Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
5 dni temu

Autonomiczni agenci AI przejmą obsługę wielu procesów biznesowych

Autonomiczni Agenci AI to kolejny etap rozwoju sztucznej inteligencji polegający na przejmowaniu realizacji wielu procesów biznesowych. Badania firmy analitycznej Capgemini wskazują, że 84 proc. dużych globalnych firm zamierza wdrożyć te rozwiązania w ciągu trzech lat.

Czyje stanowiska pracy mogą być zagrożone?

Rozwijana od niedawna generatywna sztuczna inteligencja oparta na wielkich modelach językowych (LLM) ogranicza się do generowania treści w wielu odsłonach – od tekstów poprzez dźwięk po kreację obrazów i wideo. Autonomiczni Agenci AI (AA AI) wykorzystują modele podstawowe (w tym LLM) do wykonywania złożonych i wieloetapowych procesów biznesowych w cyfrowym świecie. W ten sposób, jak wskazuje firma konsultingowa McKinsey, technologia przechodzi od myśli do działania.

Nowy współpracownik — kim jest Agent AI i do czego służy?

Co to jest Agent AI? Kim są Autonomiczni Agenci AI? Autonomiczni agenci to systemy sztucznej inteligencji, które mogą realizować cel bez konieczności instruowania ich przez żywego operatora, co i kiedy mają robić. Jeśli otrzymają cel, mogą tworzyć zadania, wykonywać je i ponownie ustalać kolejne priorytety konieczne do osiągnięcia celu. Agenci AI mogą korzystać z modeli językowych, aplikacji internetowych i wielu innych typów oprogramowania. Mogą współpracować z innymi agentami i ludźmi. Potrafią podejmować decyzje, wyciągać wnioski ze swoich działań i wykorzystywać otoczenie w sposób, który do niedawna uważano wyłącznie za domenę ludzi. Stąd Agenci AI mogą być uznani za wirtualnych wykwalifikowanych współpracowników. Taki asystent może na przykład zaplanować złożony spersonalizowany plan podróży dyrektora wykonawczego firmy globalnej, dokonując niezbędnych rezerwacji środków transportu i hoteli na wielu platformach cyfrowych.

Proces działania Agenta AI wygląda, najprościej rzecz ujmując, następująco:

  • użytkownik formułuje instrukcje systemowi AI, przekazując prompt w języku naturalnym, podobnie jak to ma miejsce w przypadku relacji przełożony – pracownik;
  • system agentów planuje, przydziela i wykonuje pracę, dzieląc jej proces na zadania i podzadania adresowane do kolejnych generacji agentów;
  • system agentów iteracyjnie poprawia wyniki aż do uzyskania pożądanego rezultatu, w trakcie całego procesu agent może żądać dodatkowych danych wejściowych od użytkownika, aby zapewnić dokładność i trafność;
  • agent wykonuje działania końcowe (integracyjne), aby ukończyć zadanie zdefiniowane przez użytkownika.
Źródło wykresu: How Agentic AI will transform financial services | World Economic Forum

Pierwsze zastosowania i rezultaty pracy autonomicznych Agentów AI

Zastosowania technologii autonomicznych agentów znajduje się jednak na razie we wstępnej fazie adopcji – wynika z Analizy CB Insights. Wdrażane projekty Agentów AI są ograniczone pod względem możliwości niezawodnego wykonywania zadań zwłaszcza tych, które mają na celu pracę w całym internecie z szeregiem jego witryn czy źródłami danych. Jeden z najbardziej zaawansowanych agentów inżynierów oprogramowania — Devin firmy Cognition Labs — zaprogramowany, aby planować i wykonywać złożone zadania inżynieryjne wymagające tysięcy decyzji, jest w stanie rozwiązać zaledwie 14 proc. problemów bez zewnętrznej interwencji.

Mniej wymagające i złożone procesy szybciej mogą się stać w pełni autonomiczne. Wskazuje na to przykład niewielkiego funduszu venture capital Arok, który w pełni jest zaprojektowany i zarządzany przez Agenta AI, czyli który kupuje i sprzedaje aktywa wyłącznie bez ingerencji człowieka. Od momentu uruchomienia pod koniec października 2024 r. Arok zebrał 800 tys. dol. dzięki niezależnie zarządzanej autopromocji w mediach społecznościowych, osiągając zwrot w wysokości 57% dzięki inwestycjom w kryptowaluty. Tym samym Arok zwiększył swoje aktywa w zarządzaniu do ponad 1,3 mln dol. To dowodzi jego zdolności do osiągania lepszych rezultatów w porównaniu z tradycyjnymi, żywymi zarządzającymi aktywami. Prawdziwość tej tezy będzie jednak trzeba zweryfikować w dłuższym horyzoncie inwestycyjnym.

Wykres przedstawia Sugerowane finansowanie startupów zajmujących się agentami AI.
Źródło: CBINSIGHTS

Wpływ Agentów AI na zatrudnienie

Obecna faza rozwoju AA AI powoduje, że większość firm, głównie startupów, skupia się na aplikacjach horyzontalnych, czyli dotyczących wybranego obszaru działalności biznesowej (np. sprzedaż, obsługa klienta, compliance). Rozwiązania dotyczące procesów wertykalnych (pionowych), dotyczących różnych współzależnych funkcji biznesowych, należą na razie do zdecydowanej mniejszości. Większość startupów zajmujących się Agentami AI kieruje też swoją ofertę do firm, a nie konsumentów. Rywalizują więc o zastąpienie ról przedstawicieli ds. rozwoju sprzedaży, programistów oprogramowania, analityków zgodności, pracowników obsługi klienta i wielu innych.

Ponieważ koszty pracy stanowią większość wydatków firm, najbardziej efektywnym zastosowaniem, jakie wiele z nich widzi dla technologii agentów, jest zmniejszenie liczby roboczogodzin. W lutym 2024 r. Klarna ogłosiła, że ​​jej asystent AI oparty na OpenAI wykonuje pracę 700 pełnoetatowych pracowników obsługi klienta po miesiącu działania. Asystent przynosi więc 40 mln dol. rocznych oszczędności, doprowadzając jednak do redukcji zatrudnienia, chyba że zastąpieni pracownicy znajdą inny zakres zadań.

Obszarem, gdzie oszczędności mogą być największe, jest kodowanie. W USA jest 1,8 mln inżynierów oprogramowania ze średnią pensją 130 tys. dol. rocznie, co generuje łączne roczne wydatki przekraczające 230 mld dol. Z pewnością cześć ich zajęć zostanie przejęta przez agentów AI.

Nie przegap najważniejszych trendów w technologiach!
Zarejestruj się, by otrzymywać nasz newsletter!

Agenci AI znajdują pracę w bigtechach i startupach

Większość dużych firm technologicznych uruchomiła własne platformy agentów korporacyjnych, które oferują Agentów AI jako usługę, która ogranicza czas pracy pracowników w różnych obszarach biznesu lub całkowicie ich zastępuje. Microsoft Copilot, udostępniony już w 2023 r. w celu wykorzystania najnowocześniejszych modeli OpenAI, ewoluuje, stając się Agentami AI, którzy integrują się z pakietem korporacyjnym Microsoft 365. Firma prowadzi zaciętą konkurencję z firmą Salesforce, która koncentruje całą swoją działalność wokół agentów za pomocą swojej platformy Agentforce. Inwestycje w Agentów AI pod nazwą Gemini 2.0 poczynił też Google.

Rosną też inwestycje venture capital zajmujące się technologią AA AI. Za pierwsze siedem miesięcy 2024 roku ich wartość bliska była miliarda dolarów wobec 729 mln w całym 2023 roku. Do najlepiej finansowanych firm należą Adept (415 mln dol. całkowitego finansowania), Imbue (232 mln) i Cognition AI (196 mln). Warto wspomnieć, że cały zarząd Adept został skutecznie przejęty przez Amazona w czerwcu 2024 r., jednak pozostały zespół dalej skupia się na Agentach AI. Pierwszym jednorożcem w branży AA AI stał się amerykański Writer. Writer pozyskał od inwestorów 200 mln dolarów w samym listopadzie! Firma oferuje klientom biznesowym przejęcie procesów marketingowych i z zakresu obsługi klienta. Wśród nich znalazły się już podmioty należące do 500 największych firm Fortune jak Franklin Templeton, Prudential i Qualcomm.

Ryzyka i etyka związane z AA AI

Jednym z wielu wyzwań na drodze rozwoju Agentów AI jest właściwe współdziałanie modeli LLM ze stronami internetowymi i narzędziami zewnętrznymi poprzez interfejsy API. Muszą oni także logicznie łączyć wiele funkcji, bez ulegania halucynacjom. Agenci AI będą występować w różnych formach: od najprostszych agentów oprogramowania wykonujących zadania online (poczta elektroniczna czy zakupy internetowe) po zastosowania robotyczne, gdzie będą wchodzić w interakcje ze światem fizycznym, wpływając na maszyny, ramiona robotów fabrycznych czy dronów. Agenci AI mogą współdziałać z innymi systemami sztucznej inteligencji i tworzyć złożone formuły, analizować dane, dokonywać wyborów i stawiać diagnozy.

Proliferacja Agentów AI nie musi automatycznie oznaczać utraty pracy przez specjalistów. Duża część pracowników może być beneficjentami ich działań, mogąc skupić się na bardziej kreatywnych zajęciach. Wielu jednak będzie musiało zmienić zakres swoich obowiązków lub zmienić specjalizację. Twórcy raportu Światowego Forum Ekonomicznego i firmy Capgemini postulują ustanowienie jasnych etycznych wytycznych dotyczących relacji Agentów AI z człowiekiem, tak aby prywatność i prawa człowieka były respektowane. Ważna jest więc transparentność podejmowanych decyzji, aby były one zgodne z wartościami ludzkimi i społecznymi, a ostatnie słowo w tych procesach zawsze należało do człowieka.

Źródło zdjęcia: Alexandra_Koch z Pixabay

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon