Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
16 stycznia 2024

Generatywna AI oferuje nowe możliwości, ale generuje ryzyka, zwłaszcza dla cyberbezpieczeństwa

Generatywna AI oferuje nowe możliwości biznesowe, ale generuje ryzyka, zwłaszcza dla cyberbezpieczeństwa i te związane z dezinformacją. Pokazują to najnowsze raporty globalnych firm konsultingowych oparte na badaniach kadry zarządzającej.

Według raportu PwC opartego na badaniu grupy ok. 4700 prezesów firm z całego świata najpoważniejszym problemem z generatywną AI jest to, że zwiększy ona ryzyka związane z cyberbezpieczeństwem – tak twierdzi 64% respondentów, a tylko 18% uważa, że nie ma takiego ryzyka. Drugim z najpoważniejszych ryzyk jest rozpowszechnianie fałszywych informacji – tu zagrożenie widzi 52% prezesów. Kolejnym zagrożeniem jest odpowiedzialność prawna i ryzyka dla reputacji firmy – tu zagrożenia widzi 46% kierujących firmami.

O tym, jak zadbać o własne cyberbezpieczeństwo, pisaliśmy w tym artykule.

Zagrożenie ze strony złoczyńców (bad actors) – a więc nie tylko cyberkryminalistów, ale i państw o złych intencjach – widzi zdecydowana większość firm telekomunikacyjnych. Jak wynika z niedawnego raportu EY o głównych ryzykach dla firm telekomunikacyjnych na całym świecie, 74% przebadanych przez firmę operatorów twierdzi, że musi zrobić więcej, by zapobiec atakom na cyberbezpieczeństwo czy dezinformacjom.

Inne zagrożenie ze strony generatywnej AI dostrzegają reprezentanci biznesu z 16 krajów z całego świata, w tym tych największych (z wyjątkiem Chin). Jak pokazuje raport Deloitte, według 52% z nich rozwój generatywnej sztucznej inteligencji doprowadzi do dalszej koncentracji władzy ekonomicznej, a według 51% do zwiększenia się nierówności ekonomicznych.

Rozwój generatywnej sztucznej AI to nie tylko i nie przede wszystkim ryzyka, to również nowe możliwości. Według wspomnianego raportu Deloitte najczęstszym uczuciem wywoływanym przez GenAI jest podniecenie (62%), następnie fascynacja (46%), a niepewność jest dopiero na trzecim miejscu (30%).

Pod względem stricte biznesowym generatywna sztuczna inteligencja ma umożliwić transformację biznesu. Jak pokazuje wspomniany raport PwC, 58% prezesów firm globalnych spodziewa się, że technologia ta poprawi jakość produktów i usług ich firm już w ciągu następnych 12 miesięcy. Według 46% z nich GenAI zwiększy dochodowość ich firmy w ciągu następnego roku.

W dłuższym terminie, w perspektywie trzech lat, 70% kierujących firmami oczekuje, że GenAI znacząco zmieni sposób, w jaki ich firma wytwarza, dostarcza i wykorzystuje wartość.

Z drugiej strony technologia ta zmieni również krajobraz konkurencyjny: dwie na trzy firmy spodziewają się, że zwiększy ona intensywność konkurencji w ich sektorze w ciągu następnych trzech lat.

Źródło grafiki: Sztuczna inteligencja, model Dall-E 3

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon