12 maja 2021

Cyfryzacja w służbie zdrowia – te usługi na zawsze zmienią Twoje podejście do leczenia!

W Polsce, aby chorować, trzeba mieć zdrowie. W tej sarkastycznej opinii jest nieco prawdy. Służba medyczna w naszym kraju nie cieszy się najlepszą opinią, ale codziennie lekarze udowadniają, że robią co w swojej mocy, by zapewnić nam dłuższe życie. Cyfryzacja może być dla nich dodatkowym wsparciem.

W Polsce, aby chorować, trzeba mieć zdrowie. W tej sarkastycznej opinii jest nieco prawdy. Służba medyczna w naszym kraju nie cieszy się najlepszą opinią, ale codziennie lekarze udowadniają, że robią co w swojej mocy, by zapewnić nam dłuższe życie. Cyfryzacja może być dla nich dodatkowym wsparciem.

Pandemia mocno utrudniła codzienną, i tak niełatwą, pracę w służbie zdrowia. Ale dzięki niej zdarzyło się też coś dobrego – cyfryzacja usług medycznych dostała nowego napędu do działania! To właśnie w ciągu ostatniego roku wprowadzono szereg udogodnień, aplikacji i przepisów, dzięki którym codzienne dbanie o zdrowie staje się łatwiejsze.

Kto tak naprawdę dba o nasze zdrowie?

„Obsługujemy jedenaście tysięcy jednostek ochrony zdrowia oraz ponad czterysta szpitali” – tymi słowami zaczyna rozmowę Jan Butkiewicz, prezes zarządu “Chmura dla zdrowia”, zastępca dyrektora Pionu Opieki Zdrowotnej Asseco Poland, który zgodził się mi opowiedzieć o najważniejszych i najciekawszych usługach cyfrowych wspierających lekarzy i pacjentów.

Według danych GUS na koniec 2018 roku w Polsce funkcjonowało 949 szpitali ogólnych, co oznacza, że Asseco Poland wspiera swoim oprogramowaniem prawie połowę ośrodków zdrowia. Ta potężna liczba w najbliższym czasie urośnie, ponieważ nowe przepisy wymuszają na jednostkach zdrowotnych wprowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej. Od 1 stycznia 2021 roku każdy szpital musi dbać o cyfryzację swoich dokumentów, by od 1 lipca na życzenie pacjenta umożliwić ich udostępnienie dowolnej przychodni czy innej jednostce leczniczej. Każdy z nas, kto ma za sobą jakąkolwiek historię choroby, wie, jak uporczywe bywają wizyty u lekarzy, gdy torba pełna jest dokumentów, a ich uporządkowanie zajmuje cenny czas, który specjalista mógłby poświęcić wywiadowi lekarskiemu.

Chmura dla zdrowia

I choć żadne przepisy nie zmuszają szpitali do korzystania z “Chmury dla zdrowia”, czyli usługi przygotowanej w celu przechowywania dokumentacji medycznej przez Asseco Poland, to zalety wynikające z jej użycia zdecydowanie przemawiają do wyobraźni.

„Chmura dla zdrowia w sposób bezpieczny, zarówno pod względem technologicznym, jak i prawnym, umożliwi lekarzom i jednostkom opieki medycznej przechowywanie dokumentacji w formie cyfrowej.” – mówi Butkiewicz.

„Dzięki naszej usłudze dokumenty będą dostępne przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Wszystko za sprawą infrastruktury i usług Chmury Krajowej, która wykorzystuje HUB Google Cloud w Polsce, będąc jej oficjalnym partnerem.”

Wykorzystanie Google Cloud to nie tylko ułatwienie technologiczne, ale przede wszystkim bardzo przemyślane działanie, mające na celu zapewnić najwyższe bezpieczeństwo danych (o otwarciu Google Cloud w Polsce pisaliśmy w artykule “Region Google Cloud w Polsce”).

Dane przechowywane w „Chmurze dla zdrowia” są bezpieczne dzięki regularnym testom przeprowadzanym przez niezależne firmy. Już teraz coraz częściej słyszy się o atakach hakerskich na jednostki medyczne. Zatrudnianie specjalistów od cyberbezpieczeństwa oraz wykorzystanie infrastruktury zabezpieczonej na wypadek włamań nie tylko cyfrowych, ale i fizycznych (a także innych zdarzeń losowych), jest podstawą każdego systemu informatycznego, gwarantującego dostęp do danych z różnych zakątków kraju. Chmura gwarantuje wygodę użytkowania, ale tylko zaprojektowana przez specjalistów może zapewnić dbałość o aspekty prawne.

Informacje medyczne w telefonie!

„Chmura dla zdrowia” to świetne rozwiązanie dla szpitali i innych jednostek medycznych, gdy pacjentowi zależy na udostępnieniu swojej dokumentacji między różnymi lekarzami. Ale czy istnieje aplikacja ułatwiająca nam codzienne zarządzanie wynikami i receptami, a także zadba o stan naszej domowej apteczki?

Wszystko to i wiele więcej oferuje pakiet rozwiązań mobilnych od Asseco Poland, stworzonych z myślą o wsparciu pacjenta w procesie leczenia. W jego skład wchodzą aplikacje „Informacje medyczne”, „Apteczka Domowa” oraz „Moje Pomiary”. Zintegrowane ze sobą, dostępne na smartfony z systemami Android i iOS, ułatwią codzienne funkcjonowanie. 

„Apteczka Domowa” zadba m.in. o to, by leki, których używasz na co dzień, nie były przeterminowane, a „Informacje medyczne” pozwolą w wygodny sposób przechowywać dokumentację medyczną. Co więcej, jeśli twoja przychodnia lub szpital też korzysta z rozwiązań medycznych od Asseco Poland, to dzięki aplikacji umówisz wizytę oraz przekażesz lekarzowi swoje wyniki, jeszcze pod spotkaniem.

Przychodzi pacjent do lekarza

Wizyta u lekarza, choćby najlepszego na świecie, nigdy nie będzie zajęciem, na który chcemy poświęcić czas. W dwudziestym pierwszym wieku, zagonieni między pracą a innymi obowiązkami, walcząc o “work-life balance”, mamy prawo oczekiwać, że cyfryzacja w służbie zdrowia usprawni nasze funkcjonowanie. Nikt przecież nie lubi siedzieć w kolejce do lekarza!

Pandemia zmieniła nasze podejście do wizyt, a właściwie sprawiła, że unikamy odwiedzania przychodni. Ma to oczywiście swoje złe strony – często ze strachu przed koronawirusem zaniedbujemy swoje zdrowie. Z drugiej strony, według raportu Fundacji My Pacjenci z maja 2020 roku, około 50% pacjentów w pięciopunktowej skali określa e-wizytę na trzy lub mniej punktów. Bo choć coraz więcej przychodni oferuje poradę telefoniczną, to nie potrafi ona zastąpić spotkania z lekarzem twarzą w twarz.

„Uważam, że teleporada nigdy nie zastąpi wizyty u lekarza w gabinecie, ale może stać się elementem komplementarnym” – mówi Jan Butkiewicz. Oferowana przez Asseco Poland Teleporada to aplikacja umożliwiająca wizytę u lekarza w bezpiecznych i komfortowych warunkach – prosto z ukochanej kanapy we własnym domu. 

Kluczowa w Teleporadzie od Asseco Poland jest możliwość wykorzystania nie tylko połączenia głosowego, ale też wideo. Dzięki kamerkom w laptopach lub smarfonach, które ma już większość z nas, lekarz może ocenić nasz stan. Dodatkowo lekarz wykonujący Teleporadę ma dostęp do wszystkich danych pacjenta tak jak podczas wizyty w gabinecie lekarskim. I choć nie jest to rozwiązanie idealne – nie zastąpi na przykład badania stetoskopem – to już w sytuacji, gdy pacjent musi być regularnie kontrolowany z powodu nadciśnienia, a lekarza odwiedza, tylko by pokazać mu swoje wyniki i odebrać receptę – Teleporada oszczędza czas i pieniądze.

A to dopiero początek… Coraz więcej urządzeń medycznych umożliwia samodzielną kontrolę zdrowia. Już teraz większość z nas ma w telefonie wbudowany pulsoksymetr służący do monitorowania saturacji krwi, a zainstalowanie aplikacji Moje Pomiary od Asseco Poland ułatwia nadzorowanie swoich wyników.

Więcej o rozwiązaniach dla pacjentów poczytaj na tej stronie

Cyfryzacja w służbie zdrowia – koniec z papierowymi receptami!

Teleporady nie cieszyłyby się taką popularnością, gdyby nie kolejne nowości: e-skierowania i e-recepty. Kiedyś wizyta u lekarza wiązała się z odbiorem niewielkiego papierowego kwitka, niezbędnego do realizacji leku lub kolejnej wizyty lekarskiej. Dziś, gdy lekarza widzimy tylko na ekranie komputera, zdalne przesyłanie recept i skierowań stało się niezbędne do funkcjonowania. 

Od 8 stycznia 2020 roku e-recepty zostały obowiązkowo wprowadzone do użytku w całej Polsce. Dzięki temu nie tylko nie musimy pilnować drukowanej recepty (niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto przynajmniej raz w życiu nie przeszukiwał całego mieszkania, przekonany, że wsadził ją do portfela), ale też mamy dostęp do naszych recept on-line. Logując się do rządowego projektu – Internetowego Konta Pacjenta – nie tylko pobierzemy kody służące do realizacji recept, ale też sprawdzimy naszą historię zakupu leków i miejsca, w których dotychczas recepty realizowaliśmy.

To samo tyczy się e-skierowania – młodszej siostry e-recepty. Obowiązkowe od 8 stycznia 2021 roku, ułatwia nam umawianie się na wizytę u specjalisty. Koniec z dostarczaniem skierowania i staniem w kolejce do okienka, by tylko zostawić druczek. Teraz wystarczy kod, a Internetowe Konto Pacjenta umożliwi nam sprawdzenie gdzie i kiedy mamy zaplanowaną wizytę.

Cyfryzacja w służbie zdrowia w trakcie pandemii

Dzięki pandemii cyfryzacja w służbie zdrowia przyspieszyła. Ale to nie oznacza, że sytuacja w jednostkach medycznych jest łatwa. „W ramach pomagania w walce z COVID-19 jako Asseco Poland przekazaliśmy ponad milion złotych jednostkom ochrony zdrowia” – zauważa Jan Butkiewicz, podkreślając, że zwłaszcza na początku pandemii, w wielu miejscach sytuacja była naprawdę trudna. Na szczęście Narodowy Program Szczepień sprawia, że nieśmiało, ale z nadzieją zaczynamy patrzeć w przyszłość. Najważniejsze jednak jest to, że gdy COVID-19 odejdzie, rozwiązania cyfrowe z nami zostaną. A co przyniesie przyszłość? Zdalne operacje, technologię AR w medycynie, algorytmy rozpoznające choroby? Z fascynacją będziemy się przyglądać rozwojowi technologii medycznej. Cyfryzacja medycyny może uzdrowić służbę zdrowia.

———————————–

Niniejszy artykuł jest częścią akcji „Biznes bez papieru”, którą Homodigital.pl realizuje wspólnie z Asseco Poland,
największą polską firmą IT i  liderem cyfryzacji w Polsce.

asseco logo partner homodigital
Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon