Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
4 września 2021

Poznaj skuteczne sposoby automatyzacji sprzedaży w marketingu

W epoce przyśpieszonej transformacji cyfrowej wiele procesów biznesowych ulega automatyzacji. Nie inaczej jest ze sprzedażą. Obecnie istnieje bardzo wiele skutecznych sposobów automatyzacji sprzedaży w marketingu. Warto się z nimi zapoznać, a także poznać ich specyfikę. Tak, aby automatyzacja sprzedaży w marketingu przyniosła twojej firmie realne korzyści.

Dzisiejszy biznes nie lubi prostych i hermetycznych podziałów. Dlatego też sprzedaż i marketing są nie tylko ze sobą mocno powiązane, co wręcz się przenikają. Bardzo często sprzedaż jest powiązana z marketingiem, a powszechna automatyzacja procesów sprawia, że sam klient nie zauważa momentu, gdy z reklamy przechodzi do realizacji zakupu. Ta prostota, wygoda, użyteczność nie powstaje jednak w próżni, nie bierze się z niczego. Jest wynikiem wdrożenia skutecznych sposobów automatyzacji sprzedaży w marketingu. Jakie są to metody i sposoby? Oto nasz przegląd.

Systemy CRM i automatyzacja sprzedaży w marketingu

To absolutna podstawa i zdecydowanie jeden z najskuteczniejszych sposobów automatyzacji sprzedaży w marketingu można w szczególności wyróżnić zastosowanie systemów CRM. Takie systemy mają szereg zalet, z których warto skorzystać podczas prowadzenia działań sprzedażowych w marketingu. Dzięki zastosowaniu w przedsiębiorstwie systemów CRM dostępne są poszczególne informacje na temat klientów, które ułatwią prowadzenie działań sprzedażowych. Dzięki temu klient nie musi za każdym razem powtarzać tego samego, co już wcześniej mówił.

Systemy CRM mogą być ogromne i skomplikowane ale będą zapamiętywać każdy aspekt naszej relacji z klientem. Może pamiętać o urodzinach klienta i wysłać mu bonusowy kupon. Może zauważyć, że klient jest stały w uczuciach do naszej firmy i trzeba go wynagrodzić. Może też pamiętać o wszystkich kontaktach z klientem, wysłanych mailach czy ofertach a najlepiej także o zawartych umowach,

Zastosowanie systemów CRM umożliwia doskonalenie procesów, przyśpiesza współpracę pomiędzy pracownikami danych działów (np.: na linii sprzedaż-marketing) i kontakt z klientami. Dobrze dobrany, dopasowany CRM wspiera praktycznie  współpracę i wymianę informacji, generowanie alertów i notyfikacji. Umożliwia efektywne zarządzanie relacjami z klientem oraz zadaniami pracowników terenowych. Co ważne, każda firma może wybrać także czy chce mieć własny dedykowany CRM czy może korzysta z rozwiązania w chmurze. Możliwości jest naprawdę dużo.

Chatbot

Kolejnym bardzo skutecznym działaniem podczas sprzedaży w marketingu jest automatyzacja odpowiedzi. Takie działania mogą na przykład przebiegać z wykorzystaniem chatbota, który będzie odpowiadał w sposób automatyczny na podstawowe i powtarzalne pytania klientów. Chatboty pracują przez dwadzieścia cztery godziny, siedem dni w tygodniu. Dzięki temu mogą w skuteczny sposób odpowiadać na pytania klientów, nawet wtedy, gdy pracownicy aktualnie nie są dostępni. Warto skorzystać z takiej alternatywy.

Chatboty dzielimy ze względu na stawiany przed nimi cel. Wyróżniamy zatem m.in. boty informacyjne które informują klienta o nowościach, promocjach lub np. opóźnieniach w wysyłce towaru. Z kolei boty narzędziowe mają na celu doprowadzenie użytkownika do konkretnej akcji. Te drugie właśnie najczęściej spotykamy w procesach automatyzacji sprzedaży.

Mogą to być np. boty sprzedażowe, które doradzą klientowi, jakie ubezpieczenie samochodu kupić (pod jakie potrzeby), a następnie przeprowadzić go przez cały proces transakcyjny, który odbywa się w komunikatorze. Istnieją również chatboty łączące funkcje informacyjne i sprzedażowe, i takie rozwiązanie wydaje się chyba najlepszym.

Ważne jest jednak, by mierzyć skuteczność chabota. Jak wynika z najnowszego raportu agencji K2 aż 39% e-sklepów wcale nie mierzy skuteczności bota. Niewiele ponad połowa (51 proc.) wie jedynie, ile spraw podjął samodzielnie, bez przekazania rozmowy do konsultanta. Nie ma przy tym wiedzy, ile z nich obsłużył prawidłowo. To realny problem tej technologii. Ważne, żeby chatbot był skutecznym narzędziem, a nie tylko buzzwordem, który dobrze się sprzedaje w prezentacjach dla inwestorów.

Messenger

Coraz popularniejszym narzędziem sprzedaży jest także Messenger od Facebooka.
Jest to bardzo korzystne rozwiązanie, ponieważ Messenger jest aplikacją, do której praktycznie każdy ma bardzo łatwy dostęp. Dzięki temu klienci mogą formułować pytania, na które bardzo szybko otrzymają odpowiedzi. Interakcja z klientem w tym przypadku jest niezwykle istotna. Bez większych problemów można również połączyć Messenger z chatbotem.

Warto poznać profil klienta, który kupuje za pośrednictwem Messengera.  To najczęściej młoda osoba, który liczy na szybką, konkretną odpowiedź. Dlatego też wdrożenie chatbota do aplikacji Messengera sklepu firmowego to dobre rozwiązanie. Z pewnością automatyzacja w tym kanale sprzedaży to najlepsze rozwiązanie, bo nawet najlepszy sprzedawca obsługujący kanał nie poradzi sobie w sytuacji, gdy klientów, osób pytających jest dużo. Inna rzecz, że chatbot odpowiada 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Szablony odpowiedzi

Niektóre pytania bardzo często powtarzają się u klientów. Dlatego doskonałym rozwiązaniem będzie stworzenie szablonów odpowiedzi, które będą dostępne cały czas dla klientów. Każdy klient z powodzeniem będzie mógł w nich znaleźć odpowiedzi na najbardziej nurtujące go pytania, niezależnie od pory dnia lub nocy. Jest to bardzo skuteczna forma automatyzacji sprzedaży w marketingu, dlatego warto z niej skorzystać.

Warto pamiętać, że szablony automatyzują i upraszczają pracę. I wbrew obawom, użycie szablonów nie grozi sztampą. Poszczególne odpowiedzi można uzupełniać bardzo konkretnymi danymi zaciąganymi z karty klienta systemu call center (czyli np. numerem zgłoszenia, imieniem i nazwiskiem klienta, jego numerem telefonu itp.). Sprawia to, że klient nie czuje, że dostał jakiegoś gotowca.

Omnichannel czyli wiele kanałów komunikacji

Istotnym aspektem sprzedaży jest również omnichannel, czyli wielokanałowość. Klient, który kontaktował się np.poprzez aplikację mobilną chce widzieć swoje dane w aplikacji w internecie,a jak zadzwoni do naszego call centre to nie ma zamiaru konsultantom tłumaczyć swojej sprawy od nowa. Dzięki temu klient będzie mógł korzystać z różnych kanałów komunikacji do zadawania pytań oraz sprawdzania swoich zamówień, a ciągłość korespondencji w tym przypadku będzie zachowana. Dodatkowo jest to spore ułatwienie dla pracowników, którzy na co dzień zajmują się obsługą klientów.

Sprzedaż wielokanałowa ma wiele korzyści i jest bardzo elastyczna. Z szerokiego pakietu możliwości można wybrać te, które idealnie pasują do klienta. Do jego potrzeb a także do preferencji komunikacyjnych.

Omnichannel to tak naprawdę rozwiązanie holistyczne, przeznaczone dla firm świadomych potrzeby transformacji i rozwoju. Automatyzacja sprzedaży w marketingu musi następować poprzez działania wielokanałowe, i to powinno dynamicznie przyśpieszyć rozwój firmy.

Automatyzacja sprzedaży w marketingu.

Wdrożenie jednego albo kilku narzędzi automatyzacji sprzedaży w marketingu może wyraźnie usprawnić działanie firmy, zarówno w sferze marketingowej, jak i sprzedażowej. Ponadto systemy automatyzacji sprzedaży w marketingu pozwalają na zdobycie cennych, właściwych danych na temat klienta. W rezultacie pozwala to na budowanie oferty „na miarę”. A jeśli będziesz sprytny – to zyskasz przewagę nad innymi, gdyż będziesz szybszy.

Automatyzacja sprzedaży w marketingu to kluczowy etap cyfrowej transformacji każdej firmy, która realnie myśli o rozwoju i zdobywaniu przewagi konkurencyjnej.

Więcej o prostych sposobach skutecznej automatyzacji w marketingu na Sellizer.pl

Artykuł powstał we współpracy z firmą Sellizer.io/pl

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon