Jeżeli naprawdę chcesz, żeby klienci odwiedzali twoją stronę internetową, musisz mieć wysoką pozycję w wyszukiwarce serwisu Google. Pozycjonowanie to dziś jedna z najpopularniejszych metod promowania firmy w sieci.
Nie ma cię w Internecie – to nie istniejesz. Tak często, nieco żartobliwie, mówiło się do osób, które nie miały konta w mediach społecznościowych. Choć był to żart na cyfrowych maruderów, to duża w nim prawda. Dziś to Internet jest pierwszą przestrzenią naszej codziennej aktywności. Poprzez sieć spotykamy się, uczymy, pracujemy, robimy zakupy. A także sprzedajemy, jeśli mamy firmę oferującą produkty lub usługi. Żeby skutecznie sprzedawać w sieci, trzeba zaistnieć, a bez wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google jest to bardzo trudne.
Co to jest pozycjowanie?
Zacznijmy od tego, czym jest to całe pozycjonowanie. Pozycjowanie, inaczej SEO (ang. Search engine optimization) pozwala na zwiększenie widoczności witryny wśród wyników wyszukiwarek. Użytkownicy wpisują frazę, która ich interesuje, a wyszukiwarka w wynikach przedstawia witryny, jakie pasują do zapytania. Google dba o to, aby polecać użytkownikom strony, które będą zawierały odpowiednie informacje. Muszą one także spełniać inne wymagania. Wśród nich jest bezpieczeństwo, odpowiednia szybkość ładowania, ale też użyteczność. Weryfikacja tego czy dana witryna zasługuje na określone miejsce polega na badaniu witryn przez roboty indeksujące Google. Na najwyższych miejscach znajdują się więc strony, które są odpowiednio zoptymalizowane pod roboty, ale jednocześnie spełniają oczekiwania użytkowników. Pozycjonowanie jest obecnie wręcz obowiązkiem każdego właściciela strony internetowej, któremu zależy na popularności. Miejsce, na którym pojawia się dana strona internetowa zależy przede wszystkim od optymalizacji samej strony, ale też doboru fraz i różnorodnym działaniom pozycjonerskim, które sprawią, że będzie ona jak najwyżej pod danymi słowami kluczowymi.
Warto podkreślić, że pozycjonowanie dzieli się na off-site i on-site – czyli działania dokonywane na stronie oraz poza nią. Można wyróżnić kilka głównych czynników, które wpływają na widoczność witryny w sieci, to: struktura strony, poprawność kodu witryny internetowej, linkowanie przez zewnętrzne serwisy, content, optymalizacja strony pod SEO.
Jak wygląda pozycjonowanie?
W praktyce pozycjonowanie strony to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności strony pod określonymi frazami. Dlatego najpierw należy zrobić dwie rzeczy. Pierwszy to audyt SEO, a drugi to dobór słów kluczowych (w przypadku e-commerce to także analiza konkurencji). Audyt pozwala sprawdzić poziom optymalizacji, znaleźć błędy oraz określić potencjał pozycjonowania strony. Z drugiej strony najważniejszy jest dobór słów kluczowych. Jeśli zrobisz to niepoprawnie, witryna zostanie pozycjonowana jako niewłaściwa fraza.
Targetujące słowa kluczowe dobierane są w oparciu o domenę i tematykę strony, oczekiwania grupy docelowej, frazy, które internauci najczęściej wpisują w Google oraz ich konkurencyjność.
Od czego zależy, które frazy SEO są właściwe? Otóż są to frazy, które sami użytkownicy wpisują w Google. Warto więc tuż przed samym pozycjowaniem sprawdzić samemu, jakich fraz trzeba użyć. Taki audyt to podstawa działania.
Dlaczego pozycjonowanie jest tak ważne? Oto 5 kluczowych powodów
1. Wysoka pozycja w Google to większy ruch w serwisie. Strony z topowych pozycji w wynikach wyszukiwania odwiedzane są przez największą liczbę internautów. Aż kilkadziesiąt procent całego ruchu dla danego słowa kluczowego generują 3 pierwsze pozycje w wynikach organicznych, a ponad 90% internautów odwiedza jedynie serwisy z pierwszej strony Google. Obecność poza TOP 10 wyników wyszukiwania zdecydowanie zmniejsza prawdopodobieństwo odwiedzin takiej domeny przez użytkownika. Dlatego też bycie 11, 12, 20 wynikiem nic nam nie daje. W tym przypadku zwycięzcy, pierwsza strona wyszukiwań, z naciskiem na pierwszą trójkę, bierze wszystko.
2. Pozycjonowanie pozwala zdobywać nowych klientów. Większy ruch na stronie przekłada się z kolei na wzrost liczby potencjalnych klientów. Wybór odpowiednich słów kluczowych do kampanii SEO umożliwia precyzyjne dostosowanie treści w serwisie do oczekiwań osób zainteresowanych ofertą danej firmy. Im więcej klientów, tym z reguły wyższy współczynnik konwersji, co przekłada się na wzrost sprzedaży produktów oraz usług. Pozycjonowanie marki pozwala więc optymalizować jej zyski biznesowe. Im szersze dotarcie, tym większe pole manewru i szerszy zakres potencjalnych klientów. Dobra pozycja pozwala dotrzeć także do tych, którzy nie są jeszcze przekonani do produktu z naszej branży, ale mogą być klientami na przyszłość.
3. Dzięki SEO wzrastają rozpoznawalność marki oraz poziom zaufania do niej. Usługi takie jak pozycjonowanie i SEO strony www to nie tylko sposób na zwiększanie przychodów, ale także szereg korzyści wizerunkowych dla marki. Wysoka pozycja w wynikach wyszykowania przekłada się na rosnące zaufanie do przedsiębiorstwa. Konsumenci są bardziej skłonni skorzystać z oferty firmy, która inwestuje w skuteczną kampanię w wyszukiwarce niż tej, o której trudno znaleźć jakiekolwiek informacje w sieci. Odpowiednio wysoki ranking to również znacznie lepsza rozpoznawalność i szansa na dołączenie do grona liderów w swojej branży. Z automatu ufamy bardziej firmom, które są rozpoznawalne. Wysoka pozycja w wyszukiwanych oznacza prestiż, a co za nim idzie, także wysokie zaufanie.
4. Efekty pozycjonowania można łatwo zmierzyć. Zaletą pozycjonowania w kontekście efektów, jest jego całkowita mierzalność – zaawansowane narzędzia analityczne pozwalają ocenić skuteczność podejmowanych działań, określić jak pozycjonowanie i SEO strony www wpływają na liczbę konwersji oraz mierzyć skalę zwrotu z inwestycji w marketing online. Dlatego też kampania SEO to dużo lepszy wydatek niż kampania reklamowa, za pomocą bilbordów czy innej reklamy zewnętrznej, gdzie efekt jest zwyczajnie niemierzalny.
5. Optymalizacja serwisu daje przewagę nad konkurencją. Podejmując odpowiednie działania promocyjne w wyszukiwarce, firma ma szansę wyprzedzić konkurentów w walce o klienta oraz zbudować mocną pozycję na rynku. Pozycjonowanie sprzyja budowie autorytetu w branży oraz eksperckiego wizerunku, co wymiernie wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Dziś, w dobie gdy wszystko jest w sieci, z konkurencją trzeba wygrywać głównie w sieci, bo tam odbywa się sprzedaż i reklama. Dobra optymalizacja serwisu to gwarancja sukcesu w takich działaniach.
Jak skutecznie się wypozycjonować?
Właściwe pozycjonowanie może być trampoliną do sukcesu biznesowego. W porównaniu z tradycyjną reklamą, SEO bywa zdecydowanie skuteczniejsze, jednocześnie nie generując tak dużych nakładów.
Szukając sposobu na udane pozycjonowanie warto skorzystać z usług doświadczonych agencji content marketingowych.
Na rynku są agencje SEO/SEM n– takie jak Pro Pozycje – które oferują bogatą i elastyczną ofertę. W tym przypadku istnieją modele rozliczeń jako stały abonament lub płatność za efekty kampanii. Agencja Pro Pozycje ma w swoim portfolio ponad 2100 realizacji SEO i ponad 800 przeprowadzonych kampanii google adwords, dla łącznie ponad 450 Klientów. Wsparcie takich doświadczonych agencji jak Pro Pozycje może być szansą na udaną kampanię, a co za tym szansą na zdobycie nowych klientów.
W niektórych kręgach istnieją jeszcze mity mówiące o tym, że pozycjonowanie jest darmowe, każdy je może robić sam, ale nie jest to prawda. Partyzantka reklamowa sprawdzała się dobrze w latach 90., dziś bez profesjonalnego wsparcia trudno o wynik. Oczywiście pozycjonowanie wcale nie musi być drogie. Wszystko zależy od właściwie dobrej oferty. Taka skrojona na miarę, elastyczna, nie dość, że jest tania, to jeszcze bardziej skuteczna.
*Artykuł powstał we współpracy z firmą Pro Pozycje.