Meena – zapowiedź innowacyjnego chatbota Google
Zanim przejdziemy do naszej innowacyjnej piątki, warto wspomnieć o jednym z najbardziej wyczekiwanych projektów Google.
Firma w ciągu ostatnich lat prowadzi coraz bardziej zaawansowane działania w środowisku sztucznej inteligencji. Obecnie zapowiada pojawienie się kolejnej nowości – Meena.
Meena to chatbot, o którym po raz pierwszy usłyszeliśmy na prezentacji „Towards a Human-like open-domain chatbot” („W stronę chatbotów przypominających ludzi dostępnych w domenie publicznej”). Model neuronowy typu konwersacyjnego, oferujący przełomowe doświadczenie imitujące realną rozmowę – przynajmniej tak o chatbocie Meena mówi Google.
Meena wykorzystuje SSA, czyli średnią wrażliwość i swoistość – czynniki, które znacząco wpływają na naturalną rozmowę. Cytując Google – „Meena to całościowy chatbot konwersacji neuronowej, który potrafi reagować na kontekst rozmowy bardziej empatycznie niż istniejące do tej pory na rynku chatboty”. System ten wykorzystuje aż 2,6 miliarda parametrów, dodatkowo został przeszkolony w zakresie 341 GB publicznych rozmów (8,5 razy więcej od dostępnych na rynku chatbotów), co oznacza, że dysponuje ogromną siecią informacji i odpowiedzi, z których może swobodnie korzystać.
Google, dzięki wykorzystaniu tak zaawansowanej technologii wyposażył Meena we własny „charakter” oraz indywidualną osobowość tak, żeby rozmowa z konsultantem była bardziej realna i zacierała granicę pomiędzy chatbotem a człowiekiem. Firma wykorzystała media społecznościowe do wygenerowania odpowiedzi i przetestowania Meena podczas 100 rozmów. W dość krótkim czasie osiągnęła wynik na poziomie 79%. Dla porównania Kuki (Mitsuku – zwycięzca kilku ostatnich edycji Nagrody Loebnera) uzyskał jedynie 56%.
https://www.youtube.com/watch?v=cA0vHYzGR8s
Czy to właśnie chatbot, który zastąpi nam „żywego” konsultanta? Być może, niestety na publikację musimy jeszcze trochę poczekać. Obecnie trwają końcowe testy, które mają zapobiec ewentualnym usterkom. To dosyć istotna kwestia, szczególnie biorąc za przykład Microsoft, którego chatbot Tay (2016 r.) kilka godzin po uruchomieniu zaczął publikować rasistowskie treści na Twitterze.
Czytaj więcej: Czym są czatboty i czy da się z nimi pogadać po ludzku?
A teraz obiecanych 5 przykładów najbardziej innowacyjnych chatbotów:
1. Casper Chatbot Insomnobot http://insomnobot3000.com/
Firma Casper produkująca materace wypuściła na rynek chatbota, który wspiera rozmową osoby, cierpiące na bezsenność. Casper umila im czas w godzinach 23 – 5 nad ranem. Kiedy użytkownik zechce już zakończyć rozmowę i pójść spać, wtedy na hasło „łóżko” czatbot sprytnie wdraża w rozmowę reklamę materacy producenta.
2. MedWhat Chatbot https://medwhat.com/
MedWhat to inteligentny asystent medyczny, który błyskawicznie odpowiada na pytania medyczne i zdrowotne. Ten asystent jest skierowany zarówno do pacjentów, jak i lekarzy. Odpowiedzi dostarcza inteligentny superkomputer, który uczy się na podstawie przeprowadzanych rozmów i ciągłej aktualizacji bazy wiedzy.
3. Unilever’s bot (Monkey Chatbot)
Chatbot Signal na FB Messenger to aplikacja, którą stworzyła marka Signal Pepsodent we współpracy z agencją kreatywną R/GA. Czatbot uczy dzieci prawidłowych nawyków szczotkowania zębów. Do nauki poprzez zabawę wykorzystuje interaktywną historię „Przygody małego i dużego pędzla”.
4. Marvel chatbot
Wraz z publikacją Marvel Comics’ Secret Empire, firma Marvel uruchomiła pierwszego chatbota. Dzięki niemu fani mogą rozmawiać bezpośrednio z niektórymi z wybranych bohaterów Marvela np. Spider-Man. Czatbot działa przez Facebook Messenger i Twitter DM.
5. HealthBuddy chatbot
Interaktywny i wielojęzyczny chatbot opracowany przez WHO/Europe i UNICEF, który pomaga uzyskać rzetelne informacje na temat COVID-19 i przeciwdziała dezinformacji związanej z koronawirusem.
Warto zainwestować w chatboty, bo mogą one usprawniać obsługę klienta, nie będą zmęczone, czy chore. Najważniejsze jednak jest to, że będą pracować 24/7 i się nie znudzą pomimo tego, że pytania lub tematy będą monotonne. Za pracę w godzinach nocnych jest też obowiązek wypłaty wyższego wynagrodzenia z tego tytułu – Chatbot nie będzie chciał wyższej wypłaty 😉 W InteliWISE specjalizujemy się w Chatbotach (nie tylko do messengera) więc zachęcamy do zapoznania się na inteliwise.pl
Pytanie czy te czatboty będą mądre? Każdy człowiek o ile nie jest windykowany zaczyna pewnie rozmowę od testu turinga? I czy nie trzeba się uczyć każdego czatbota jak języka obcego ?
Trzeba, tak jak taktyki negocjacji, z każdym gada się inaczej, żeby go negocjacyjnie wycisnąć