Partnerem strategicznym Homodigital.pl jest
29 lutego 2024

Europejskie media pozwały Google o 2,1 mld euro za nadużywanie pozycji na rynku

Europejskie media, między innymi niemiecki Axel Springer oraz polska Agora, pozwały Google o 2,1 miliarda euro w odszkodowaniach za ich straty spowodowane, jak to określiły, nadużywaniem przez Google dominującej pozycji na rynku reklam cyfrowych.

Grupa pozywających obejmuje przeszło 30 firm wydawniczych z Austrii, Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Norwegii, Polski, Szwecji i Węgier, działających w 17 krajach.

„Ponad 30 dużych i średnich europejskich firm mediowych pozywa Google o odszkodowanie za straty poniesione w wyniku nadużyć Google’a” – poinformowała w komunikacie prasowym kancelaria Geradin Partners, która reprezentuje wydawców.

Grupy mediowe powołują się na nałożoną na giganta z Mountain View przez władze francuskie karę 220 mln euro za naruszenia na rynku reklamy. A także na wytoczone firmie przez Komisję Europejską w zeszłym roku postępowanie dotyczące tych samych praktyk.

Kancelaria reprezentująca wydawców twierdzi, że gdyby Google nie naruszał swojej dominującej pozycji, to firmy mediowe otrzymałyby znacząco wyższe przychody z reklam i zapłaciłyby mniej za usługi reklamowe.

Rzecznik prasowy Google’a w swym oświadczeniu odrzuca zarzuty zawarte w pozwie, nazywając je „spekulatywnymi i oportunistycznymi.”

To nie jedyny problem Google w ostatnich dniach. W zeszłym tygodniu firma musiała zablokować usługę generowania obrazów przez swój chatbot Gemini po tym, jak się okazało, że zawarte w modelu reguły różnorodności rasowej prowadzą do absurdalnych wyników.

Europejskie media pozwały Google przed sąd w Holandii ze względu na reputację tego kraju jako kluczowego w procesach o odszkodowania za praktyki monopolistyczne. Chciały również uniknąć składania wielu pozwów w różnych krajach.

Ze względu na precedensowy charakter spor, firmy mediowe zdecydowały się na finansowanie zewnętrzne pozwu. Jak tłumaczy w swym oświadczeniu Agora, „grupy mediowe zdecydowały się na skorzystanie z mechanizmu finansowania postępowania przez zewnętrzny podmiot, który ponosi również ryzyko ewentualnego niepowodzenia. W przypadku uzyskania odszkodowania, po potrąceniu kosztów procesu i wynagrodzeń doradców i finansującego postępowanie, kwota podzielona na poszczególnych wydawców, zostanie przekazana do Agory oraz jej spółek zależnych będących stroną sporu.”

Tym zewnętrznym podmiotem finansującym jest firma inwestycyjna Harbour Fund, która w zamian dostanie część potencjalnego odszkodowania.

Udział Agory w potencjalnym odszkodowaniu wynosiłby 44 mln euro, podała spółka w komunikacie giełdowym.

To niejedyny problem Google z wydawcami. Firmy wydawnicze obecne w internecie od lat narzekały na to, że Google News odbiera im wizyty internautów, którzy zamiast wejść na ich stronę czytają skróty ich treści na stronie serwisu Google.

Źródło zdjęcia: Paweł Czerwiński/Unsplash

Home Strona główna Subiektywnie o finansach
Skip to content email-icon