologie pomagają w opiece nad starszymi członkami rodzin?

Rośnie liczba osób w wieku powyżej 60 lat. Rośnie też rynek technologii skierowanych do ułatwiania życia osobom starszym, ich rodzinom i opiekunom. Na jaką pomoc ze świata technologii - zwłaszcza tych łatwoprzyswajalnych - mogą liczyć nasi seniorzy?

Rośnie liczba osób w wieku powyżej 60 lat. Rośnie też rynek technologii skierowanych do ułatwiania życia osobom starszym, ich rodzinom i opiekunom. Na jaką pomoc ze świata technologii – zwłaszcza tych łatwoprzyswajalnych – mogą liczyć nasi seniorzy?

Polska się starzeje już od lat i to w szybkim tempie. Jak przewiduje Główny Urząd Statystyczny, w 2035 roku osoby starsze będą stanowiły aż 20% Polaków. To jedna piąta polskiego społeczeństwa. Polska jest jednym z najszybciej starzejących się krajów w Europie, ale samo zjawisko starzenia się społeczeństw jest typowe dla większości krajów rozwiniętych. Im jesteśmy zamożniejsi, tym większą wagę przykładamy do wygodnego życia, a mniejszą – do posiadania dużej rodziny.

Wskutek starzenia się społeczeństwa rośnie obciążenie finansowe młodszych pokoleń, które muszą finansować emerytury dla coraz większej grupy seniorów. Z drugiej strony rozwój kraju powoduje, że potrzeby osób starszych rosną i opieka zdrowotna staje się coraz droższa. Taki stan rzeczy z każdym rokiem będzie miał dla państwa coraz poważniejsze konsekwencje ekonomiczne i społeczne.

Technologia w odpowiedzi na potrzeby starzejącego się społeczeństwa

Ostatnio Fundacja Digital Poland opublikowała raport (pdf) z drugiej edycji badania “Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”. O co chodzi? To takie społeczeństwo, w którym technologia służy do rozwiązania strategicznych problemów kraju. A potrzeby tzw. „srebrnego pokolenia” są jednym z najważniejszych.

Rośnie – także w Polsce – rynek technologii skierowanych do ułatwiania życia osobom starszym, ich rodzinom i opiekunom. Według Consumer Technology Association, zmiana demograficzna globalnie stworzyła rynek technologii wspomagających opiekę o wartości ponad 30 mld dolarów.

Wraz ze starzeniem się społeczeństwa coraz więcej osób w podeszłym wieku będzie wymagać stałej opieki ze strony najbliższych. Aby sprostać temu wyzwaniu, firmy technologiczne inwestują w platformy oraz urządzenia do automatyzacji procesu opieki.

W ten sposób rodzi się właśnie nowa gałąź branży zwana Internetem Medycznych Rzeczy (IoMT). W jej ramach powstają inteligentne czujniki, systemy monitoringu oraz przedmioty do zdalnej opieki nad seniorami. Dzięki nim można monitorować zdrowie, wykonane czynności czy nastrój, a także zadbać o atrakcje czy ułatwić codzienne zadania.

Inteligentne systemy, które monitorują aktywność seniora

Spora część seniorów pragnie jak najdłużej być samodzielna i mieszka sama. Z drugiej strony prawie 84% wypadków osób starszych zdarza się właśnie w domu. Rynek szybko dostrzegł potrzeby zmieniającego się społeczeństwa i najwięksi gracze zaczęli dostosowywać swoje produkty, także pod potrzeby seniorów. 

Przykładem jest, chociażby Amazon, który – na razie tylko w USA – wprowadza do swojego głosowego asystenta nową funkcję o nazwie Alexa Care Hub. Ma ona pomóc w opiece nad starzejącymi się członkami rodziny. Firma przyznała, że od lat słyszy od swoich klientów, że używają asystenta głosowego Alexy do monitorowania starszych krewnych, którzy mieszkają sami.

Użytkownicy Alexy mogą połączyć swoje konto z kontem Alexa starszej osoby i jeśli członek rodziny zaakceptuje zaproszenie, opiekun może otrzymywać powiadomienia i przeglądać kanał aktywności swojego krewnego. Przy czym nie chodzi tu o szpiegowanie rodziców, bo kanał jest raczej podsumowaniem podstawowych informacji, takich jak np. oświetlenie używane w domu.

Dostępna jest również funkcja kontaktu alarmowego – starsza osoba może po prostu powiedzieć „Alexa, zadzwoń po pomoc”, co wyśle powiadomienie push do opiekuna.

System Evermind to zaś urządzenie, które podłącza się do gniazdka elektrycznego, a do niego – wybrany sprzęt elektryczny. Pozwala śledzić bieżącą aktywność danej osoby na odległość – sprawdza, czy podłączony do niego sprzęt (np. radio, czajnik elektryczny) jest regularnie włączany i wyłączany. Urządzenie nie potrzebuje dostępu do internetu, a wysyła powiadomienia do zainteresowanej osoby. Ustanie aktywności stanowi sygnał alarmowy. Na korzyść tego systemu przemawia prostota oraz brak potrzeby ingerencji seniora w działanie urządzenia. 

Dzięki tym prostym narzędziom osoba starsza mieszkająca sama jest nieinwazyjnie monitorowana na odległość przez swoich bliskich. Oni z kolei czują się spokojniejsi o jej zdrowie. 

Opaski i zegarki monitorujące stan zdrowia

 Rynek dynamicznie rozwija się także w sektorze gadżetów do noszenia. Opaski mierzące parametry zdrowotne stały się popularne wśród osób prowadzących aktywny tryb życia czy uprawiających sport. Przykłady takich urządzeń to FitBit oraz Apple Watch. Są bardzo proste w obsłudze i współpracują ze smartfonami oraz tabletami.

Nosząc je na co dzień mamy stały monitoring zdrowia i aktywności. To ważne zwłaszcza w przypadku osób zmagających się z chorobami sercowo-naczyniowymi. Urządzenia badają np. tętno czy ciśnienie krwi i dlatego dobrym pomysłem jest to, aby nosili je także seniorzy.

Takie urządzenia mają jednak dwie wady. Po pierwsze: nie są związane z usługą medyczną lub opieką. Dane można rejestrować, ale jak coś się stanie, to nie ma żadnej gwarancji reakcji ze strony kogoś, kto może fachowo pomóc. Po drugie: nie zawsze są skonstruowane z myślą o osobach starszych (może pojawić się prozaiczny problem – np. zbyt mały ekran lub czcionka – dlatego może być trudno z nich korzystać).

Przykładem opaski skonstruowanej specjalnie dla starszych osób jest Sidly. To opaska ratunkowa, umożliwiająca zdalną opiekę medyczną.

————–

ZAPROSZENIE:

Opaska medyczna z polisą opiekuńczą w abonamencie to najnowsza oferta od firmy ubezpieczeniowej AXA. Taka opaska to może być dobry pomysł na prezent dla seniora zwłaszcza w czasach, gdy martwimy się o zdrowie naszych rodziców i dziadków, a nie możemy ich widywać tak często, jak byśmy chcieli. Opaska z polisą opiekuńczą gwarantuje stałą, zdalną opiekę nad seniorem oraz błyskawiczny dostęp do lekarza w razie potrzeby. Ubezpieczenie nazywa się „Puls Życia”, a więcej informacji na jej temat jest na stronie

Recenzowaliśmy tę opaskę w bliźniaczym blogu Homodigital.pl – „Subiektywnie o finansach” – oraz ją testowaliśmy na sobie. Prześwietliliśmy wszystkie „za” i „przeciw” oraz sprawdziliśmy jak to działa, subiektywną, ale uczciwą recenzję tego rozwiązania znajdziecie tutaj. A poniżej wklejamy obrazek pokazujący, jak taka opaska wygląda i jakie ma funkcje. Uważamy, że taka opaska połączona z dostępem do centrum alarmowego – będąca jednocześnie telefonem – może być dobrym prezentem dla seniora. Za usługę można płacić wygodnie jak za abonament.

Wielką zaletą tego urządzenia jest łatwość jego obsługi oraz „instalacji” na ręce seniora. Do dyspozycji jest infolinia, do której dzwoni się naciskając przycisk na opasce, a opaska automatycznie, głosowo informuje, gdy trzeba coś z nią zrobić (np. naładować akumulatorek).

—————

Aplikacja stworzona specjalnie dla opiekunów seniorów

Na rynku dostępnych jest już wiele rozwiązań wspierających opiekę senioralną, ale większość z nich dedykowana była najbliższej rodzinie chorego. Tworzona w Szwecji przez polski start-up aplikacja Minnity daje profesjonalnym opiekunom dostęp do informacji, które zazwyczaj są częścią papierowej dokumentacji w ośrodkach zdrowia.

Opiekun może w łatwy sposób dotrzeć np. do informacji o dawkowaniu leków, preferencjach żywieniowych chorego, a także do szybkiego kontaktu z najbliższą rodziną. Rozwiązanie umożliwia też odtwarzanie plików zdjęciowych czy audio, dzięki czemu jeszcze lepiej można poznać podopiecznego.

Aplikacja umożliwia uzyskanie dostępu do danych z poziomu smartfona, tabletu czy komputera.

Rozwój technologii jest procesem nieuniknionym, podobnie jak starzenie się społeczeństw. Już dziś istnieje wiele rozwiązań służących lepszej opiece czy lepszej komunikacji z seniorami w naszych rodzinach. Trend ten będzie rósł, a pandemia tylko da mu wiatr w żagle.

Przeczytaj także: Jak technologia (nie) pomaga osobom z niepełnosprawnościami

——————

Partnerem cyklu artykułów pod hasłem #prezentdlaseniora, ukazujących się równolegle na „Subiektywnie o finansach” i na „HomoDigital”, jest firma ubezpieczeniowa AXA, oferująca opaskę medyczną z ubezpieczeniem opiekuńczym „Puls życia”

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon